‘Verwoestende’ brand breekt uit door bliksem, maar de hond was nog steeds binnen

In een verontrustende gang van zaken in New Melle heeft een verwoestende brand het huis van een lokaal gezin ernstig beschadigd, mogelijk veroorzaakt door een blikseminslag. Het vuur brak plotseling uit, verteerde de helft van hun woning, waardoor de structuur gevaarlijk in gevaar kwam. Hoewel de exacte oorsprong van de brand nog wordt onderzocht, suggereert voorlopig bewijs dat een directe blikseminslag de catastrofale gebeurtenis kan hebben veroorzaakt. Dit incident heeft de plotselinge en onvoorspelbare aard van natuurrampen in woonwijken dramatisch onderstreept.

De autoriteiten onderzoeken nog steeds de exacte oorzaak van de brand, maar vroege beoordelingen suggereren dat een blikseminslag mogelijk de boosdoener was. “In dit soort gevallen richt de bliksem zich meestal op verhoogde constructies, zoals schoorstenen of de pieken van daken”, legde een van de reagerende brandweerlieden uit. Hij beschreef verder de scène bij hun aankomst en merkte op: “De schoorsteen was verbrijzeld en er lagen bakstenen verspreid over de voortuin, wat aangeeft dat dit het punt van inslag zou kunnen zijn geweest.”

Volgens experts van de National Weather Service zijn huizen op heuvels of hogere geografische punten inherent kwetsbaarder voor blikseminslagen. Dit risico blijft bestaan, zelfs in omstandigheden die doorgaans niet worden geassocieerd met zware stormen, wat de onvoorspelbare en gevaarlijke aard van bliksem onderstreept.

Gelukkig waren er op het moment van de brand geen familieleden thuis, wat waarschijnlijk een tragischer afloop heeft voorkomen. De hond van het gezin was echter binnen. Brandweerlieden beschreven een dramatische scène waarin ze ontdekten dat de hond vastzat toen delen van het plafond begonnen in te storten als gevolg van de intense hitte en structurele schade. “We hebben de hond net op tijd gelokaliseerd. Toen het plafond het begaf, zat de hond klem tussen het vallende puin en een muur. Zonder aarzelen maakte ons team een beslissende beweging door de vlammen om het dier te redden”, vertelde Casey, een van de dappere brandweerlieden.

De reddingsoperatie werd bemoeilijkt door logistieke uitdagingen, waaronder een lage waterdruk en een schaarste aan brandkranen in de omgeving. Om de brand effectief te bestrijden, gebruikten brandweerlieden vier tankwagens, die elk tot 3.000 liter water konden vervoeren. Hun inspanningen waren cruciaal om de brand onder controle te krijgen en een aanzienlijk deel van de eerste verdieping van het huis te redden.

Dit incident dient als een grimmige herinnering aan de gevaren van natuurlijke fenomenen zoals bliksem en benadrukt de moed en het snelle denken van hulpverleners die er alles aan doen om levens en eigendommen te redden. De gemeenschap wordt eraan herinnerd waakzaam te blijven en voorbereid te zijn op dergelijke onvoorspelbare gebeurtenissen om hun families en huizen te beschermen.

Klik op de onderstaande video om dit ongelooflijke verhaal te bekijken!

Gelieve te ‘DELEN’ om dit verhaal door te geven aan een vriend of familielid