Celebrity-activisten vieren nieuw verbod op hondenvleeshandel

WAARSCHUWING: Inhoud kan gevoelig zijn voor sommige lezers.

Hondenliefhebbers over de hele wereld vieren een grote overwinning voor dierenwelzijn. Onder die activisten zijn actrice Kim Basinger, komiek Ricky Gervais en acteur Peter Egan, die allemaal gedurende hun hele carrière grote dierenadvocaten zijn geweest. Dit keer is het goede nieuws dat de stad Jakarta, Indonesië, eindelijk de handel in hondenvlees heeft verboden.

In Jakarta werden elke dag ongeveer 340 honden gedood voor vlees, hoewel 93% van de mensen in Indonesië tegen de verkoop en consumptie van hondenvlees is. Dit verbod zal de handel in hondenvlees niet volledig stoppen, maar het is een enorme stap in de goede richting.

Handel in hondenvlees Indonesië

Duizenden honden gered

Elk jaar worden in heel Indonesië miljoenen honden en katten gedood voor vlees. Velen van hen zijn zwerfdieren of huisdieren die illegaal worden gestolen en vervoerd naar locaties waar veel vraag is naar hun vlees. Helaas sterven veel honden op pijnlijke, langdurige manieren tijdens het transport, zoals een hitteberoerte, uitdroging en verwondingen. Als er honden waren die het overleefden, werden ze meestal doodgeknuppeld in het bijzijn van de andere honden.

Dus niet alleen is het doden van hondenvrienden voor vlees een gruwelijke praktijk, maar de manier waarop het wordt gedaan is meer dan wreed. Gouverneur Heru van Jakarta erkende deze wreedheid eindelijk door actie te ondernemen en de handel in honden- en kattenvlees in de hoofdstad van Indonesië te verbieden.

GERELATEERD: Actrice Kim Basinger dringt er bij Craigslist op aan om alle dierenposts te verbieden

Vóór dit verbod werden ongeveer 9.520 honden per maand gedood, waarvan er veel werden verscheept uit gebieden waar hondsdolheid veel voorkomt. Dit verbod zal dus mensen veilig houden en tegelijkertijd de levens van veel dieren redden.

Hond redden van vleeshandel

“Een verbod op de handel in honden- en kattenvlees in de Indonesische hoofdstad Jakarta is enorm belangrijk, niet alleen vanwege de duizenden dieren die elk jaar worden gedood voor de handel van de stad, maar ook omdat het erkent dat deze wrede handel rabiës dreigt te verspreiden,” zei Lola Webber van Humane Society International. “Jakarta’s rabiësvrije status wordt elke dag in gevaar gebracht dat de handel in hondenvlees honden met een onbekende ziektestatus naar de stad blijft smokkelen. We hopen dat de Indonesische regering de volgende stap zal zetten om deze vreselijke handel voorgoed te verbieden, zodat honden of katten in de toekomst niet meer onder deze wreedheid hoeven te lijden.”

Beroemdheden Bedanken de gouverneur

Na het verbod in Jakarta namen veel actievoerders contact op om gouverneur Heru te bedanken voor zijn beslissing. Kim Basinger, Peter Egan en Ricky Gervais stuurden allemaal video’s in om de gouverneur te bedanken.

“Dank u gouverneur Heru voor uw leiderschap bij het nemen van deze moedige en enorm krachtige stap om de wrede, gevaarlijke en illegale handel in hondenvlees in Jakarta te verbieden. Jullie acties sturen een heel duidelijke boodschap – honden zijn geen voedsel. Deze wetten om hondenvlees te verbieden zullen verstrekkende gevolgen hebben en zowel dieren als mensen beschermen. Honden zijn een waar geschenk voor ons allemaal op deze planeet. Zij zijn onze metgezellen die de mensheid loyaal dienen. Ze moeten worden beschermd tegen de beledigende en onvoorstelbaar wrede handel in hondenvlees,” zei Kim Basinger.

GERELATEERD: Britse sterren Ricky Gervais & Peter Egan vechten om Beagles te redden van dierproeven

Peter Egan en Ricky Gervais redden honden

“Ik wil graag mijn stem toevoegen aan de miljoenen anderen door op te roepen tot een verbod op de handel in hondenvlees in Indonesië. De boodschap is duidelijk, honden zijn geen voedsel,” zei Ricky Gervais.

“Dank u gouverneur Heru voor uw grote leiderschap en medeleven bij het ondernemen van actie om de handel in hondenvlees in Jakarta te verbieden. Uw acties zullen dieren beschermen en de gezondheid en het welzijn van gemeenschappen beschermen. Ik wil graag mijn stem toevoegen aan de miljoenen anderen in oproepen voor een verbod op de handel in hondenvlees in heel Indonesië om de tienduizenden honden elke maand te beschermen tegen onvoorstelbare wreedheid en ook om het grote mededogen van Indonesië en zijn natuurlijke en culturele schoonheid te laten zien en te vieren, “zei Peter Egan.

Met dit verbod zullen hopelijk soortgelijke verboden in heel Indonesië worden aangenomen. Als u het beëindigen van de handel in hondenvlees wilt ondersteunen, overweeg dan om te doneren aan Humane Society International.

Uitgelichte afbeelding: Instagram, Facebook en Facebook