Zijn Shih Tzu hypoallergeen?

De meesten van ons geloven dat Shih Tzu-honden niet-shedder en “hypoallergene honden” zijn die heel weinig huidschilfers produceren.

Maar wat is de waarheid over Shih Tzus? Voldoen ze echt aan de beschrijving van een hypoallergene hond?

Om te beginnen is het belangrijk om op te merken dat geen enkele hond 100% hypoallergeen is. Alle honden stralen tot op zekere hoogte huidschilfers uit, dus zelfs hypoallergene honden zijn mogelijk niet compatibel met mensen met extreme allergieën. Sommigen kunnen zelfs vinden dat individuele honden die voor anderen als allergievriendelijk worden beschouwd, mogelijk niet compatibel zijn met hun allergieën.

Voor mensen met een allergie:

De Shih Tzu is inderdaad een geweldige huisdierkeuze en om te zeggen dat ze een niet-afstotend hondenras zijn, is niet helemaal waar. Ja, ze werpen ook, maar Shih Tzus werpt minder dan andere rassen. Deze schoothondjes hebben bijna mensachtig haar in plaats van de vacht die bij de meeste hondenrassen voorkomt. Deze lange haarlokken produceren minder huidschilfers, dus er is minder kans dat uw allergieën oplaaien.

Bovendien zijn Shih Tzus een relatief kleiner ras, dus de hoeveelheid huidschilfers die ze lozen is minder dan honden van grote of gigantische rassen.

Dus waarom shih Tzu wordt beschouwd als een niet-afstotend ras?

Shih Tzus is een van de meest direct bekende hondenrassen, en dat is niet voor niets. Naast hun knus gebouwde lichamen, heerlijk korte snuiten en vriendelijke, sociale, parmantige persoonlijkheden, geeft de sierlijke, vrij vloeiende vacht van de Shih Tzu hen hun onderscheidende uitstraling.

Ze werden duizenden jaren geleden aanbeden door de Chinezen en gebruikt als voetwarmers en schoothondjes door Tibetaanse keizers. (Misschien is dat de reden waarom deze stevige speelgoedhonden zo gewend zijn om als soevereinen te worden behandeld!)

Simpelweg, alle soorten Shih Tzus zijn behoorlijk harige honden. Maar veel mensen zullen verrast zijn om te weten dat al dat haar niet veel verharing betekent. Ze hebben een dubbele vacht die bestaat uit twee verschillende lagen: de ondervacht en de topcoat, net als andere rassen zoals de Cavalier King Charles Spaniel, de Lhasa Apso, de Golden Retriever, enz. De ondervacht van de hond is gevederd en zacht met korte haren, terwijl de bovenvacht (buitenvacht) bestaat uit zijdeachtig, fijn, lang haar. Eigenlijk is de ondervacht de hoofdschuldige en doet het grootste deel van het afstoten. Op een gegeven moment hangt slechts ongeveer 10% -15% rond in de haarvalfase (katagene fase), afhankelijk van de gezondheid van de vacht en zonder andere problemen.

Een langere topcoat vangt de losse haren van de ondervacht op, waardoor er minder haar op de vloer of meubels valt. De gevangen haren kunnen tijdens de reguliere verzorging worden uitgeborsteld.

Bovendien hebben alle Shih Tzu-types haar in plaats van bont. Haarlokken zijn meestal langer en slanker dan bont. Bovendien is de groeicyclus van haar ook langer dan die van bont, wat betekent dat het langer duurt om te verdorren en uit te vallen. Vanwege al deze redenen worden Shih Tzus beschouwd als niet-shedders.

Eigenaren van gezelschapsdieren hoeven de pluisborstel niet te krijgen om een horde haren op te ruimen nadat deze zijdeharige huisdieren de hele dag op de bank hebben gelegen.

Het belangrijkste is dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over het veranderen van hun kleding nadat ze met hen hebben geknuffeld voordat ze ergens naartoe gaan.

Dus, wat is precies het Shih Tzus-afstotende volume?

Voor degenen die een Shih Tzu hebben, zullen ze vrijwel zeker niet meer dan een sporadisch stukje hondenhaar overal in hun huis tegenkomen.

Het is alleen in twee scenario’s waarin ze de haarafscheiding van hun huisdier meer dan normaal zullen opmerken:

• Tijdens de poetssessie: Zoals eerder gezegd, is dit te wijten aan het feit dat de borstelsessie het gevallen haar dat vast kwam te zitten in de buitenste vacht losmaakt. Dit is de reden waarom dierenartsexperts voorstellen om regelmatig te borstelen voor Shih Tzus om hun weelderige, mooie lokken te behouden.
  • Vachtovergang: Er is een fase in het leven van de hond – ongeveer 9 tot 12 maanden oud – de vacht van Shih Tzu-puppy’s gaat over naar de volwassen vacht. Dit is tijdens deze ontwikkelingsfase dat het afstoten in volume zal toenemen en het is heel normaal – maak je geen zorgen; het zou slechts één of twee weken moeten duren.

Zijn Shih Tzu hypoallergeen?

Ja, ze zijn hypoallergeen. Omdat Shih Tzus heel weinig werpen, komt de allergeenveroorzakende huidschilfers (microscopische dode huidcellen) die zich aan hun haar hechten minder snel vrij in de lucht, je kleding, op de vloer of het meubilair, net zoals het zou zijn met een hond die zwaar werpt, zoals Siberische husky.

Dus, zijn Shih Tzu goed voor allergische mensen? Ja!

Het belangrijkste om op te merken is dat hoewel Shih Tzu geen grote shedder is, hun huid ook droog en schilferig kan worden. De huidschilfers of droge huidschilfers kunnen bij sommige gevoelige mensen een allergische reactie veroorzaken.

Huidschilfers kunnen bij elk hondenras voorkomen en Shih Tzu is niet bestand tegen huidproblemen.

De beste manier om een Shih Tzu-vacht te hanteren om niet dof te worden en de huid droog te maken, is door hem vaker te borstelen om olieklieren te stimuleren en hem het beste hondenvoer te geven dat je kunt.