Uilenmoeder neemt twee uilen zonder familie onder haar hoede

Van uilen is bekend dat ze van het nachtleven houden en het gerucht gaat dat ze wijs zijn. Maar wist je dat deze gevederde schoonheden ook toegewijde ouders zijn? En een uil die alleen twee uilen zag en een moeder nodig had, stapte meteen in nadat haar eigen eierkoppeling niet uitkwam.

Luna is een bosuil die haar thuis maakt in een beukenstomp die is aangepast om een paleis te zijn voor haar en haar partner Bomber. Hun majestueuze nest is te vinden in het huis van natuurrevalidator Robert E. Fuller in North Yorkshire in het Verenigd Koninkrijk. En hoewel Fuller de uil haar droomhuis heeft gebouwd, heeft Luna de afgelopen jaren geen succesvolle broedsels gehad, waardoor haar droom om kleintjes uit te broeden onvervuld is gebleven.

Maar toen Fuller twee verweesde uilenkuikens in haar nest stopte, kwamen Luna’s moederinstincten tot leven en nam ze de baby’s zonder aarzeling onder haar hoede.

Owlets adopteren

Wetende dat Luna nog steeds in de moedermodus was nadat haar laatste koppeling eieren niet uitkwam, wist Fuller dat ze “de perfecte pleegmoeder kon zijn”.

GERELATEERD: Baby Owl hoorde man fluiten zijn favoriete deuntje, komt in de armen van de mens rennen

Dus toen Luna even weg was, liet hij de bosuilenkuikens naar binnen glijden en wachtte op haar terugkeer. Via een camera in het nest kon Fuller luna’s reactie volgen bij het zien van de baby’s in nood. En het was een geweldig moment.

Robert E FullerYouTube

“Kijk daar eens naar; ze broedt ze meteen”, aldus Fuller. “Dit is absoluut ongelooflijk.”

Robert E FullerYouTube

“Het is geweldig om te zien hoe ze ze als haar eigen aanpak op zich neemt. Ik had me geen betere afloop kunnen wensen.”

In een update op Facebook onthulde Fuller dat de uilen “bloeiden” onder de hoede van hun pleegmoeder. Luna is de meest doting van moeders gebleken en ‘zo teder met haar pleegkuikens’.

Robert E FullerYouTube

Twee groeit uit tot volledig nest

Luna’s geadopteerde kleintjes groeiden al snel op, maar voordat ze het nest voorgoed verlieten, kregen ze pleegbroers en -zussen! Omdat Luna en Bomber de beste pleeguilen bleken te zijn, plaatste Fuller nog vier geredde uilen onder hun hoede.

En nu Luna haar pleegkuikens heeft grootgebracht en ze allemaal het hok hebben gevlogen, bereidt deze prachtige mama-uil zich voor op een nieuw broedseizoen. Volg Luna’s leven en Robert E. Fuller’s rehabilitatie- en conserveringswerk op Facebook en YouTube.

GERELATEERD: Hond en uil vriendschap brengt glimlachen naar de zelf-quarantaine massa’s

Feature Afbeelding: Robert E Fuller /Facebook