Leptospirose Gevaar: Dierenartsen dringen er bij eigenaren van gezelschapsdieren op aan om honden jaarlijks te vaccineren tegen leptospirose

Eigenaren van gezelschapsdieren worden door dierenartsen gewaarschuwd voor de groeiende bezorgdheid over leptospirose, een potentieel dodelijke ziekte die honden in sommige gebieden in het land treft. Deze bacteriële ziekte, ook bekend als modderkoorts, moeraskoorts en de ziekte van Weil, vormt een risico voor alle honden en heeft een landelijke toename van het aantal gevallen gezien, volgens een waarschuwing van de American Veterinary Medical Association. De ziekte, die ernstige gevolgen kan hebben voor de lever, nieren, alvleesklier, hart en andere organen, is vooral gevaarlijk in omgevingen met natte grond, waardoor honden in riviergebieden zoals St. Joseph County zeer vatbaar zijn.

Afbeelding/verhaal Bron Credit: WSVT-TV via YouTube-video

Traditioneel wordt het vaccin tegen leptospirose om de drie jaar toegediend, maar vanwege de recente piek in gevallen bevelen dierenartsen nu jaarlijkse vaccinatie aan. De bacterie die verantwoordelijk is voor de ziekte, Leptospira, kan worden overgedragen via de urine van besmette dieren en kan gedurende langere tijd in water of bodem overleven. Infectie treedt op wanneer deze bacteriën in direct contact komen met huisdieren, vaak door dagelijkse ontmoetingen met dieren in het wild, zoals wasberen en buidelratten.

Dr. Lindsey Candey, een dierenarts en medisch directeur van het Magrane Medical Center, benadrukt de moeilijkheid bij het diagnosticeren van leptospirose vanwege de niet-specifieke vroege symptomen, zoals lethargie, gebrek aan eetlust, braken en diarree. Om huisdieren tegen deze gevaarlijke ziekte te beschermen, adviseert ze eigenaren van gezelschapsdieren om ervoor te zorgen dat hun dieren jaarlijks het leptospirosevaccin krijgen, waarbij ze opmerkt dat het niet als een kernvaccin wordt beschouwd en mogelijk niet eerder aan alle huisdieren is toegediend.

Afbeelding/verhaal Bron Credit: WSVT-TV via YouTube-video

Behandeling voor leptospirose omvat meestal ziekenhuisopname en responsieve antibiotica. Preventie door vaccinatie is echter cruciaal, vooral omdat leptospirose ook op mensen kan worden overgedragen, waardoor strikte isolatie en beschermende maatregelen in veterinaire ziekenhuizen nodig zijn. Bovendien, met teken in opkomst, benadrukt Dr. Candey het belang van proactieve gezondheidszorg voor huisdieren en beveelt hij jaarlijkse veterinaire bezoeken aan om te beschermen tegen leptospirose en andere gezondheidsbedreigingen.

Klik op de onderstaande video om dit ongelooflijke verhaal te bekijken!

Gelieve te ‘DELEN’ om dit verhaal door te geven aan een vriend of familielid

Klik hieronder op ‘DELEN’ om het door te geven aan een vriend of familielid!