De Labrador Retriever is niet langer Amerika’s favoriete hondenras

Drie decennia lang heeft de Labrador oppermachtig geheerst als de populairste hond van de Verenigde Staten. Maar nu is het favoriete hondenras van Amerika verschoven naar iets veel kleiners. Franse Bulldoggen, liefkozend ‘Frenchies’ genoemd, hebben de titel aangenomen. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een andere hond dan de Labrador Retriever de top genomen.

Deze schattige maar compacte hoektanden zijn het afgelopen decennium enorm in populariteit gestegen, maar Franse Bulldoggen kunnen eigenlijk een behoorlijk polariserend onderwerp zijn.

Frenchie

De Amerikaanse Kennel Club (AKC) gebruikt hun registratiestatistieken om de meest populaire rassen van het jaar te rangschikken. Het is ’s werelds grootste register van rashonden, dus populaire mixen en mutts zijn niet inbegrepen (nee Labradoodles, Puggles, Morkies of andere populaire “designer” hybriden).

Hoe pakte de Frenchie de titel?

In 2012 stond de Frenchie op nummer 14. Maar in de afgelopen 10 jaar zijn hun registraties met meer dan 1.000% gestegen. Nu zijn Franse Bulldoggen het meest veel voorkomende rashond. Ze zijn niet alleen aanhankelijk en absoluut schattig, maar hun kleine formaat leent zich goed voor het leven in appartementsgebouwen en kleine woningen.

Bovendien hebben beïnvloeders van sociale media, eigenaren van beroemdheden en het feit dat een Franse Bulldog vorig jaar de National Dog Show won, allemaal bijgedragen aan hun stijgende populariteit.

“De Frenchie is een slim, compact ras en ze passen in verschillende levensstijlen, perfect voor mensen in het hele land,” zei de AKC.

GERELATEERD: Lady Gaga biedt $ 500.000 beloning nadat dieven haar dogwalker neerschieten en 2 van haar pups stelen

Frenchie

Maar hun ongelooflijke toename in populariteit heeft enige bezorgdheid veroorzaakt. De compacte hoektanden zijn een doelwit geworden voor dieven die op zoek zijn naar een mooie cent. Sommige kopers betalen een premie voor zeldzame of “exotische” vachtkleuren, waardoor een markt voor quick-buck fokkers. Dit soort fokkerijen kan ertoe leiden dat honden worden blootgesteld aan twijfelachtige leefomstandigheden en kunnen extreem ongezonde honden creëren.

Frenchie

Over ongezond gesproken, er zijn zelfs enkele landen die het fokken van Franse Bulldoggen helemaal hebben verboden. De British Veterinary Association heeft mensen aangespoord om geen ras met een plat gezicht (zoals Frenchies) te kopen, en Nederland heeft de verspreiding ervan verboden. Ze beweren dat het fokken ervan onnodig lijden veroorzaakt omdat het ras zelf gevoelig is voor ademhalings-, spinale, oog- en huidaandoeningen.

De top 10 meest populaire rassen op de lijst van de AKC waren: Franse Bulldoggen, Labrador Retrievers, Golden Retrievers, Duitse herders, poedels, stierhonden, Rottweilers, Beagles, Teckels en Duitse Kortharige Pointers.

Maar nu je je ervan bewust bent dat de Franse Bulldog het populairst is, vraag je je misschien af welk ras het minst populair is. Van de bijna 200 rassen op de lijst van de AKC is het eigenlijk de Engelse Foxhound die het minst vaak in bezit is.