Waarom niet een LabraDOODLE kopen in plaats van een rasechte Labrador retriever

Als het gaat om het kiezen van een harige vriend om aan je familie toe te voegen, zijn er tal van opties om te overwegen. Een populaire keuze is de labradoodle, een kruising tussen een Labrador retriever en een poedel. Hoewel Labradoodles misschien de perfecte keuze lijken voor diegenen die het beste van twee werelden willen, zijn er verschillende redenen waarom je misschien twee keer wilt nadenken voordat je een Labradoodle koopt in plaats van een rasechte Labrador.

1. Labradoodles zijn geen erkend ras

In tegenstelling tot raszuivere Labradors, worden Labradoodles niet erkend als een ras door de American Kennel Club (AKC) of een andere grote kennelclub. Dit betekent dat er geen gestandaardiseerde rasstandaard voor Labradoodles, en Als gevolg hiervan kunnen hun temperament, grootte en vachttype sterk variëren. Dit kan het moeilijk maken om te voorspellen hoe je labradoodle eruit zal zien en hoe je je als volwassene zal gedragen. Een rasechte fokker kan wel 5 generaties terug weten van uw pup! (Pas op voor die beerachtige puppy – hij kan opgroeien tot rangy en helemaal niet zoals je hoopte). Een rasechte fokker kan u voorzien van foto’s en u in staat stellen om de ouders van uw pup te ontmoeten om te weten hoe het eruit zal zien als het opgroeit.

2. Labradoodles kunnen duur zijn

Labradoodles kunnen vrij duur zijn – zelfs meer dan een raszuivere omdat ze een “designer” -ras zijn, waarbij sommige fokkers duizenden en duizenden dollars in rekening brengen voor een enkele puppy. Dit komt deels door het feit dat Labradoodles op dit moment een populair ras zijn (vooral bij Gen Z en Millenials), maar ook omdat het fokken ervan ingewikkeld kan zijn. Omdat Labradoodles een kruising zijn, moeten fokkers hun ouderhonden zorgvuldig selecteren om ervoor te zorgen dat ze gewenste eigenschappen doorgeven aan hun nakomelingen. Je moet er zeker van zijn dat er gezondheidstests worden gedaan bij BEIDE ouders, ongeacht de gezondheid op de lange termijn van je dierbare hondenfamilielid, tenslotte!

3. Labradoodles kunnen gezondheidsproblemen hebben

Zoals alle honden kunnen Labradoodles gevoelig zijn voor bepaalde gezondheidsproblemen. Omdat labradoodles echter kruisingen zijn, kunnen ze gevoeliger voor genetische gezondheidsproblemen dan rashonden. Sommige Labradoodles kunnen bijvoorbeeld heupdysplasie ontwikkelen, een pijnlijke aandoening die het heupgewricht aantast en kan leiden tot artritis. Andere gezondheidsproblemen waar Labradoodles gevoelig voor kunnen zijn, zijn oogproblemen, allergieën en oorinfecties. Nogmaals, als ze niet te maken hebben met een raszuivere fokker van zowel poedels als Labradors, hebben ze misschien GEEN idee welke gezondheidsverklaringen moeten worden gedaan bij poedels en labradors en voor welke gezondheidsproblemen moet worden geruimd. Pas op voor het idee dat “mutts sterker zijn” hier – niet noodzakelijkerwijs omdat dit niet doorwerkt met de lengte van het leven of ziekte. Maar je ‘kunt’ tonnen betalen voor een mutt als je wilt…

4. Labradoodles vereisen veel verzorging

Een van de belangrijkste redenen waarom mensen zich aangetrokken voelen tot Labradoodles is omdat ze vaak worden aangeprezen als hypoallergeen of weinig afstotend. Hoewel dit waar kan zijn voor sommige Labradoodles, Het is geen garantie. Bovendien hebben labradoodles een dikke, krullende vacht dat vereist regelmatige verzorging om matten en klitten te voorkomen (de exacte reden waarom velen laboratoria verkiezen boven Goldens – de korte, gemakkelijk te verzorgen vacht) Dit kan een tijdrovend en duur proces zijn, en als je het niet bijhoudt, kan de vacht van je labradoodle mat en ongemakkelijk voor hen worden. Je moet ongeveer $ 60 – $ 100 per maand budgetteren voor regelmatige verzorging.

5. Raszuivere Labradors zijn een bewezen ras

Raszuivere Labradors bestaan al eeuwen en zijn gefokt voor specifieke doeleinden, zoals het ophalen van wild voor jagers of het dienen als hulphonden voor mensen met een handicap. Als gevolg hiervan hebben ze een gevestigde rasstandaard, met voorspelbaar temperament, grootte en vachttype. Dit kan het gemakkelijker maken om een Labrador te vinden die bij jouw levensstijl en persoonlijkheid past. Als u een fokker kiest met tientallen jaren ervaring in hun ras, weet u dat ze hun huiswerk hebben gedaan, hun goedkeuringen hebben gedaan, gerespecteerd zijn in de showring en zijn onderzocht door andere fokkers en keurmeesters binnen de AKC.

Kortom, hoewel Labradoodles misschien een geweldige optie lijken voor diegenen die een hond willen die het beste van twee werelden combineert, zijn er verschillende redenen waarom je in plaats daarvan een raszuivere Labrador zou willen overwegen. Van de onvoorspelbaarheid van hun temperament en vachttype tot hun potentiële gezondheidsproblemen en verzorgingsvereisten, Labradoodles kunnen een meer uitdagende keuze zijn dan een bewezen ras zoals de Labrador Retriever.