RECALL ALERT: Populair honden- en kattenvoer teruggeroepen voor Salmonella en Listeria

Maker: Blue Ridge Rundvlees
Datum van aankondiging
: dinsdag 22 december 2023
Aankondiging: Aankondiging terugroepactie FDA d.d. 22 december 2023
Oorzaak: Salmonellabesmetting en Listeria Monocytogenes-besmetting
Fabrikant: Blue Ridge Beef Reden voor terugroepactie: Mogelijke besmetting met Salmonella en Listeria Monocytogenes Officiële aankondiging: Vrijgegeven door de FDA op 22 december 2023

De volgende producten met specifieke UPC’s zijn teruggeroepen:

• Kitten Grind (2 lb log, UPC: 8 54298 00101 6)
  • Kitten Mix (2 lb log, UPC: 8 54298 00143 6)
  • Puppymix (logboek van 2 lb, UPC: 8 54298 00169 6)

Deze terugroepactie, geïnitieerd door Blue Ridge Beef, verlengt hun eerdere vrijwillige terugroepactie vanaf 27 oktober 2023 en is geverifieerd door de Amerikaanse Food & Drug Administration. Opmerkelijk is dat er tot op heden geen ziekten zijn gemeld die verband houden met deze producten.

De risico’s van Salmonella en Listeria monocytogenes

Salmonella-risico’s:

• Voor mensen: Infectie kan misselijkheid, braken, diarree, buikkrampen, koorts en in zeldzame gevallen ernstigere complicaties veroorzaken.
  • Voor huisdieren: Symptomen zijn onder meer lethargie, diarree, koorts, braken en verlies van eetlust. Zelfs asymptomatische huisdieren kunnen drager zijn.

Listeria monocytogenes Risico’s:

• Voor mensen: Listeriose kan ernstige symptomen veroorzaken, vooral bij kwetsbare groepen, met risico’s zoals meningitis, miskramen en neurologische effecten.
  • Voor katten: Symptomen zijn onder meer gastro-intestinale en neurologische problemen en mogelijk fatale bloedvergiftiging.
  • Voor honden: Mildere symptomen zoals diarree en braken, maar kunnen escaleren tot ernstigere infecties.

Preventieve maatregelen en behandeling

• Goede hygiëne: Het is essentieel om de handen en oppervlakken goed te wassen na het hanteren van rauw voedsel.
  • Veilig omgaan met voedsel: Vlees grondig koken en bepaalde zuivelproducten vermijden.
  • Snelle medische en veterinaire zorg: Onmiddellijke aandacht voor iedereen of een huisdier dat symptomen vertoont.

Distributie en consumentenbegeleiding De mogelijk getroffen producten, gedistribueerd tussen 14 november en 24 december 2023, waren verkrijgbaar in verschillende staten, waaronder Delaware, Maryland, New Jersey, Pennsylvania en Virginia.

Consumenten met deze producten dienen contact op te nemen met Blue Ridge Beef voor een terugbetaling of ze veilig weg te gooien. Het is belangrijk om de teruggeroepen producten niet te verkopen, te doneren of aan dieren te voeren.

Voor vragen kunnen consumenten tijdens kantooruren contact opnemen met de heer Steven Lea op (704) 880-4500. Deze terugroepactie toont de toewijding van Blue Ridge Beef aan de veiligheid van huisdieren en eigenaren, in samenwerking met de FDA.

Contactgegevens voor Blue Ridge Beef

Zie voor meer informatie het volledige rapport op de site van de Amerikaanse Food and Drug Administation.