Dandie Dinmont Terrier hond (karakter, voeding, verzorging)

• Karakter: Moedig, temperamentvol, plezier-lievend
  • Maat: Klein
  • Hoogte: 20-28 cm
  • Gewicht: 8-11 kg
  • Levensverwachting: 12-15 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Peper, mosterd, crème, bruin.
  • FCI Groep: Terriër

De Dandie Dinmont Terrier is een moedige en pittige hond. Het is nooit saai met hem. Hij houdt van plezier en is speels. Zijn aanhankelijke en vriendelijke aard maakt hem de perfecte hond voor een liefdevol en rustig thuis.
Dandie Dinmont Terrier

Karakter en eigenschappen

Woont u alleen en bent u op zoek naar een trouwe metgezel? Dan is de Dandie Dinmont Terrier een perfecte metgezel voor u. Hij vormt graag een diepe band met zijn baasje en wijkt niet van uw zijde. Hij heeft een groot hart en is erg aanhankelijk. Deze eigenschap maakt hem ook een geschikte gezinshond. Maar hij heeft liever maar één verzorger.

Hij is erg aanhankelijk en zachtaardig. Hij is echter nogal sceptisch en terughoudend in de omgang met vreemde kinderen. Zijn sociabiliteit tegenover andere honden is niet erg uitgesproken. Hij is klein, maar weet hoe hij zich moet verdedigen. Als hij uitgedaagd wordt, kan hij heel brutaal worden.

Je kunt hem heel goed in de flat houden. Als je hem genoeg beweging geeft, heeft hij geen eigen tuin nodig. Hij is erg beschermend voor zijn huis, maar gelukkig niet geneigd tot bijten.

De Dandie Dinmont Terrier is een intelligente hond. Hij is leergierig en leergierig. Maar hij heeft een koppig karakter. Daarom moet je hem consequent en geduldig trainen. Het is het beste om hem naar een hondenschool te brengen, zodat hij alle commando’s kent. Dit zal hem een betrouwbare metgezel voor u maken. Hij is bereid alles voor je te doen in ruil voor de juiste beloning.

Het juiste dieet

Het is uiterst belangrijk dat de Dandie Dinmont Terrier niet overvoed wordt. Vooral tijdens de eerste levensmaanden mag hij niet zwaarlijvig worden. De belasting kan anders schade toebrengen aan zijn gewrichtsontwikkeling. Om dit te voorkomen, moet u zich houden aan de aanbevolen hoeveelheid voer voor uw puppy.

U moet uw puppy ook voldoende beweging geven om hem in conditie te houden. Of je droog- of natvoer aanbiedt, hangt af van wat hij lekkerder vindt. U kunt ook geraspte wortel toevoegen aan zijn eten. Dit is goed voor zijn vacht en geeft hem glans.

Dandie Dinmont Terrier Verzorging

De zilvergrijze tot mosterdkleurige vacht van uw nieuwe viervoeter moet zorgvuldig worden verzorgd. Zijn bovenvacht is hard en borstelig en zijn ondervacht is zacht en donzig. Dat is waarom je hem elke dag moet borstelen. Borstel niet alleen oppervlakkig, maar plaats de kam direct op de huid. Zijn ondervacht heeft de neiging om mat te worden.

Om de drie maanden moet hij professioneel getrimd worden. Krijg tips van de fokker over hoe je zelf kunt leren trimmen. De Dandie Dinmont Terrier is vatbaar voor oormijt. U kunt mijtvorming voorkomen door zijn oorharen regelmatig te knippen. Over het algemeen hoeft u hem niet in bad te doen, tenzij hij erg vuil is. Het is heel belangrijk dat hij niet geschoren wordt. Dit kan leiden tot totale haaruitval.

Geschikte accessoires

U kunt een hondenkrat voor uw huisdier kopen. Hij is geschikt voor vervoer op reis en dient thuis als toevluchtsoord voor hem. Als u liever een andere slaapplaats gebruikt, gebruik dan geen rieten mand. De Dandie Dinmont Terrier knaagt graag aan hout en kan zichzelf verwonden.

Koop een normale halsband en leiband voor je nieuwe vriend. U mag geen tuigje gebruiken, want dat kan zijn ruglijn vervormen.

In huis is hij zeer actief en speels. Daarom moet u hem een selectie van geschikt hondenspeelgoed aanbieden. Vanwege zijn jachtinstinct, is een apporteerspeeltje het beste. Je kunt samen spelen en veel plezier hebben.

Oorsprong & Geschiedenis

De Dandie Dinmont Terrier heeft een lange traditie. Het fokken begon al in de 18e eeuw in de Schotse Borders, vlak naast Engeland. Hij was oorspronkelijk bekend als de “Pepper and Mustard Terrier”. Deze naam werd hem gegeven vanwege zijn peper- en mosterdkleurige vacht. Hij werd voornamelijk gebruikt als metgezel voor de jacht op kleine dieren. Door zijn korte poten kon hij gemakkelijk in de holen van kleine dieren kruipen. Zijn robuuste, borstelige vacht was weerbestendig.

Zijn naam veranderde in 1814 na het verschijnen van een roman van Schotlands grootste schrijver, Sir Walter Scott. In zijn werk “Guy Mannering”, was de felle terriër de metgezel van het romanpersonage Dandie Dinmont. Door dit boek, kreeg de Dandie Dinmont Terrier grote populariteit. In 1875 werd de eerste club voor dit ras opgericht. Tot op heden is het ras vrij onbekend in Duitsland.