Therapiehonden helpen een gemeenschap te genezen na schooldrama

Een middelbare school in Kansas haalde de nationale krantenkoppen nadat een schietpartij op school in 2022 de gemeenschap door elkaar schudde. Een plek van positieve ervaringen, zoals voetbalwedstrijden, schoolspelen en schoolbal, veranderde in een plaats delict.

Therapiehonden op scholen maakten deel uit van het responsteam. Vriendelijke harige gezichten, ondersteunende counselors, personeel en ouders kwamen allemaal samen om studenten te begroeten en het genezingsproces binnen de schoolgemeenschap te beginnen. Getraind om hun therapeutische aard te gebruiken om emoties in een moeilijke situatie te de-escaleren, brengen therapiehonden vreugde aan studenten en personeel.

Therapiehonden op scholen te hulp

Jennifer Cullen en Tisha Halfert, schoolbegeleiders in het schooldistrict van Kansas City, maken deel uit van een responsteam dat helpt bij een verlies of traumatische ervaring op een van de scholen. Beide medewerkers bezitten Goldendoodles en werken met hen samen om een gevoel van rust te brengen in een situatie met hoge emoties.

Kort na de schietpartij van 4 maart 2022 brachten Tisha en Jennifer hun Goldendoodles, Milo en Baxter, naar middelbare scholen waar de studenten werden herenigd met hun families.

“Een meisje kwam specifiek op zoek naar mij en Baxter op de dag dat het gebeurde. De honden vormden een reddingsboei voor hen”, zegt Jennifer.

“Een hond staat gelijk aan liefde in het leven van zoveel mensen”, zegt Angie Salava, directeur geestelijke gezondheid van Olathe Public Schools in Kansas, waar de schietpartij plaatsvond. “Wanneer uw gevoel van veiligheid wordt onderbroken, kunnen therapiehonden helpen herstellen dat veiligheid en genezing kunnen beginnen.”

Therapiehonden moedigen studenten aan om terug te keren naar school

Schoolbestuurders brachten therapiehonden, counselors en extra politieagenten in om de zenuwen te kalmeren en troost te bieden aan studenten toen ze het gebouw opnieuw binnenkwamen. De honden werden overweldigend goed ontvangen en stelden de studenten en medewerkers gerust.

“Veel van onze ouders en leerlingen aarzelden om terug te keren naar school; de honden hielpen hen binnen te komen”, zegt Tisha. “Het hielp hun angst te verminderen.”

“Als een van ons een gebouw binnengaat waar we niet bekend zijn, breekt het ijs meteen als we de honden daar hebben”, zegt Jennifer. “Kinderen staan op dat moment meer open voor gesprekken. Bij een persoon duurt het veel langer. De aanwezigheid van de honden opent deuren.”

Een toename van schooltherapiehonden

Therapiehonden worden ook gebruikt voor positieve gedragsstimuleringsprogramma’s, om het lezen te bevorderen en om intense situaties op basisscholen in het district te verspreiden.

In de afgelopen jaren certificeert een groeiend aantal professionals honden om te helpen in kantoren en scholen, zegt Scarlet Ross, die therapiehonden lokaal traint, test en certificeert voor scholen (en werk) instellingen. Scarlet en Jennifer werkten samen om Baxter te certificeren.

Therapiehonden, die emotionele steun bieden, zijn anders dan hulphonden, die zijn opgeleid om te helpen met een handicap.

“Het is moeilijker om mensen te vertrouwen, maar een dier verdient automatisch hun vertrouwen, zegt Jeanette Clampitt, directeur van de naburige districtsschool Henry Leavenworth Elementary en hondenouder van Teddy, een 4-jarige Bernedoodle. ” Ze geven onvoorwaardelijke liefde, wat betekent dat het kind zichzelf kan zijn. Honden hebben dat gevoel van rust waar mensen naar op zoek zijn als ze verdrietig zijn.”

Ga voor meer informatie over therapiehondencertificeringen naar Therapy Dogs International.