Curly Coated Retriever hond (karakter, voeding, verzorging)

• Natuur: Loyaal, Moedig, Intelligent
  • Maat: Groot
  • Hoogte: 58-69 cm
  • Gewicht: 23-41 kg
  • Levensverwachting: 9-14 jaar
  • Type vacht: Gemiddelde vacht
  • Kleuren: Zwart, leverbruin
  • FCI Groep: Retrievers – Retrievers – Waterhonden

De Curly Coated Retriever komt oorspronkelijk uit Engeland en wordt nu vaak als gezinshond gehouden. Het is het grootste van alle retrieverrassen. De Curly Coated Retriever heeft een geweldig apporteerinstinct en is dol op water. Hij wordt gekenmerkt door zijn eigenaardige uiterlijk met gekrulde, kroezelige vacht.
Curly Coated Retriever

Karakter en eigenschappen

De Curly Coated Retriever heeft een vriendelijk, goedmoedig karakter en is zeer intelligent. Hij is trouw en dol op kinderen, moedig en zelfverzekerd. Tegenover vreemden is de Curly Coated Retriever nogal gereserveerd. Om zich thuis te voelen, heeft deze hond, die werkwillig en temperamentvol is, een zinvolle bezigheid nodig.

Dankzij zijn veelzijdige capaciteiten voelt hij zich thuis op vele activiteitsterreinen – of het nu gaat om dummytraining of apporteren, zweetwerk of schapendrijven. Zo hardwerkend als hij buiten is, zo zachtaardig is hij thuis. Als hij voldoende bezig is, is hij aanhankelijk en heeft hij thuis behoefte aan liefde.

De Curly Coated Retriever speelt graag met kinderen en houdt het gezin graag bij elkaar tijdens wandelingen. In tegenstelling tot de Labrador of Golden Retriever, zal hij echter niet alles doen om zijn mensen te behagen. Ook al is hij zeer gevoelig en ontvankelijk voor de stemmingen van zijn familie, toch gaat hij door zijn onafhankelijkheid vaak zijn eigen weg.

Het juiste dieet

De juiste voeding heeft een grote invloed op het welzijn en de gezondheid van de Curly Coated Retriever. Een gezonde voeding voorkomt zwaarlijvigheid en de gevolgen daarvan, zoals hart- en nierproblemen of gewrichtsproblemen.

Aangezien hij de neiging heeft snel te zwaar te worden, is het belangrijk de hoeveelheid voer aan te passen aan zijn leeftijd, grootte en activiteitsniveau. Als hij twee maaltijden per dag krijgt en de hoeveelheid traktaties niet te groot is, kan het gewicht goed onder controle worden gehouden.

De voeding moet ook worden aangepast aan de energie- en voedingsbehoeften die overeenstemmen met de specifieke levensfase van de hond. Een voeding die aan de behoeften van de hond voldoet, helpt niet alleen overgewicht te voorkomen, maar zorgt ook voor een gezonde en glanzende vacht en een gezonde huid.

Curly Coated Retriever Verzorging

De Curly Coated Retriever heeft zeer weinig vachtverzorging nodig. Zijn krullende vacht is waterafstotend en robuust. Hij hoeft niet geborsteld te worden, regelmatig zwemmen is de optimale verzorging voor zijn vacht. Zo nu en dan kan de natte vacht met ronddraaiende bewegingen worden gemasseerd om de krul te behouden.

De Curly Coated Retriever heeft een normale verharingscyclus. Hij hoeft niet geschoren te worden, soms wordt hij getrimd aan de oren en de staart. Het gebruik van hondenshampoo moet worden vermeden.

Geschikte accessoires

Natuurlijk heeft de Curly Coated Retriever voerbakjes en een geschikte slaapplaats nodig. Een paar handdoeken volstaan voor de verzorging, want hij hoeft niet geborsteld te worden. Om hem bezig te houden, moeten speeltjes worden aangeschaft die geschikt zijn om te apporteren.

Dummy training of neuswerk zijn ook leuke activiteiten voor de Curly Coated Retriever. Als hij elke dag genoeg beweging krijgt, zal hij een gelukkige hond zijn.

Oorsprong & Geschiedenis

De Curly Coated Retriever is een zeldzaam jachthondenras en wordt nu vaak als gezinshond gehouden. Het wordt beschouwd als het oudste van de retrieverrassen. Experts geloven dat hij afstamt van de Engelse Waterhond. Dit wordt gesuggereerd door zijn krullende vacht en zijn scherpe zin en liefde voor water. Later werd de St. John’s Newfoundland binnengebracht voor verdere ontwikkeling.

Het is ook waarschijnlijk dat de rassen Setter, Pointer, Poedel en Ierse Water Spaniël werden gekruist. De Engelse Kennel Club erkende de Curly Coated Retriever in 1854 en hij werd voor het eerst tentoongesteld op een show. In 1890 werd de eerste rasvereniging opgericht. Als ras bestaat de Curly Coated Retriever al ongeveer 100 jaar onveranderd.

Wereldwijd worden ongeveer 4000 honden van dit ras gehouden. Curly Coated Retrievers komen het meest voor in Noord-Europa, maar worden ook steeds populairder in de rest van Europa.