Wat is een natriumarm hondenvoer?

Net als hun huisdierouders hebben sommige honden mogelijk een natriumarm dieet nodig. “Over het algemeen hebben honden verhoudingsgewijs minder natrium nodig dan wij”, zegt Dr. Jon Nauss, medisch directeur van het Irvine Valley Veterinary Hospital Primary Care &Integrative Medicine in Californië.

Wat is natriumarm hondenvoer?

Veel natriumarm hondenvoer wordt niet specifiek gelabeld als ‘natriumarm’. Nathan Elam, Ph.D., een adviserende voedingsdeskundige voor Nutrition Service Associates en Inline Nutrition, raadpleegt receptformuleringen voor tal van huisdiervoedingsbedrijven en definieert een natriumarm dieet als “een dieet met minder dan 1% aanvullend zout op basis van droge stof.”

Deze kunnen enkele recepten met beperkte ingrediënten, voedsel voor honden met gevoeligheden, hart-gezond hondenvoer of voedsel dat moet worden gekoeld om versheid te behouden. Zout wordt vaak gebruikt als conserveermiddel in ingeblikt voedsel.

Nathan voegt eraan toe: “Het meest voorkomende supplemented zoutingrediënt in huisdierdiëten zou natriumchloride (NaCl) zijn, aangeduid als zout (keukenzout) of zeezout. Andere zoutingrediënten zijn echter kaliumchloride, magnesiumchloride en in mindere mate calciumchloride en koperchloride. En omdat formuleringen meestal 1% zout (of minder) op basis van droge stof bevatten, wordt het totale zoutgehalte op een etiket zelden vermeld als gegarandeerde opname. “

U kunt meestal natriumarm hondenvoer vinden als hartdiëten. Doe onderzoek en bespreek opties met uw dierenarts. Hier zijn slechts een paar natriumarme hondenvoeding op de markt:

Bevat al het hondenvoer natrium?

Het natriumgehalte in huisdiervoeding wordt aanbevolen door de Association of American Feed Control Officials (AAFCO). Bijgevolg vereisen dierenvoeding een minimale hoeveelheid natrium om als een compleet en uitgebalanceerd dieet te worden beschouwd. Het wordt ook beschouwd als een conserveermiddel.

Voordelen van zout in hondenvoer:

• Zout onderhoudt de lichaamsvloeistoffen (bloed).
  • Natriumionen zijn nodig voor spiercontractie en elektrische impulsen.
  • Zout voorkomt aandoeningen zoals jicht.
  • Zout helpt bij het handhaven van een normale bloeddruk naar het hart en de nieren.

“Natrium is de meest voorkomende positieve ionenelektrolyt in de extracellulaire vloeistof in het lichaam. Het wordt dus in alle delen van het lichaam aangetroffen en helpt bij het reguleren van het vloeistofvolume en de goede werking van zenuwen, spieren en vele andere lichamelijke operaties,” legt Dr. Nauss uit.

“Soms kan een patiënt echter te veel natrium hebben, hetzij door een onbalans van operaties in het lichaam of overconsumptie in het dieet. Screening van bloedonderzoek, uitgevoerd door uw dierenarts, kan helpen deze onevenwichtigheden te detecteren en helpen bij het bepalen van het beste plan voor correctie, “voegt hij eraan toe.

Veel voorkomende gezondheidsproblemen die een natriumarm dieet voor honden kunnen vereisen, zijn onder meer:

• Hartaandoening
  • Hypertensie
  • Nierziekte
  • Ascites (vochtretentie in de buik)

Natriumrijke menselijke snacks voor honden

Zelfs als u uw hond een natriumarm dieet serveert dat is goedgekeurd door uw dierenarts, waarschuwt Dr. Nauss dat ouders van huisdieren per ongeluk extra zout toevoegen aan het dieet van hun honden door hen menselijke snacks te geven, zoals popcorn, frietjes, lunchvlees en kaas die, voegt hij eraan toe, “een potentieel aanzienlijke hoeveelheid natrium voor een hond vertegenwoordigen. Overweeg liever natriumarme snacks zoals bosbessen of appels.”

Huisdiervoedingsfabrikant Holly Sher, eigenaar van Evanger’s Dog and Cat Food en Against the Grain dierenvoer, adviseert dat als een hond een supernatriumarm dieet nodig heeft, vermijd dan recepten met een zoutwatervisbasis omdat ze meestal hoger zijn in natrium.

Voordat u uw hond overschakelt naar een natriumarm dieet, raadpleegt u uw dierenarts om een voedsel te vinden dat uw hond enthousiast houdt voor de maaltijd.