Zijn brokken slecht voor honden? Een zaak tegen bewerkt hondenvoer

Onderzoek naar het verband tussen brokjes, obesitas en diabetes bij honden

Hoewel de prevalentie van brokjes in de voeding van onze honden laat zien hoe modern gemak vaak het welzijn op de lange termijn overschaduwt, kan deze trend een echo zijn van ons evolutionaire verleden.

Deze maand is gevuld met citaten en wijsheden die hun weg naar mij hebben gevonden. De eerste inspirerende quote die ik tegenkwam was:

We kunnen ervoor kiezen om wijs of gewond te zijn.”

Ik schreef toen over leren vliegen, zelfs als anderen onze vleugels van hoop en moed hebben gestolen. Echter Zelfs als we wijsheid verkiezen boven gewond zijn en we leren vliegen zonder vleugels, Er is nog een andere valstrik…

Onze honden en wij hebben de neiging om plezier op korte termijn te verkiezen boven gezondheid op lange termijn. Maar voordat je jezelf de schuld geeft van het niet weerstaan van een dessert, snack of bewerkt voedsel, lees dan verder om te ontdekken waarom het niet jouw schuld is, noch die van je hond.

Hoe beïnvloedt evolutie onze eetgewoonten?

Laat het me uitleggen. In het verleden verhoogde het eten van zoveel mogelijk voedsel onze overlevingskansen als voedsel schaars was.

Nu voedselschaarste echter veel minder vaak voorkomt, zijn we nog steeds geprogrammeerd om zoveel mogelijk te eten, en obesitas is een van de ernstigste moderne problemen geworden.

Is het zoeken naar comfort ook gebaseerd op evolutie?

In het verleden verhoogde het besparen van energie de overlevingskansen van onze voorouders tot op zekere hoogte. Maar, net als bij te veel eten, zijn het zoeken naar comfort en gemak niet langer gunstig in de wereld van vandaag. In feite hebben ze bijgedragen aan de stijgende percentages van obesitas bij mensen en honden.

Nu je beter begrijpt waarom de meesten van ons het zo moeilijk vinden om gezondheid op de lange termijn te verkiezen boven plezier op korte termijn, zal het gemakkelijker zijn om vriendelijker voor jezelf te zijn en ook oplossingen te vinden die werken.

Hoe dragen brokdiëten bij aan obesitas?

Een van de grootste uitdagingen in de veterinaire gezondheidszorg is het omgaan met gezondheidsproblemen die worden veroorzaakt door het voeren van bewerkt hondenvoer, zoals obesitas en diabetes.

Helaas bevatten hondenbrokjes meestal ongeveer 300-500 calorieën per kopje (ongeveer 8 ons of 240 gram), terwijl rauw voedsel, zoals vlees en groenten, ongeveer 30-100 calorieën per kopje bevat.

De voedselverzadiging van uw hond wordt geregeld door de volheidsreceptoren in de maag, en Een gemiddelde hond die brokjes krijgt, kan ongeveer 10-15 keer meer calorieën per maaltijd eten in vergelijking met echt voedsel.

Met andere woorden, wanneer een brokjeshond precies de juiste hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, hebben ze nog steeds veel honger. En wie kan hun smekende puppy-hondenogen weerstaan?!

Dit is hoe obesitas bij honden ontstaat. Als u zich afvraagt of uw hond het optimale gewicht heeft, raadpleeg dan de onderstaande tabel met lichaamsconditiescores:

Lichaamsconditiescore van de hond

Brokjes en diabetes bij honden – zijn ze met elkaar verbonden?

Om het probleem nog groter te maken, bevatten de meeste hondenbrokjes grote hoeveelheden koolhydraten, waardoor de alvleesklier van de hond onder verhoogde druk komt te staan. Bij carnivoren is de alvleesklier geëvolueerd om voornamelijk eiwitten te verteren, dus een hoge inname van koolhydraten zorgt voor een ongewone hoeveelheid stress.

Dergelijke overbelasting leidt vaak tot pancreatitis, een ernstige en soms levensbedreigende ziekte die veel vaker voorkomt bij honden die brokken krijgen.

Diabetes wordt bijna uitsluitend gezien bij honden die brokjes eten, omdat smeulende ontsteking van de alvleesklier leidt tot een auto-immuunrespons en daaropvolgende vernietiging van de insulineproducerende Langerhanscellen, wat leidt tot een daling van de insulineproductie en diabetes.

Slechte kwaliteit, gesmolten, ranzig, sterk bewerkte ingrediënten en chemische conserveermiddelen zijn andere redenen om weg te blijven van brokjes en waarom ik het nooit aan mijn hond zou voeren.

Maar ik weet ook dat sommige mensen in onze gemeenschap nog steeds brokjes voeren vanwege het gemak, de lagere kosten en ook omdat hun dierenartsen het aanbevelen.

Waarom dierenartsen nog steeds brokken en bewerkt hondenvoer aanbevelen

Het is jammer dat De meeste dierenklinieken zijn afhankelijk van de verkoop van dierenvoeding, die een aanzienlijk deel van hun inkomsten uitmaakt, variërend van 10% tot 30% van hun totale inkomen.

Het zou heel moeilijk zijn om een menselijke arts te vinden die mensen aanbeveelt om bewerkt en junkfood te consumeren in plaats van gezond voedsel, en ik zou willen dat dit ook gold voor dierenartsen.

Gratis tools om je te helpen de overstap te maken van brokken naar rauw voedsel

Receptmaker voor gezond hondenvoer

• Op zoek naar ansHeeft u te maken met de gezondheidsproblemen van uw hond of vraagt u zich af hoe u ziekten kunt voorkomen? Gebruik de Healthy Dog Tool om toegang te krijgen tot relevante bronnen over natuurlijke gezondheid en voeding van honden, evenals een gratis gepersonaliseerd supplementenplan dat is afgestemd op de specifieke behoeften van uw hond.

Gezonde hond Tool

Laten we gezondheid op lange termijn verkiezen boven gemak en plezier op korte termijn!