VOELT MIJN LAB ZICH SCHULDIG ALS HIJ ZE CORRIGEERT?

Ik was laatst zo verrast toen mijn puppy weer een plas had gemaakt (nieuw in zindelijkheidstraining) en ik zei haar ‘nee nee’ en kwispelde met haar vinger naar haar. Haar antwoord was om te gaan zitten en haar hoofd te laten hangen. Ze voelde zich misschien niet schuldig, maar ze zag er zeker uit alsof ze dat wel was! Dus wat is er aan de hand?

Hier reageert ze hoogstwaarschijnlijk op je lichaamstaal en het afkeurende geluid in je stem. Het is onwaarschijnlijk dat er schuldgevoelens in het spel kwamen, sterker nog, tenzij je haar daadwerkelijk betrapte op het maken van de ‘puppyplas’, zou ze het al vergeten zijn. Dit is een zeer belangrijke factor om rekening mee te houden wanneer u puppy’s traint en rekening houdt met hun aandachtsspanne en hoe lang ze dingen onthouden waarop u ze corrigeert. Minder dan 30-60 seconden.

Honden lijken alleen zeer onmiddellijke gevolgen te associëren met hun daden, zelfs iets dat slechts een minuut of twee geleden is gebeurd, zal niet met enige correctie in verband worden gebracht met hun hersenen, omdat hun geest misschien is overgestapt op nieuwe eekhoorns en speelgoed!

Tijden voordat ik corrigeer, zal ik pauzeren en zoeken naar een reden ‘waarom heeft mijn puppy een openbare plas in huis gemaakt?’, was ik het?? … Misschien heeft ze te lang gestaan, of heeft ze op het boek gekauwd omdat ze tandjes kreeg en niets anders had om op te kauwen… Ik geef meestal eerst mezelf de schuld. Ik neem de timing door van wanneer ze voor het laatst naar buiten ging en wanneer ik voor het laatst water gaf, en al dat soort dingen voordat ik correcties aanbreng.

Als ik het gevoel heb dat de daad te ver is gedaan tussen het moment waarop ik de correctie aanbreng, zal ik ze niet veel extra aandacht geven, maar ik zal wachten om ze veel aandacht te geven totdat ik de kans heb om ze te corrigeren en succes te hebben. Het is ook een reden waarom trainers suggereren dat je ongewenste acties alleen corrigeert als ze plaatsvinden en onmiddellijk, en altijd met afleiding en positieve bekrachtiging, niet met straf.

De oude, vervelende gewoonte om de neus van je hond in zijn rotzooi te wrijven is gewoon niet de manier om het te doen, niet erg aardig en zinloos, omdat de puppy niets begrijpt van wat de eigenaar zegt als het iets is dat een tijdje geleden is gebeurd. Maar als je haar op heterdaad betrapt en een strenge correctie hebt aangebracht, is dat perfect! Twee van die twee en je bent misschien klaar!

Honden, net als alle soorten die sociaal leven, inclusief mensen, hebben veiligheid als hun prioriteit en zijn door de natuur ingebouwd. Ze hebben dus een soort geëvolueerde, maar verfijnde gebarentaal om de mensen om hen heen te laten weten dat ze zelf geen bedreiging vormen. Een extreem voorbeeld is een hond die op zijn rug ligt en zijn buik blootlegt.  Boodschap: Ik vorm geen bedreiging, ik stel me kwetsbaar op voor jou. En een meer alledaagse context, en misschien een meer geïrriteerde stem en opgestoken vinger, je puppy of een hond
kunnen besluiten om hun hoofd te laten zakken en een directe blik op je af te wenden, wat ze in het begin van nature niet doen totdat ze zich toch echt op hun gemak voelen bij jou. Ik staar over het algemeen ook niet naar mijn honden, want dat lijkt een bedreiging, en ik wil ze niet bang maken. of