No Dogs Left Behind: Honden redden van de Chinese vleeshandel

Door Sherry Chen

We zijn ons er allemaal van bewust dat culturele praktijken en normen sterk kunnen verschillen en dat geen enkele cultuur het recht heeft (of zou moeten hebben) om een ander te dicteren, maar we vinden het ook gepast om op te roepen tot de humane behandeling van dieren, en in het bijzonder tot een einde aan de handel in hondenvlees wereldwijd. De jaarlijkse Yulin hondenvlees festival vindt plaats in juni en is naar schatting verantwoordelijk voor het martelen en doden van tienduizenden hulpeloze honden voor vleesconsumptie. Maar hier is de zilveren rand: dankzij de niet-aflatende inzet van een aantal ongelooflijke vrijwilligers, worden elk jaar honderden van deze pups gered. Lees meer en ontdek hoe u kunt helpen.

Wie is No Dogs Left Behind?

No Dogs Left Behind (NDLB) is een 501 (c) (3) non-profitorganisatie die samenwerkt met Chinese activisten en vrijwilligers om honden te redden van de dood in bepaalde delen van China en ze te rehabiliteren voor eventuele adoptie. NDLB maakt zich op voor meer transporten van slachthuishonden van China naar New York City. De meeste van deze overlevenden worden geadopteerd of gekoesterd door gezinnen in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk.

Dieren redden uit de vleeshandel

De reddingsgroep redde onlangs bijna 50 honden die allemaal waren gered van de controversiële hondenvleesindustrie in bepaalde Chinese steden, waar honden in barbaarse omstandigheden worden vastgehouden en gedood voor consumptie. Hoewel deze praktijk illegaal is in China, is er momenteel geen wetgeving om honden te beschermen. “Er zijn geen dierenwelzijnswetten in China”, zegt Jeffrey Beri, oprichter van No Dogs Left Behind. “Duurzaamheid is een belangrijke factor in de toekomst van onze planeet; er moet een einde komen aan het roekeloos slachten van dieren.”

Vrijwilligers en lokale Chinese activisten in de twee NDLB-heiligdommen in China werken aan het vaccineren, behandelen en rehabiliteren van deze honden, van wie de meesten nog nooit menselijke vriendelijkheid hebben ervaren. “Ze worden gewoon zo zwaar geslagen, gemarteld, in kippenkooien geslagen”, zegt Beri. Hij gelooft dat het onderwijzen van kinderen over waarom honden onze vrienden zijn, de sleutel tot verandering is. Hij spreekt vaak op scholen in Yulin, China, om jonge studenten te leren dat honden onze metgezellen zijn. “Velen van hen hebben nog nooit een hond aangeraakt”, zegt hij.

In China onderschept No Dogs Left Behind, samen met lokale vrijwilligers en dappere activisten, vrachtwagens die op weg zijn naar dit festival en naar slachthuizen. De honden worden nooit gekocht, zegt Beri, want “het kopen van een hond doodt er nog 10.” In plaats daarvan eisen de geallieerde strijdkrachten van NDLB dat truckers de juiste juridische documentatie voor elke hond verstrekken, inclusief gezondheids- en quarantainecertificaten, wat ze niet kunnen doen. Omdat de boetes hoger zouden zijn dan de kosten van de hond, dragen de smokkelaars de dieren uiteindelijk over aan activisten.

Honden redden in Korea

Nu horen we uit Zuid-Korea, waar het eten van honden ook een sterke, zij het vaak low-profile, praktijk is. De organisatie Korea Animal Rights Advocates (KARA) schat dat in Zuid-Korea jaarlijks meer dan twee miljoen honden worden gedood voor vlees. Voordat ze worden geslacht, ondergaan ze “vreselijke omstandigheden – gepropt in onhygiënische kooien, gevoed met menselijk voedselafval.” Uiteindelijk worden velen vaak geëlektrocuteerd, opgehangen, verbrand of doodgeslagen omdat ze geloven dat het lijden van de dieren beter smakend vlees produceert en de viriliteit verhoogt bij degenen die het consumeren.

De handel in hondenvlees is levendig in Zuid-Korea, waar hondenvleeshandelaren tientallen miljoenen honden grootbrengen en slachten. In China verzamelen mensen straathonden om ze te doden voor vlees. Veel honden sterven aan uitdroging, verstikking of een zonnesteek tijdens het transport en kijken toe hoe mannen hun kooigenoten voor hun ogen doden.

Met al deze aandacht voor Zuid-Korea is het belangrijk om te erkennen dat de situatie in het Noorden, waar de internationale publieke opinie geen invloed heeft, misschien nog nijpender is. Volgens een verhaal van Agence France-Presse in juli heeft Noord-Korea actief de deugden van hondenvlees gepromoot, waaronder het organiseren van hondenvleeswedstrijden in Pyongyang. Volgens het verhaal wordt hotdogvleessoep aangeprezen om zijn kracht om ziekten door ondervoeding te voorkomen en het uithoudingsvermogen te versterken – waardoor het een favoriete zomerspecialiteit is in Noord- en Zuid-Korea.

Hier leest u hoe u kunt helpen

“Dit gaat over de toekomst van de planeet en onze kinderen; dat is wie No Dogs Left Behind is”, zegt Beri. “Activisten, vrijwilligers en geallieerde troepen lopen altijd voorop. Wij geloven niet in het brengen van legers; Wij geloven in het kweken ervan. Dat is een duurzame oplossing.” No Dogs Left Behind werkt op basis van de gulle donaties en het werk van vrijwilligers. Overweeg vandaag nog een fiscaal aftrekbare donatie te doen, bekijk de vele honden die beschikbaar zijn voor adoptie, or informeer naar het verzorgen van een hond.

Aankomende plannen voor No Dogs Left Behind zijn onder andere:

• Het openen van een Amerikaans heiligdom.
  • De aanschaf van een chartervliegtuig om 500 honden te kunnen evacueren.
  • China helpen de weg te wijzen voor verandering door dierenwelzijnswetten in te voeren.

Maar hoewel deze inwoner van New York honderden honden heeft geholpen, kan hij niet anders dan denken aan degenen die hij niet kon redden. “De honden die ik niet kan redden, zijn de honden die me achtervolgen.”

Foto: Courtesy No Dogs Left Behind