Wat u echt moet weten over kennelhoest bij honden

Nu het warmere lenteweer eindelijk zichtbaar begint te worden, begin ik meer berichten te ontvangen van eigenaren van gezelschapsdieren die zich zorgen maken dat hun hond mogelijk last heeft van kennelhoest. Wat is kennelhoest? Hoe weet je of je hond het heeft en wat doe je als hij het heeft? Hier is alles wat u echt moet weten over kennelhoest bij honden!

Hoewel kennelhoest honden van elke leeftijd kan treffen, is het het gevaarlijkst bij jonge puppy’s. De ziekte wordt niet vaak gezien bij oudere honden en de meeste volwassen honden vertonen minder snel klinische symptomen na infectie.

Wat u echt moet weten over kennelhoest bij honden

kennelhoest bij honden

Wat is kennelhoest?

Kennelhoest is een vage term die wordt gebruikt om een uiterst besmettelijke aandoening te beschrijven waarbij hoesten ongetwijfeld het meest opvallende symptoom is. De aandoening is bij dierenartsen bekend als infectieuze tracheobronchitis.

Verschillende bacteriën en virussen kunnen kennelhoest veroorzaken. Omdat de infectie zo besmettelijk is, wordt deze gemakkelijk verspreid wanneer honden dicht bij elkaar zijn. Het verspreidt zich als een lopend vuurtje bij honden die samen gehuisvest zijn in kennels (asielen, pensions, enz.), Vandaar de naam “kennelhoest”.

Hoe klinkt het?

Heb je ooit een gans horen toeteren? Wanneer uw hond kennelhoest heeft, zal hij een zeer merkbare hoest hebben in tegenstelling tot een gewone hoest geassocieerd met een verkoudheid. Het luide “toeterende” geluid kan gepaard gaan met een loopneus, piepende ademhaling, lethargie en/of een verlies van eetlust.

Hoe lopen honden deze infectie op?

Toen ik zei dat kennelhoest extreem besmettelijk was, meende ik het! Hoewel uw hond kennelhoest kan oplopen tijdens een verblijf in een pension, is er helemaal niet veel blootstelling nodig om met deze ziekte naar beneden te komen.

Uw hond kan kennelhoest oplopen tijdens het snuffelen aan een andere hond tijdens een wandeling, spelen in het hondenpark of het delen van een gemeenschappelijke waterbak in een lokaal hondvriendelijk etablissement.

Hoe wordt kennelhoest behandeld?

Ongecompliceerde gevallen van kennelhoest verdwijnen meestal vanzelf na 2-3 weken. Als uw hond een onderliggende gezondheidstoestand heeft, moet u onmiddellijk veterinaire zorg zoeken.

Ook als uw hond een mild geval heeft, kunt u uw dierenarts om een consult vragen. Ze kunnen antibiotica, ontstekingsremmers of een hoestonderdrukker voorschrijven om te helpen met de symptomen.

Is er een vaccin?

Als uw hond vaak wordt ingescheept of naar de hondenopvang gaat, zal uw dierenarts waarschijnlijk de Bordetella vaccin. Net als vaccinaties voor mensen, betekent het geven van dit vaccin aan uw hond niet dat hij gegarandeerd beschermd is tegen kennelhoest.

Een recente studie toonde aan dat tussen 40-60% van alle honden die leden aan kennelhoest, een voorgeschiedenis hadden van gevaccineerd zijn. In een studie uit 2004, 972 honden werden geëvalueerd. Onderzoekers ontdekten dat het kennelhoestvaccin ongeveer 20% effectief was in het verminderen van hoesten in vergelijking met een placebovaccin.

Kennelhoest bij honden is een zeer ernstig gezondheidsprobleem voor eigenaren van gezelschapsdieren om mee om te gaan, en het kan rampzalige gevolgen hebben voor de gezondheid en het welzijn van uw huisdier. Maar het is momenteel een van de meest actief bestudeerde aandoeningen bij honden, en er is hoop en effectieve behandelingen om met deze infectie om te gaan.

LEES VERDER: Uw hond vaccineren – Alles wat u moet weten