Zeventienjarige en haar hulphond winnen Miss Dallas Teen 2023

Een texaanse tiener kreeg te horen dat ze niet kon deelnemen aan schoonheidswedstrijden vanwege de diagnose autisme en een epileptische stoornis. Maar dat liet haar er niet van weerhouden haar kinderdroom na te jagen.

Ondanks dat het haar eerste keer was dat ze meedeed, en met haar hulphond aan haar zijde, maakte Alison Appleby indruk op een jury en heeft nu de titel van Miss Texas Teen 2022.

Gekroond worden

Sinds Alison een kind was, droomde ze ervan om deel te nemen aan het optochtcircuit. Maar ze dacht niet dat het mogelijk was voor iemand als zij.

“Ik heb er altijd van gedroomd om een optochtmeisje te zijn, maar het leek er gewoon nooit op dat ik het kon. De rechters lieten mijn handicap niet veranderen hoe ze me zagen – ze beoordeelden me als een persoon,” zei ze.

De zeventienjarige werd pas twee jaar geleden gediagnosticeerd met epilepsie, ook wel bekend als epileptische stoornis. Hoewel ze op tweejarige leeftijd werd gediagnosticeerd met autisme, was haar epilepsie al 16 jaar lang verward met angst en andere dingen.

Gekroond

Er zijn veel verschillende soorten aanvallen, en niet allemaal hebben ze te maken met motorische symptomen. Allison ervaringen focale of afwezige aanvallen, dus ze staart in wezen ‘in de ruimte’. Brady, haar hulphond in opleiding, helpt door haar te waarschuwen voor naderende aanvallen. Hij leert ook hoe hij haar medicatie moet halen.

Toen een rechter werd geïnterviewd, legde ze uit dat het het interview van Alison was dat haar de kroon opleverde.

“Alison heeft echt de hele verkiezing gewonnen in interview. Ze was gewoon absoluut geweldig – de manier waarop ze sprak, ze was erg intelligent, zeer communicatief met onze rechters. Ze is gewoon een fenomenale vrouw.” – Miss Dallas-verkiezingdirecteur Jennifer Ortiz.

Bij de bekroningsceremonie werden zowel Alison als Brady bekroond met prachtige kronen. Brady was er echter niet echt een fan van om het op zijn hoofd te hebben.

Hulphond

Alison was absoluut geschokt dat ze had gewonnen, met haar overwinning die haar pas dagen later echt raakte. Ze was binnengekomen met de bedoeling om plezier te hebben en op te komen voor andere meisjes met een handicap. Ze had eigenlijk niet verwacht dat ze zou winnen. Het was immers de eerste optocht waar ze ooit aan meedeed, en ze was extreem nerveus.

“Ik was de hele tijd doodsbang… maar brady aan mijn zijde had, maakte het zoveel gemakkelijker. Hij is mijn steun door dit alles heen,” zei Alison.

Maar nu ze de kroon heeft genomen, hoopt Alison anderen met een handicap te inspireren om hun best te doen en hun dromen te bereiken. In haar interview legde ze uit dat alleen omdat ze een chronische ziekte heeft, dit niet betekent dat ze chronisch ziek is.

Uitgelichte afbeelding: Instagram