Zwerfhond verandert alles voor jongen met zeldzame aandoening

Jameson Wall, een 7-jarige autistische jongen uit Tennessee, werd drugsafhankelijk geboren en later gediagnosticeerd met een zeldzame auto-immuunziekte. Zijn eerste jaren waren een aaneenschakeling van doktersbezoeken en ziekenhuisverblijven.

Met andere woorden, het is niet gemakkelijk geweest voor de jonge Jameson. Het leven was ook moeilijk voor Brucey, een zwerfhond die in een nabijgelegen asiel terechtkwam. Het toeval wilde dat deze twee zielen elkaar zouden vinden, en hun levens zouden ten goede veranderen.

Over Jameson’s aandoeningen

Jameson’s moeder, Laura Wall, die hem adopteerde toen hij een peuter was, onthulde aan WVLT:

“We zijn naar ontelbare therapie afspraken geweest. Noem maar op, we hebben het geprobeerd en het lijkt erop dat er niets is geweest wat heeft geholpen.”

Om een beetje technischer te worden, Jameson heeft Pediatric Acute-Onset Neuropsychiatric Syndrome (PANS) en Pediatric Autoimmune Neuropsychiatric Disorder Associated with Streptococcal Infections (PANDAS).

Jameson’s aandoeningen hebben neurologische, maar ook sociale en emotionele gevolgen. Laura legde het uit:

“Hij kan op een ochtend wakker worden en het lijkt alsof hij Parkinson heeft en hij kan geen woorden meer uitspreken die hij vroeger wel duidelijk kon uitspreken. Hij zou zich bezighouden met zelfbeschadigend gedrag en bloed afnemen.”

Een reddingshond maakt contact met een geadopteerde peuter

Enter ‘Sushi,’ de hond (niet het eten). Sushi, vroeger Brucey genoemd, werd gedumpt bij Focus on Cumberland County Animal Safety (FOCCAS) in het nabijgelegen Crossville. Het asiel plaatste zijn foto online, met vermelding van zijn potentieel om een diensthond te zijn.

Zoals FOCCAS stichter Jan Hendrixson hem beschreef:

“Hij is een heel rustige hond, maar het belangrijkste is dat hij wil behagen. Dat is waar hij voor leeft.”

WVLT

Jameson’s ouders hadden gezien hoe goed hij reageerde op een facilitaire hond in Vanderbilt’s Monroe Carrell Jr. Children’s Hospital. Ze hadden overwogen om een hond te nemen om hun zoon fysiek en emotioneel te helpen.

Maar wat de familie er echt toe bracht om Sushi te adopteren was Jameson’s redenering:

“Ik heb Sushi geadopteerd omdat hij geen thuis had.”

Laura herinnert zich het proces van het afronden van hun adoptie van Jameson terug in 2018 “na 717 dagen en 15 rechtszittingen.” Ze denkt dat hij en Sushi zo’n diepe band hebben omdat ze een soortgelijk verleden hebben.

“Ze weten allebei hoe het is om dakloos te zijn. En om niet gewild te zijn. Maar ook, weten ze allebei hoe het is om een familie te hebben gevonden…. Beiden hadden geen veilige plek om te landen. Beiden hebben lang gewacht op een veilige plek om te landen en beiden hebben volgehouden en doorgezet.”

Een FOCCAS vrijwilliger reed Sushi de twee uur om bij zijn nieuwe familie te komen. Hendrixson plaatste een verhaal geschreven door Brenda Yung waarin ze die dag beschreef:

“Brucey stormde recht door hun deur en begroette “J” als een lang verloren vriend. Hij beheerste onmiddellijk en perfect de kunst van de medische “compressie therapie” alsof hij er een doctoraat voor had! “J” was vol van lach en giechel en mama wist dat het een geslaagde match was. Vele vreugdetranen werden stiekem vergoten op dat moment, waarom ze ingehouden werden weten we niet… maar het zal niet vergeten worden.”

Hoe hond en jongen elkaar hebben geholpen

Bewijs suggereert dat kalme, getrainde honden de bloeddruk van een persoon kan stabiliseren, angst kan verminderen, en communicatie kan aanmoedigen. Sushi’s aanwezigheid was duidelijk een enorme hulp voor Jameson.

Jameson’s vader, Corey, legde uit:

“Sushi kan hem heel snel uit een stressvolle tijd halen. Andere kinderen willen meer bij hem zijn sinds Sushi in zijn leven is gekomen.”

Laura bouwde voort op de observaties van haar man:

“Hij is nu in staat om een relatie met mensen aan te gaan, via de hond. We weten dat hij het in zijn hart heeft. Hij heeft de capaciteit.”

WVLT

Sushi heeft in juli een trainingsprogramma in Georgia afgerond. Onlangs, ging Sushi met Jameson naar een gezondheidsafspraak, en volgens Laura, was het de eerste keer dat haar zoon niet huilde in het ziekenhuis.

FOCCAS’ Hendrixson voelt zich geraakt door de relatie van J en Sushi. Ze deelde:

“Hier leven we voor. Het is een zeldzame gebeurtenis om dit soort adoptie te hebben. We krijgen al rillingen als we er alleen al over praten. Ik kan me geen beter leven voorstellen voor een hond dan een eigen kind te hebben waar je voor mag zorgen. Het lijkt erop dat het perfect past bij Sushi, en we kunnen gewoon niet gelukkiger zijn.”

Dit is een mooie versie van dat “wie redde wie” gezegde.

Featured Image: Facebook