Toxoplasmose bij honden – Symptomen, oorzaken en behandelingen

* Petmoo wordt gesteund door lezers. Wanneer je producten koopt via links op onze site, verdienen we mogelijk een affiliate commissie zonder kosten voor jou.

Toxoplasmose Bij Honden

Wat is Toxoplasmose bij honden?

Toxoplasmose is een opportunistische parasitaire infectie bij honden veroorzaakt door de apicomplexe protozoaire parasiet Toxoplasma gondii die leidt tot neuromusculaire, respiratoire en gastro-intestinale infectie. Deze extreem goed aangepaste microben kunnen een ziekte overbrengen op alle endothermen of homeotherme dieren (warmbloedige dieren), maar katten zijn de enige bekende primaire of definitieve gastheren. Honden zijn geen primaire gastheren en kunnen de ziekte oplopen. Dit wijst erop dat de ziekteverwekker zijn levenscyclus in het lichaam van de hond kan voltooien en via de uitwerpselen kan worden uitgescheiden.

Honden kunnen Toxoplasma gondii binnenkrijgen door de uitwerpselen van knaagdieren op te eten of door besmet vlees, groenten en fruit te eten, of door in besmette grond te wroeten. Er zijn acute en chronische vormen van toxoplasmose, waarbij de acute vorm meer symptomatisch is dan de chronische vorm, die meestal een substandaard ziekte is zonder klinische verschijnselen.

De ziekte treft vooral pups en gezonde volwassen honden blijven over het algemeen asymptomatisch. Puppy’s ontwikkelen koorts, ademnood, diarree en andere verontrustende symptomen. Soms is Toxoplasma geassocieerd met infecties zoals ehrlichiose of met hondenziekte.

Er zijn geen meldingen van zoönotische overdracht gedocumenteerd door vleesconsumptie, insectenbeten en beten van andere met Toxoplasma besmette honden.

Symptomen van Toxoplasmose bij Honden

Behandelopties voor Toxoplasmose bij Honden

Acute toxoplasmose: Sulfadiazine (Tribrissen, Equisul-SDT), pyrimethamine (Daraprim), en Clindamycine (Antirobe, Clintabs, ClinDrops, Cleocin).

Chronische of foetale toxoplasmose: Er is geen specifieke medicatie beschikbaar

Middelen tegen diarree: Metronidazol (Flagyl), loperamide (Imodium AD), Pepto-Bismol, Pepcid-AC (Famotidine)

Ondersteunende zorg zoals IV-vloeistoffen en ijzersupplementen

Home Remedies Voor Toxoplasmose Bij Honden

• Meng appelciderazijn met gelijke hoeveelheden water en masseer de vacht van de hond. Als alternatief kunt u tea tree olie, oregano olie, of colloïdaal zilver gebruiken.
  • Voedingsmiddelen die gistinfecties bestrijden: Behandelingen met Pau D-Arco, olijfblad, caprylzuur.
  • Voeg Probiotica voeding toe aan de maaltijd van uw hond

Hoe Toxoplasmose bij honden voorkomen?

• Helaas kunnen we ons niet ontdoen van deze parasieten uit de omgeving omdat ze veel voorkomen.
  • Vermijd microbiële Hotspots zijn overwoekerde struiken, gebieden met gebladerte, beboste gebieden, jachtgebieden en kampen. Bovendien, als het immuunsysteem van uw hond al aangetast is, vermijd dan wandelingen in deze risicogebieden.
  • Houd uw honden uit de buurt van bouwplaatsen of omgewoelde landbouwgebieden.

Aangetaste Hondenrassen van Toxoplasmose

• Er is geen ras predispositie.
  • Buitenhonden, sporthonden, jachthonden en jachthondenrassen.

Oorzaken en typen voor Toxoplasmose bij honden

1. Oorzaken:

• Toxoplasmose wordt beschouwd als een opportunistische ziekteverwekker, en honden met een aangetast/onderdrukt immuunsysteem zijn zeer kwetsbaar.
  • Honden die buiten leven in endemische gebieden lopen een hoger risico.
  • Jacht- en sporthonden in de nabijheid van loofgebieden, tuinen, landbouwgebieden en omgewoelde grond (d.w.z. boerderijen en bouwplaatsen) lijken vatbaar voor de ziekte.
  • Wanneer de honden de microscopische sporen inademen die door deze parasieten in de grond worden uitgeworpen, ontsnappen ze aan de beschermende ademhalingsmechanismen van de hond of omzeilen deze en kunnen ze een infectie veroorzaken.

2. Soorten:

Acute Toxoplasmose: Dit heeft een plotseling begin, is klinisch significant en heeft blijvende gevolgen.

Chronische toxoplasmose: Dit is een laat begin, klinisch asymptomatisch, maar soms kan een chronische aandoening zich plotseling presenteren met acute symptomen.

Foetale of congenitale toxoplasmose: Congenitale infectie bij pups komt meestal voor na primaire infectie van drachtige honden. Dit is zeer zeldzaam bij honden, maar bij katten komt dit vaker voor.

3. Sterfte:

Toxoplasmose is een kritieke ziekte bij pups met ernstige complicaties en een hoog sterftecijfer. Niet verrassend heeft een gedissemineerde infectie ook een hoog sterftecijfer.

4. Diagnose:

5. Prognose:

De prognose van Toxoplasmose is meestal goed bij een goede behandeling. Meestal herstellen honden die behandeld worden binnen 2 of 3 weken. De prognose van gedissemineerde Toxoplasmose is beperkt vanwege de verspreiding van de infectie naar andere organen.

Wanneer een dierenarts bezoeken voor Toxoplasmose bij honden?

• Koorts
  • Malaise
  • Spierzwakte
  • Ademhalingsproblemen zoals kortademigheid
  • Ontsteking van ogen/amandelen

Voedingssuggesties Voor Toxoplasmose Bij Honden

• Hele, onbewerkte voeding / Half-huisgemaakte voeding / Koolhydraatarm hondenvoer
  • Vitamines: Broccoli, spruitjes, spinazie, boerenkool, papaja, aardbeien en ananas.
  • Voeg Probiotica, spijsverteringsenzymen en/of oregano of basilicum toe.
  • Kippensoep bottenbouillon (of gebruik lams-/rundsbotten)
  • Groene groenten: Bloemkool, kool, cantaloupe, spruitjes, spinazie, boerenkool en zilverbieten.
  • Runderlever, Schapenlever, mager vlees, rauwe eidooier, sardines in blik, zalm, pompoen en groene groenten.

Hoewel de mogelijkheid om Toxoplasmose op te lopen van uw hond niet mogelijk is, is het minder waarschijnlijk als u een goede persoonlijke hygiëne betracht.

Slechts een kleiner percentage van de aangetaste honden hervalt na beëindiging van de behandeling. Laat uw huisdier nooit vrij rondlopen in gebieden waar vermoedelijk veel bacteriën voorkomen, zoals plaatsen met veel bladafval en met gras begroeide bospaden.