275 wanhopige honden gered van grootste SC hondengevecht operatie in de geschiedenis

WAARSCHUWING: De inhoud kan voor sommige lezers gevoelig liggen.

Vorige week nog werkte de Humane Society van de Verenigde Staten in samenwerking met federale agenten, lokale… rechtshandhaving, verschillende dierenartsen en de non-profit organisatie Bark Nation om het vermoedelijk grootste netwerk van hondengevechten in de geschiedenis van South Carolina op te rollen.

Federale ambtenaren voerden huiszoekingsbevelen uit op tien eigendommen en vonden honderden honden… die wanhopig medische zorg nodig hadden.

Ambtenaren voerden hun onderzoek uit tijdens een gepland hondengevecht en konden onmiddellijk 14 honden redden. Een dag later stuurden ze agenten naar plaatsen in de staat waar vermoedelijk gevechten plaatsvonden.

Maar wat ze aantroffen toen ze aankwamen was vreselijker dan ze zich hadden voorgesteld. De arme pups leden eindeloze verwondingen, kregen geen eten en leefden in nachtmerrieachtige omstandigheden. Veel honden waren vastgebonden met zware kettingen en leefden buiten met niets meer dan een omgevallen vat als bescherming tegen de elementen.

Veel van de pups hadden verwondingen die overeenkomen met hondengevechten, met tientallen die lijden aan ernstige littekens, kneuzingen, en geïnfecteerde open wonden. Ze zagen ook typische hondengevecht verwondingen, waaronder snijwonden, abcessen, diepe prikwonden en botbreuken. Ook bleek dat veel honden onbehandelde breuken hadden die niet goed genezen waren.

“Het is echt schrijnend om honden tegen te komen die ernstig gewond zijn en toch aan bomen zijn vastgeketend of in een hok wegkwijnen in plaats van de zorg te krijgen die ze hard nodig hebben,” zei Adam Parascandola, vice-voorzitter van het dierenreddingsteam van de Humane Society of the United States.

De meeste honden, waaronder zwangere en zogende moeders, hadden ook geen duidelijke toegang tot voedsel of water terwijl ze in vuile hokken en kleine, bedrade kooien werden gehouden. Veel honden waren buitensporig mager en vertoonden duidelijke tekenen van ondervoeding.

Deze operatie maakt deel uit van een lopend onderzoek door de USDA OIG en de South Carolina Law Enforcement Division. Op het bezit, trainen, verkopen, kopen, afleveren, ontvangen of vervoeren van honden die bestemd zijn voor gebruik in een gevecht, staat een misdrijf met een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar.

Hondengevechten zijn gruwelijk en omvatten vaak het fokken en conditioneren van honden om elkaar niet te mogen. Honden die gedwongen worden om te vechten sterven vaak aan bloedverlies, shock, uitdroging, uitputting of infectie terwijl ze een eindeloze… cyclus van mishandeling en misbruik.

Sommige honden sterven na een enkel gevecht, terwijl anderen levend ontsnappen en verder worden mishandeld.

De bij deze operatie geredde honden worden vervoerd naar veilige, niet nader genoemde locaties waar ze onmiddellijk medische zorg zullen krijgen.

Uitgelichte afbeelding: Meredith Lee via Facebook/HumaneSociety