Waarom plast mijn hond als hij opgewonden is?

Het is gebruikelijk voor puppies en jonge volwassen honden om te plassen wanneer ze opgewonden zijn. In plaats van te hurken of een poot op te tillen, kunnen ze plassen terwijl ze staan, lopen, springen of rennen. Ze kunnen ook onvrijwillig plassen tijdens actieve speeltijd, aaien sessies en high-energy begroetingen. Opgewonden urineren is niet iets wat uw hond kan controleren, zegt Holly Lewis, oprichter van Cold Nose Canine. U moet uw hond niet uitschelden omdat hij bang kan worden om in uw bijzijn te plassen.

Waarom plassen honden als ze opgewonden zijn?

Puppy’s plassen ook als ze opgewonden zijn omdat hun blaasspieren nog aan het groeien zijn. Hoewel de meeste jongvolwassen honden uit het opgewonden urineren groeien, zegt Holly dat niet alle honden dat doen. Uit een studie uit 2020, gepubliceerd in Frontiers in Veterinary Science, bleek ook dat gecastreerde of gesteriliseerde volwassen honden meer opgewonden waren dan intacte volwassen honden.

Hoe honden te stoppen met plassen als ze opgewonden zijn

Je kunt je puppy niet leren om niet te plassen als hij opgewonden is omdat het niet iets is wat hij kan beheersen. Tijd is de beste oplossing omdat de meeste puppy’s het opgewonden plassen ontgroeien als ze rond de 12 tot 24 maanden oud lichamelijk rijp zijn.

Maar Holly zegt dat je familieleden en gasten moet leren hoe ze met je hond moeten omgaan totdat hij zijn ya-ya’s eruit krijgt. Ze stelt voor om een lage, kalme stem te gebruiken. Adem langzaam en rustig in, en maak geen kleine, herhalende bewegingen. Negeer uw hond volledig totdat hij tot rust is gekomen.

Tips om je hond te laten plassen als hij opgewonden is:

• Als u uw pup buiten begroet en met hem speelt, is er geen opruiming!
  • Leg een puppy plasmatje of krant neer waar je hond mensen begroet om het opruimen makkelijker te maken.
  • Neem hem mee op frequente toiletpauzes en wandelingen om zijn blaas te legen.
  • Als je hond op de vloer plast, negeer hem dan en ruim het rustig op. Lijkt te streng? Lof zal je pooch verwarren, en straffen kan onderdanig plassen veroorzaken.

Onderdanig urineren vs. opwindend urineren bij honden

Opwinding urineren bij honden wordt vaak verward met onderdanig urineren. Onderdanige urineren gebeurt wanneer uw pup verlegen, angstig of bang is. Het is het hondse equivalent van: “Jij bent de baas, dus ik wil geen problemen!” Holly zegt dat je nerveuze of verlegen hond de controle over zijn blaas verliest omdat hij zich emotioneel overweldigd voelt. Onderdanig urineren helpt hem om zich klaar te maken om te vluchten. Als hij zijn blaas leegt, maakt hij zichzelf lichter.

Wanneer moet u uw hond professionele hulp inschakelen

Als je hond zijn oren plat legt, zijn lippen likt of zijn rug voorover buigt, kan onderdanig plassen een gedragsprobleem zijn. Het moet worden aangepakt door een op positieve bekrachtiging gebaseerde hondentrainer. Gezondheidsproblemen zoals diabetes en urineweginfecties kunnen ook leiden tot ongepast plassen. Er zijn veel producten op de markt die de stress van uw hond kunnen verlichten, van angstwerende wraps voor honden tot CBD hondensnoepjes. Praat met uw dierenarts over welke kalmerende middelen voor honden het beste zijn voor uw pup. Denk eraan dat hij niet plast als hij opgewonden of bang is om je boos te maken.

Source link