The Border Collie – Meesterbrein van de hondenwereld

De Border Collie is het Zwitserse zakmes, de Everything Bagel van de hondenwereld. Wat je hem ook wilt laten doen, hij kan het met gemak doen en vraag dan wat de volgende baan op je takenlijst is. Hoewel door veel autoriteiten beschouwd als ’s werelds meest intelligente ras, noemt niemand de Border Collie onderhoudsarm.

Dit is veel hond om mee om te gaan in een middelgroot pakket. Niet elke Ford-rijder kan een getankte Maserati aan, en niet elke casual huisdiereigenaar kan een Border Collie tevreden en betrokken houden. Hier zijn zeven leuke feiten over deze superhond.

Border Collie geschiedenis

De Border Collie is ontstaan in het grensland tussen Schotland en Engeland, waar de fokselectie van de herders was gebaseerd op coöperatief veegevoel en het vermogen om lange dagen te werken op ruig terrein. Deze selectieve fokkerij ontwikkelde de unieke werkstijl van de Border Collie die het bestand op een brede, ingrijpende manier verzamelde en ophaalde en vervolgens bestuurde met een intense blik die bekend staat als “oog” en een stalkende bewegingsstijl. Zoals de rasstandaard van de American Kennel Club (AKC) stelt: “Fokken op basis van dit werkvermogen heeft van dit ras ’s werelds belangrijkste schapenhoedende hond gemaakt, een taak waarvoor de Border Collie wereldwijd nog steeds wordt gebruikt.”

Veelzijdigheid, uw naam is Border Collie

Border Collie-experts en de AKC-standaard zijn het erover eens dat dit ras “een natuurlijke en ongerepte echte werkende herdershond is en moet blijven.” Niet alleen is de Border Collie een superieure herder van vee, maar hij heeft zichzelf bewezen als een geduchte concurrent in prestatie-evenementen als gehoorzaamheid, behendigheid, rally, dokduiken en tracking. Ongeveer de enige activiteit die de Border Collie niet heeft geperfectioneerd, of zelfs pretendeert goed te zijn, is die van een luie couch potato.

Vereisten voor lichaamsbeweging

©happyborder; Clearviewstock Getty Afbeeldingen

Vanwege het werkende erfgoed van het ras zijn Border Collies veeleisend en energiek. Ze doen het het beste in huishoudens die hen veel beweging en spel kunnen geven, met mensen of met andere hondenvrienden.

Vanwege hun grote behoefte aan mentale stimulatie, zullen veel Border Collies problematisch gedrag ontwikkelen in huizen die niet in staat zijn om aan deze vereisten te voldoen. Om hun verveling te genezen, zijn Border Collies berucht om het kauwen van gaten in muren en meubels, graven en andere destructieve activiteiten. Border Collie-clubs en reddingsgroepen adviseren dat iedereen die het ras overweegt, er eerst voor zorgt dat ze de oefening kunnen bieden die nodig is als een geschikte uitlaatklep voor de hoge energie en het grote uithoudingsvermogen van de Border.

Een werkende Border loopt meestal vele uren per dag en gebruikt zijn persoonlijkheid en intelligentie om uitdagend vee te beheersen. Het ras raakt van streek en gefrustreerd als het geïsoleerd, genegeerd of inactief wordt achtergelaten. Ze kunnen bewegingsgevoelig zijn en kunnen bewegende voertuigen en fietsen achtervolgen, gedrag dat kan worden gecorrigeerd met de juiste training. Border Collies zullen ook hun sterke wens om te hoeden uiten door kleine kinderen, katten en honden te hoeden.

Weergeven versus werken versus prestaties

Border Collies die afkomstig zijn van bloedlijnen van hondenshows zullen het meest op elkaar lijken, omdat hun fokkers honden produceren die voldoen aan een geschreven standaard die de ideale Border Collie beschrijft in grootte, silhouet, hoofd- en lichaamsvorm en algehele uitstraling. Degenen uit werkende bloedlijnen zullen de minste uniformiteit vertonen, omdat het uithoudingsvermogen en het hoedvermogen van de honden het meest worden gewaardeerd, en fysieke looks zijn van weinig belang. Border Collies uit prestatiebloedlijnen, gefokt om uit te blinken in behendigheid, rally en andere hondensporten, zullen ergens tussenin liggen.

Meer dan zwart-wit

Hoewel de overgrote meerderheid van de Border Collies zwart-wit is, is het ras er in alle kleuren, combinaties en markeringen. De AKC-standaard stelt dat “alle kleuren gelijk moeten worden beoordeeld met geen enkele kleur of patroon dat de voorkeur heeft boven een andere.” Je vindt Border Collies in driekleur, chocolade, blauw en blauw merle, en rood in alle tinten van koper tot blond.

Border Collies zijn er ook in twee vachtlengtes. Nauwsluitende, dichte, weerbestendige dubbele vachten zijn in beide vereist, maar de meer gebruikelijke ruwe vachtvariëteit heeft bevedering op de voorpoten, borst en haunches, terwijl de gladde variëteit een korte vacht over het hele lichaam heeft, meestal grover van textuur dan de ruwe.

Border Collies in de media

Weinig rassen zijn vaker op tv en in films gezien dan de Border Collie, en die zichtbaarheid heeft zeker een grote rol gespeeld in hun populariteit. Naast Borders in vele tientallen tv-commercials, herinneren we ons Bandit uit de tv-serie Huisje op de Prairie en Shep, de ster van de Britse kindershow Blauwe Peter. Border Collies om te schitteren op het grote scherm opgenomen Nana in Sneeuwhonden, Vliegen
in Stuk, Jessie in Boerderij, Raffles in de geanimeerde Rover Dangerfield, en Mike in Naar beneden en naar buiten in Beverly Hills.

Beroemdheden steken over naar de grens

Het is niet verrassend dat veel acteurs, zangers, muzikanten en sportfiguren gepassioneerd zijn over hun Border Collies. Op de lijst met sterren staan James Dean, Anna Paquin, Tiger Woods, Dierks Bentley, Jerry Seinfeld, Ethan Hawke en Jon Bon Jovi.