Twee “magische pillen” om het leven van uw hond te verlengen zijn onderweg.

Celine Halioua droomt ervan om ooit een podium in Silicon Valley op te lopen naast een gezonde 15-jarige Duitse Dog – bijna het dubbele van de huidige levensduur van het ras. De jonge biotech ondernemer is de oprichter en CEO van Loyal, een startup gewijd aan het vertragen van veroudering bij honden en het geven van meer gezonde jaren.

Het is een mooie droom die misschien binnenkort werkelijkheid wordt. Halioua heeft 58 miljoen dollar opgehaald en heeft momenteel twee medicijnen in ontwikkeling. In de komende jaren hoopt zij het eerste commerciƫle geneesmiddel op de markt te brengen dat veroudering vertraagt of de levensduur verlengt. Hoewel haar werk gericht is op honden, gelooft ze dat haar onderzoek uiteindelijk kan leiden tot soortgelijke geneesmiddelen voor mensen.

Levensverlenging is mogelijk

De US Food and Drug Administration moet veroudering nog erkennen als een aandoening die behandeld kan worden, wat het voor wetenschappers als Halioua moeilijk maakt om levensverlengende medicijnen goedgekeurd te krijgen. Toch bestaat het bewijs dat een langere levensduur mogelijk is al in de wereld van proefdieren. Studies van wormen, vliegen en muizen hebben de levensduur van deze soorten verhoogd en zelfs verdubbeld.

Maar honden zijn overtuigender dan laboratoriumratten. Hondenonderzoek is goedkoper dan proeven op mensen, en hun kortere levensverwachting betekent snellere resultaten. Plus, de verwende levensstijl van honden maakt ze veel beter te vertrouwen dan insecten en knaagdieren.wat Halioua in een goede positie plaatst om haar onderzoek uit te breiden van pups naar mensen.

The Test Subjects

Liefhebbers van senior honden zijn misschien al bekend met sommige van Halioua’s studievrijwilligers. Velen zijn voormalige bewoners van Muttville Senior Dog Rescue, een uniek opvangcentrum in San Francisco met een schattige aanwezigheid op de sociale media. Loyal werkt samen met het personeel van Muttville om senior honden te werven voor Halioua’s twee verouderingsstudies.

De geboren Texaanse is een dierenvriend en hondenmoeder van Wolfie, een geadopteerde Husky die ze beschrijft als… als haar medeoprichter en Loyal’s belangrijkste evangelist. Het bedrijf slogan is ook zeer toepasselijk: “Red de honden, red de wereld.”

De Magische Pillen

Hoewel er andere bedrijven zijn die onderzoek doen naar veroudering bij honden, richten hun medicijnen zich op specifieke kwalen of symptomen van veroudering in plaats van het hele proces te vertragen. Halioua’s team heeft een samenstelling gevonden waarvan zij denken dat die specifiek honden van reuzenrassen zal helpen door hun versnelde veroudering te vertragen. Een tweede verbinding zou cognitieve achteruitgang en nierproblemen bij oudere honden van alle maten kunnen verminderen.

GERELATEERD: Wetenschappers hebben 10.000 honden nodig om hen te helpen de veroudering van honden te bestuderen

Loyal onderzoekt momenteel de markers van veroudering in honden-DNA dankzij 2.000 hondenvrijwilligers en bereidt zich voor op de klinische proeven van zijn twee geneesmiddelen. Hoewel de details nog steeds geheim zijn, zegt Halioua dat beide goed hebben gepresteerd toen ze aan laboratoriumhonden werden gegeven. Ze wil volgend jaar een volledig klinisch onderzoek starten in de hoop op goedkeuring door de FDA.