Middenslag Schnauzer (karakter, voeding, verzorging)

• Maat: Medium
  • Hoogte: 47-50 cm
  • Gewicht: 14-20 kg
  • Levensverwachting: 13-16 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Zwart, Peper Zout
  • FCI-groep: Pinscher – Schnauzer – Molossian – Zwitserse Berghond en Veedrijvershond

Middenslag Schnauzer
De Middenslag Schnauzer is ook bekend als de Schnauzer of Standaard Schnauzer. Opvallend zijn vooral zijn borstelige wenkbrauwen en, natuurlijk, zijn snor. De laatste geeft hem zijn naam. Het temperament van de Middenslag Schnauzer is zeer levendig. Maar tegelijkertijd komt hij ook moedig en zelfverzekerd over. Zijn gestalte is middelgroot en sterk.

Karakter en eigenschappen

Het karakter van de Middenslag Schnauzer is zeer veelzijdig. Aan de ene kant is hij zeer levendig, speels en aanhankelijk. Aan de andere kant zijn ze meestal zeer evenwichtig en alert van binnen. Ze kunnen echter ook heel eigenzinnig zijn. Door deze veelzijdige persoonlijkheidskenmerken is deze hond ook zeer veelzijdig.

Middenslag Schnauzers kunnen zowel liefhebbende familiehonden als moedige waakhonden zijn. Belangrijk hierbij is de rol van de eigenaar. Hij moet precies weten hoe hij met het karakter van deze hond moet omgaan. Alleen op die manier kunnen de individueel gewenste persoonlijkheidskenmerken worden bevorderd.

De slimheid, speelsheid en goede aard van de Mittelschnauzer maken hem tot een ideale gezinshond. Vooral met kinderen houdt hij ervan om te ravotten. Maar zijn uithoudingsvermogen maakt hem ook een goede metgezel op lange wandelingen.

Hij is een ideale waakhond door zijn natuurlijk wantrouwen tegenover vreemden en zijn soevereine voorkomen. Hij zou zijn volk moedig verdedigen, maar zou niet nerveus of te agressief worden.

Bij de Middenslag Schnauzer is consequent gedrag van de kant van de eigenaar belangrijk. Als de hond onzekerheid voelt bij zijn eigenaar, kan er een neiging tot dominantie ontstaan. Lichamelijke en geestelijke oefening zijn ook zeer belangrijke punten. Indien verwaarloosd, zal de hond ongewenste gedragspatronen ontwikkelen.

Het juiste dieet

Een gezonde en evenwichtige voeding levert alle noodzakelijke voedingsstoffen. Dit zal uw Dwerg Schnauzer gezond houden. De factoren gewicht, leeftijd en activiteit spelen een doorslaggevende rol bij de keuze en de hoeveelheid van het voedsel.

Jonge en lichamelijk actieve honden hebben andere voedingsbehoeften dan oudere honden, die nu een rustiger leven leiden. Per kilogram lichaamsgewicht mag u ongeveer 15 gram vlees verwachten, evenals 7,5 gram groenten en ook 7,5 gram rijst.

Omdat Middenslag Schnauzers dol zijn op eten, bedelen ze vaak om meer. U moet echter niet toegeven, want dit ras heeft de neiging tot overgewicht. Om gezondheidsproblemen te voorkomen, moet u zich dus houden aan de hoeveelheid voer die uw dierenarts aanbeveelt.

Het maakt niet uit of het droog- of natvoer is. De Middenslag Schnauzer zal ook dankbaar zelfgekookt of rauw voedsel accepteren. Het voedsel moet zo gevarieerd mogelijk zijn en alle noodzakelijke ingrediënten bevatten.

Middenslag Schnauzer verzorging

De Middenslag Schnauzer heeft een zeer harde en pezige vacht. Wel moeten de haren van de snor en de wenkbrauwen regelmatig worden uitgekamd. Anders kan de vacht snel gaan klitten. Vooral bij het geven van natvoer is de verzorging van de snor belangrijk. Zonder de juiste verzorging, zal het natte voedsel aan het haar blijven plakken.

Bovendien moet de vacht twee tot drie keer per jaar worden getrimd. Als u geen ervaring hebt met trimmen, kunt u ook naar een hondensalon gaan. Als u de haren van uw hond zelf wilt trimmen en verwondingen wilt voorkomen, kunt u dit leren in speciale cursussen. Met een beetje oefening zult u snel bedreven worden in het trimmen.

Een groot voordeel van Middenslag Schnauzers is dat ze nauwelijks verharen. Afgezien van het regelmatig trimmen en kammen van de vacht, zijn ze dus ook vrij gemakkelijk te verzorgen.

Geschikte accessoires

Om zijn vacht te verzorgen, moet u geschikte kammen en een trimmer kopen voor uw dwergschnauzer. Naast hondenmanden en voerbakken kunt u uw hond ook trakteren met wat speelgoed. Dwergschnauzers zijn zeer levendig en speels. Daarom is alles, van behendigheid tot gehoorzaamheid tot flyball, geschikt voor hen.

U mag de bewegingsdrang en het uithoudingsvermogen van dit ras niet onderschatten. Een geschikte riem en een goed passend tuigje zijn daarom verstandige investeringen.

Oorsprong & Geschiedenis

De Schnauzer was oorspronkelijk een variëteit van de Pinscher. Zijn thuis is Zuid-Duitsland, waar hij ongeveer 500 jaar geleden voor het eerst verscheen. Zijn vroegere taak was om ratten en muizen uit de stallen te houden. Dit is waar zijn bijnaam “Rattler” vandaan komt.

Naast de jacht op knaagdieren, beschermde de Schnauzer ook het erf en het huis van zijn eigenaar. Zodra voor hem onbekende mensen naderen, begint hij luid te blaffen. Hij werd ook gebruikt om reizigers te beschermen. Niet in het minst omdat hij goed met paarden overweg kan. Aanvallers werden snel verjaagd door zijn luide geblaf.

Het doelgericht fokken van de Schnauzer werd in 1882 door Max Hartenstein in gang gezet. Slechts dertien jaar later werd de eerste rasvereniging opgericht. In die tijd waren dat Schnauzers en Pinschers. In 1907, kreeg de Schnauzer zijn eigen club.

Naast de Middenslag Schnauzer is er ook de reuzenschnauzer en de dwergschnauzer. De reuzenschnauzer werd steeds populairder in de jaren 1930. De dwergschnauzer won vervolgens aan populariteit na de Tweede Wereldoorlog.