Honden met risico op loodvergiftiging door fazantenvlees in hondenvoer

Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge ontdekte “zeer hoge” niveaus van shotgun-pellets in rauw fazantenvoer, waardoor honden het risico liepen op loodvergiftiging.

Ze onderzochten rauw fazantenvoer en ontdekten dat de meeste monsters aanzienlijke hoeveelheden lood bevatten, wat schadelijk kan zijn voor honden als ze dagelijks worden gevoerd.

Het neurologische systeem wordt met name beïnvloed door lood, een gevaarlijk metaal dat schadelijk is voor mens en dier.

In het Verenigd Koninkrijk kunnen loden schoten legaal worden gebruikt om landwildvogels zoals fazanten te verzenden, ondanks de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met hun consumptie.

Hoewel mensen de meeste fazanten consumeren, worden sommige gehakt en toegevoegd aan voedsel voor huisdieren.

Volgens Sky Nieuws, keken de onderzoekers naar 90 monsters van hondenvoerproducten uit het VK en ontdekten dat 77% loodniveaus had boven de MRL.

Er werd ontdekt dat het gemiddelde gemiddelde loodgehalte in drie op rauwe fazanten gebaseerde hondenvoerproducten ongeveer 245.135 was en 49 keer groter dan de MRL.

Volgens het onderzoek gepubliceerd in Ambio, was het algemene gemiddelde in rauw fazant hondenvoer 34 keer groter dan in fazant op de markt gebracht voor menselijke consumptie.

Afdelingsvoorzitter Zoölogie Professor Debbie Pain van Universiteit van Cambridge Verklaard:

“We wisten al dat loodconcentraties in fazantenvlees dat voor menselijke consumptie wordt verkocht, vaak veel hoger zijn dan toegestaan in ander vlees zoals kip, rundvlees of varkensvlees.

We waren echter verrast dat de loodconcentraties in rauwe fazantenhondenvoerproducten veel hoger waren.”

De onderzoekers betoogden dat dit zou kunnen zijn omdat fazant meestal aan mensen wordt verkocht als hele vogels of borsten, maar gehakt voor honden.

Het neurologische systeem wordt beïnvloed door lood, een schadelijk metaal voor honden.

Hoe lood in fazantenvlees de gezondheid van de hond kan schaden

Loodschot kan meer verspreid en kleiner worden na het gehakt, waardoor de kans groter wordt dat het in de bloedbaan terechtkomt.

Volgens de studie lopen honden die voedsel consumeren met zo’n hoog loodgehalte, vooral als hun hoofddieet, het risico op gezondheidsproblemen.

Puppy’s lopen vooral risico omdat ze meer lood consumeren dan oudere dieren, en het gevaarlijke element heeft direct invloed op het groeiende neurologische systeem.

Negen schietverenigingen in het Verenigd Koninkrijk zijn overeengekomen om het gebruik van lood over een periode van vijf jaar vanaf februari 2020 geleidelijk af te bouwen, onder verwijzing naar zorgen voor het milieu en dieren en het behoud van een robuuste wildmarkt.

Volgens wetenschappers van Cambridge is de naleving van het vrijwillige verbod voortdurend laag, maar het totale verbod van Denemarken is succesvol gebleken.

Onder de Britse Reach-verordening inzake chemische stoffen, beperkingen op loden kogels en een verbod op de verkoop en het gebruik van loden geweerschoten, worden momenteel overwogen.

Het consumeren van voedsel met een hoog loodgehalte loopt het risico gezondheidsproblemen te krijgen
Het consumeren van voedsel met een hoog loodgehalte loopt het risico op gezondheidsproblemen.

De wetenschappers onderzochten vijf op fazanten gebaseerde hondenvoerproducten voor hun studie.

Eén was verwerkt, fazant en gans in blik, één was gedroogde fazant en patrijs en drie waren rauw vlees.

Drie andere gelijkwaardige producten op basis van kip (rauw, droog en verwerkt) werden ook op de proef gesteld.

Het gedroogde op fazant gebaseerde product bevatte loodhoeveelheden boven de MRL, zij het op lagere niveaus dan die in het rauwe vlees werden ontdekt.

Geen van de ingeblikte fazanten- of kipproducten had onveilige hoeveelheden lood.

De 13 miljoen honden in het Verenigd Koninkrijk hebben toegang tot een breed scala aan rauw hondenvoer, aldus de onderzoekers.

De 34% van de 50 online aanbieders van rauw voedsel voor huisdieren die ze hebben onderzocht, verkopen fazant, waarbij 71% van die verkopers aangeeft dat het vlees een schot kan bevatten.

Professor Rhys Green, een co-auteur van de studie, zei:

“Het feit dat de meeste monsters van drie willekeurig bemonsterde rauwe fazantenvoerproducten voor huisdieren zeer hoge loodconcentraties hadden en dat uit ons recente onderzoek naar schottypen die worden gebruikt om fazanten te doden, bleek dat 94% met lood wordt geschoten, suggereert dat dit een veel breder probleem is dan alleen voor deze drie producten.

Sommige producenten kunnen echter fazanten kopen die niet met lood zijn geschoten, en eigenaren kunnen hierover vragen bij het kopen van dierenvoeding. “

LEES VERDER: Deze dierenwinkel verkoopt alleen rauw hondenvoer en natuurlijke producten voor huisdieren