7 feiten over Bichon Frises die je waarschijnlijk nog niet wist

De Bichon Frise, met zijn donzige witte vacht en vrolijke houding, is een ras dat wereldwijd door hondenliefhebbers wordt aanbeden. Hun pluche uiterlijk en vriendelijke aard hebben veel harten gewonnen, maar er is meer aan dit heerlijke ras dan op het eerste gezicht lijkt. Hier zijn zeven minder bekende, verrassende feiten over Bichon Frise.

1. Een reizend ras

Hoewel vaak geassocieerd met Frankrijk, hebben Bichon Frises een behoorlijk reisrecord. Ze ontstonden in de Middellandse Zee, werden begunstigd door de Italiaanse adel, werden naar de Canarische Eilanden gebracht en keerden vervolgens terug naar het Europese continent. Het was echter in Frankrijk dat ze hun rasnaam Bichon Frise verdienden, wat zich vertaalt naar ‘krullend schoothondje’.

1. Begunstigd door royalty’s

In de 16e eeuw waren Bichon Frises favorieten van het Franse koningshuis. Koning Frans I, bekend om zijn liefde voor het ras, had ze vaak aan het hof. Later, in de 19e eeuw, werden ze populair als circusartiesten vanwege hun behendigheid en trainbaarheid.

1. Overleven door straatoptredens

Toen hun populariteit aan het Franse hof afnam, vond Bichon Frises een nieuwe rol als straatartiest. Hun charismatische aard en snel lerend vermogen maakten hen uitstekende entertainers, die trucs uitvoerden voor menigten en orgeldraaiers begeleidden.

1. Een niet-afstotend ras

Bichon Frises behoren tot de rassen die als hypoallergeen worden beschouwd. Ze hebben een dubbele vacht die afgeworpen haar opvangt, wat betekent dat er minder allergenen in het milieu vrijkomen. Hun vachten vereisen echter regelmatige verzorging om matten te voorkomen.

1. Bichon Frises in de kunst

Bichon Frises werden tijdens de Renaissance vaak afgebeeld op schilderijen van gerenommeerde kunstenaars. Ze komen voor in werken van Francisco de Goya, Titiaan en Sir Joshua Reynolds, die de langdurige aantrekkingskracht en status van het ras benadrukken.

1. Waterliefhebbers

Hoewel klein, zijn Bichon Frises vrij behendig en houden ze van zwemmen. Ze zijn gefokt rond water in de Middellandse Zee, dus wees niet verbaasd als je Bichon gemakkelijker water krijgt dan andere rassen. Zorg altijd voor veiligheid wanneer u uw Bichon Frise laat zwemmen, omdat hun zware jassen hen kunnen verzwaren.

1. Een late Amerikaanse aankomst

De Bichon Frise arriveerde relatief laat in Amerika in vergelijking met andere rassen. Pas na de Eerste Wereldoorlog brachten Amerikaanse soldaten hen terug uit Europa. Het ras werd pas in 1972 erkend door de American Kennel Club.

Kortom, de Bichon Frise, gekenmerkt door zijn donzige vacht, speelse persoonlijkheid en rijke geschiedenis, bevat een schat aan fascinerende en verrassende feiten. Van hun mediterrane oorsprong en koninklijke gunst tot hun rol als straatartiesten en verschijning in historische kunstwerken, deze minder bekende feiten maken het Bichon Frise-ras nog boeiender. Veel meer dan alleen schattige schoothondjes, Bichon Frises hebben een diepgaande geschiedenis en een repertoire van kwaliteiten waardoor ze echt opvallen in de hondenwereld.