Van zwerfdieren naar service: hoe Phoenix Farms het leven van eerstehulpverleners transformeert door honden

In het hart van Arkansas is Phoenix Farms Animal Sanctuary begonnen aan een unieke en transformerende missie. Opgericht door Lorie Atwater, is de non-profitorganisatie toegewijd aan het trainen van zwerfhonden om PTSS-hulphonden te worden voor eerstehulpverleners. Lorie’s ervaring in wetshandhaving, gecombineerd met haar persoonlijke strijd met PTSS, heeft haar het hart en de ziel van dit heiligdom gemaakt, waar honden meer bieden dan alleen gezelschap – ze bieden genezing en hoop.

Met faciliteiten in Arkansas en verbindingen met eerstehulpverleners aan de westkust, smeedt Phoenix Farms een pad voor ongewenste honden om doel en liefde te vinden bij degenen die ze het meest nodig hebben.

Ten dienste van hen die ons dienen

Lorie’s geschiedenis biedt een diep inzicht in de geboorte van Phoenix Farms Animal Sanctuary. Bijna een decennium lang werkte Lorie als beëdigde wetshandhaving, en die jaren, in combinatie met persoonlijke tragedies die haar gescheiden achterlieten en kinderen alleen opvoedden, lieten haar achter om PTSS te bestrijden.

“Het is moeilijk uit te leggen hoeveel vreselijke dingen je ‘op het werk’ ziet,” deelde Lorie. “Het eist zijn tol. De PTSS is voor velen echt.”

Omdat ze begrijpt wat het leven betekent voor eerstehulpverleners, zowel in de emotionele als praktische aspecten, werkt Lorie om hen te dienen via haar in Californië gevestigde belastingpraktijk en haar liefde voor honden.

“Ik heb de afgelopen 20 jaar waarschijnlijk 100 honden bij mijn klanten thuis geadopteerd. Ik lijk uiteindelijk honden te redden, waar ik ook ga. Deze onderneming was een natuurlijke evolutie.”

De onwrikbare band tussen honden en eerstehulpverleners is geen nieuw fenomeen, geeft Lorie toe, maar het begrip van de voordelen die honden kunnen bieden voor PTSS groeit, met speciaal getrainde PTSS-honden die “een laag van veiligheid kunnen bieden voor iemand die lijdt.” Op deze manier kunnen mensen vooruit en verder leven.

“We zijn op zoek om het hoofd boven water te houden, niet op zoek naar een kruk”, benadrukte ze.

Een speciale corgi genaamd Beavis opende Lorie’s ogen voor de kracht van hulphonden.

“Beavis was ongeveer 10 van zijn 14 jaar mijn persoonlijke PTSS-hond. Hij wist hoe hij me moest omleiden als ik angstig werd, en ik was in staat om veel avonturen met hem te beleven die ik anders niet had kunnen doen,” herinnerde Lorie zich.

Lorie wilde dat andere eerstehulpverleners die met PTSS te maken hadden zo’n verbinding zouden voelen, en nu redt ze zwerfhonden terwijl ze het leven van anderen verbetert via Phoenix Farms.

Redden zwervers door de banden van dienstbaarheid

De weg om een PTSS-hulphond te worden is echter niet eenvoudig. Het vergt een scherp selectieproces. Maar Lorie, met haar twintig jaar ervaring in het trainen van honden, en de professionele hondenofficieren die met Phoenix Farms werken, weten precies welke kwaliteiten een voorbeeldige hulphond zijn.

“We zoeken een hond met een zacht karakter en die intelligent is. Een angstige hond kan dit werk niet doen,” legde Lorie uit.

De basis van hun training draait om positieve bekrachtiging, het opbouwen van vertrouwen en het begrijpen van menselijke energie.

“Energie reist tussen jou en je hond en de hond moet in staat zijn om een mens om te leiden wanneer hij angstig wordt. Ik leer ze hoe ze dat moeten doen.”

Succesverhalen komen al naar voren van Phoenix Farms. Een van hun honden, Duitse herder Xara, is geadopteerd door een gepensioneerde LAPD-sergeant en toont een enorme belofte in haar training. Een ander, Leia, een 3-jarige Golden Retriever, wordt een voorbeeldige PTSS-hulphond, met haar handler, een gepensioneerde LAPD-sergeant en voormalig marinier, die zich bij het team voegt om zijn ervaring en expertise te delen. En binnenkort gaat Gemma, een zwarte GSD, naar haar nieuwe huis met een LAPD-officier en luchtmachtveteraan.

Ondanks het succes van het heiligdom zijn er uitdagingen in overvloed. Zwerfdieren hebben een onbekende geschiedenis, die aanzienlijke uitdagingen kan vormen bij het trainen. Bovendien kan het lang duren voordat het talent voor PTSS-werk zeker is bij een reddingshond.

“Niet weten wat de hond heeft meegemaakt, is altijd een uitdaging,” merkte Lorie op.

Niet alle honden zijn geknipt om te dienen, maar wat er ook gebeurt, ze zijn bedoeld voor de liefde, en elke pup vindt dat bij Phoenix Farms.

De kosten zijn altijd hoog, maar dat geldt ook voor hoop

Phoenix Farms werkt via mond-tot-mondreclame en koppelt honden zorgvuldig aan eerstehulpverleners op basis van behoefte en compatibiliteit. Het matchingsproces is zorgvuldig en zorgt voor een diepe band tussen de hulphond en zijn geleider. Net als veel non-profit diergroepen staat Phoenix Farms echter voor financiële uitdagingen.

Momenteel niet gefinancierd, heeft het heiligdom dringend behoefte aan startkapitaal.

“De veterinaire kosten zijn hier hoog, omdat honden op hartworm en vlooien- en tekenpr moeten zijnevention,” deelde Lorie mee.

Naast financiële bijdragen is Phoenix Farms op zoek naar vrijwilligers voor taken variërend van het uitlaten van honden tot algemeen onderhoud.

Hoewel Phoenix Farms zich nog in de kinderschoenen bevindt, streeft het ernaar om levens te veranderen, één hond tegelijk. Lorie reflecteert op de betekenis van hun werk en zegt: “De honden herkennen wanneer je donkere gedachten hebt en grijpen in. Er is voor mij geen grotere vreugde dan iemand te matchen met een hond die hen op zo’n persoonlijke manier zal helpen.”

In een wereld waar het gewicht van PTSS overweldigend kan zijn, biedt Phoenix Farms Animal Sanctuary een sprankje hoop, een baken van genezing en een bewijs van de diepe band tussen mensen en hun viervoetige metgezellen. Zoals Lorie het kernachtig zegt: “Als je een hond hebt die je vriend en metgezel is, kun je nog steeds verbinding maken en decomprimeren als je op die plek bent.”