Hond redt eigenaar met zeldzame botziekte en gesprongen gewrichten terug naar plaats

Sue Holmes en Vinnie
Vinnie helpt Sue met ontwrichtingen. Foto: Sue Holmes

De ongelooflijke hond Vinnie is een oase van comfort voor haar dankbare eigenaar en helpt bij het omgaan met een zeldzame botaandoening.

Sue Holmes, die lijdt aan het syndroom van Ehlers-Danlos, is in haar dagelijkse activiteiten afhankelijk van de goed getrainde labrador.

De genetische ziekte had invloed op het ondersteunende bindweefsel van haar botten. Ze gebruikt een harnas dat Vinnie trekt om druk uit te oefenen wanneer haar gewrichten van hun plaats springen.

Hoe Vinnie de Labrador helpt bij ontwrichtingen

Tien jaar geleden, toen haar ziekte haar dagelijkse taken begon te beïnvloeden, moest mevrouw Holmes haar verpleegkundige baan beëindigen.

“Wat er gebeurt, zijn mijn schouders, mijn heupen, mijn knieën – alle gewrichten kunnen allemaal ontwrichten zonder veel beweging te doen,” zei ze.

“Het kwam zover dat ik niet op de afdeling kon komen zonder dat mijn schouders aan mijn lichaam waren vastgeplakt, zodat ze niet ontwrichtten als ik aan het werk was.

Vinnie helpt bij ontwrichtingen.

Hij heeft een speciaal harnas dat ik aantrek, en dan trekt hij in een bepaalde richting en zal hij voor een bepaalde tijd trekken totdat ik hem zeg dat hij moet stoppen, en dan zal hij die druk vasthouden totdat mijn gewricht weer op zijn plaats wordt gezet.

Hij heeft mijn leven veranderd.”

Vinnie en de laatste hond van Ms. Homes werden getraind door Canine Partners, een non-profitorganisatie die jaarlijks 78 honden matcht met personen met ernstige fysieke beperkingen.

Labrador Vinnie
Vinnie is getraind om Sue te helpen bij haar dagelijkse activiteiten. Foto: Sue Holmes

Vinnie, een achtjarige diabetische waakhond, zal blaffen als hij een daling van Sue’s glucosespiegel voelt.

Ook zou hij de rolstoelgebonden 55-jarige een drankje uit de koelkast hebben gepakt.

Ze zei: “Ik ben minder angstig.

Binnenin staat een mandje met een blikje Cola. Hij pakt de mand, brengt hem naar me toe en gaat dan terug en sluit de koelkastdeur.”

Sue’s 56-jarige man, Mark, vertelt hoe Vinnie zes jaar geleden Sue’s hondenmaatje werd.

“Hij is een beetje een redder in nood”, voegde hij eraan toe.

Bernard Ellis poppenhuis
Holmes’ vader bracht de afgelopen zes jaar door met het maken en decoreren van een poppenhuis dat hij verkoopt om geld in te zamelen voor het goede doel. Foto: Sue Holmes

Bernard Ellis, de vader van mevrouw Holmes, heeft de afgelopen zes jaar ook besteed aan het maken en decoreren van een poppenhuis.

De liefdadigheidsinstelling, die de kosten van het trainen van elke hond berekent op ongeveer £ 30.000, krijgt de opbrengst van de verkoop van het huis met vier verdiepingen.

LEES VOLGENDE: Labrador levensverwachting door kleur: chocoladelaboratoria zijn minder gezond dan zwarte of gele laboratoria