7 feiten over Mastiffs die je waarschijnlijk niet wist

De Mastiff, een ras dat bekend staat om zijn immense omvang en nobele houding, is er een die hondenliefhebbers al eeuwenlang fascineert. Hoewel ze in de volksmond bekend staan om hun grootte en kracht, zijn er verschillende verrassende en minder bekende aspecten aan dit ras. Hier zijn zeven onverwachte feiten over Mastiffs.

1. Oude krijgers

Mastiffs zijn een van de oudste rassen met een geschiedenis die teruggaat tot de oudheid. Ze werden afgebeeld in Egyptische kunst die teruggaat tot 3000 voor Christus. In het oude Rome werden Mastiffs gebruikt in gevechten en in gladiatorenwedstrijden. Ze werden ook gebruikt als oorlogshonden door de Kelten.

1. Vriendelijke reuzen

Ondanks hun krachtige bouw en intimiderende aanwezigheid staan Mastiffs bekend om hun zachte en kalme houding. Ze zijn ongelooflijk loyaal en beschermend, waardoor ze uitstekende huisdieren zijn. In tegenstelling tot hun krijgersverleden, zullen moderne Mastiffs eerder gasten verwelkomen dan wegjagen.

1. Wereldrecordhouders

Mastiffs hebben verschillende wereldrecords vanwege hun indrukwekkende grootte. Een Mastiff genaamd Zorba vestigde een record voor de zwaarste hond in 1989, met een gewicht van 343 pond. Een andere Mastiff genaamd Aicama Zorba van La-Susa heeft het record voor de langste hond, met een ongelooflijke 8 voet 3 inch van neus tot staart.

1. Minder bekend talent

Mastiffs zijn verrassend wendbaar voor hun grootte. Ze hebben een snelle, krachtige galop en kunnen zowel snel als soepel draaien. Hoewel ze vaak worden gezien als traag en log, zijn ze in staat tot indrukwekkende uitbarstingen van snelheid wanneer ze gemotiveerd zijn.

1. Minimaal blaffen

In tegenstelling tot sommige rassen staan Mastiffs niet bekend om overmatig blaffen. Ze zijn over het algemeen stil en gereserveerd en blaffen alleen als ze een bedreiging waarnemen of hun familie moeten waarschuwen. Deze eigenschap houdt verband met hun historische rol als landgoedwachters, waar ze werden gewaardeerd om hun vermogen om stil te kijken en alleen te handelen wanneer dat nodig was.

1. Overmatig kwijlen

Een niet-zo-charmant feit over Mastiffs is hun neiging om te kwijlen. Vanwege hun grote jowls zijn ze gevoelig voor kwijlen, vooral na het drinken van water of wanneer ze nerveus zijn. Mastiff-eigenaren houden vaak “slobberdoeken” bij de hand en zijn geen vreemden in het opruimen van hun grote, lieve huisdieren.

1. Indrukwekkende levensduur voor hun grootte

Gezien hun enorme omvang hebben Mastiffs een verrassend lange levensduur. Gemiddeld leven Mastiffs tussen de 6 en 10 jaar. Hoewel dit misschien niet lang lijkt in vergelijking met kleinere rassen, is het aanzienlijk langer dan de gemiddelde levensduur van veel andere gigantische rassen.

Kortom, de Mastiff, gekenmerkt door zijn imposante grootte, historische stamboom en zachte aard, bevat een schat aan fascinerende en minder bekende feiten. Van hun oorsprong als oorlogshonden en hun behendigheid tot hun rustige aard en indrukwekkende levensduur, deze facetten bieden een rijker begrip van dit opmerkelijke ras. Hoewel het kwijlen misschien minder aantrekkelijk lijkt, is het een kleine afweging voor het gezelschap van deze prachtige en loyale wezens. Of je nu een doorgewinterde Mastiff-eigenaar bent of een bewonderaar van het ras, deze minder bekende facetten van Mastiffs maken ze ongetwijfeld nog aandoenlijker.