Texas Shelters in beroering te midden van virale uitbraken en beschuldigingen van misbruik

Asielen in Texas hebben het regelmatig moeilijk omdat er in de meeste gebieden meer honden zijn dan er ruimte is, waardoor organisaties gedwongen worden ze neer te zetten. Helaas is Texas een van de staten die de meeste honden euthanaseert, maar asielen en reddingen blijven hard werken om elk jaar meer honden te redden. Toch blijven er uitdagingen optreden.

In 2023 zijn veel opvangcentra in Texas al in rep en roer vanwege virussen en ziekten die zich snel verspreiden. Eén opvangcentrum wordt zelfs beschuldigd van misbruik van management. Dus, wat gebeurt er met texas shelters en hoe kan het publiek helpen?

Sad puppy bij Texas shelter

Virusuitbraken in Texas

Omdat de schuilplaatsen in Texas vaak overvol zijn, lopen ze een hoger risico op ziekte-uitbraken. BARC Animal Shelter and Adoptions in Houston werd onlangs gedwongen om hun hondeninnames te stoppen vanwege een positief geval van hondenziekte. Hondenziekte is een zeer besmettelijke ziekte die meestal puppy’s treft. 80% van de puppy’s met hondenziekte haalt het niet en 50% van de volwassen honden sterft.

Alle honden die zijn blootgesteld aan de hondenziekte-positieve hond zijn geïsoleerd en wachten op testresultaten. Gelukkig werd deze zaak vroeg gepakt. Dus met de juiste voorzorgsmaatregelen zou de opvang snel weer moeten kunnen werken.

GERELATEERD: Wat is hondenziekte en moet ik me zorgen maken dat mijn hond het krijgt?

Ze zijn echter niet het enige texaanse opvangcentrum dat te maken heeft met een virus. El Paso Animal Services heeft ook te maken met een uitbraak van hondenziekte en streptokokken. Ze moesten de faciliteit sluiten om openbare ruimtes grondig schoon te maken. Alle honden ondergaan tests nadat verschillende ziekten zijn gemeld. Ze staan op dit moment alleen open voor noodinnames totdat ze de uitbraken onder controle kunnen krijgen.

Hond wacht bij texas shelter

Beschuldigingen van misbruik

Canyon Lake Animal Shelter Society (CLASS) is een ander asiel dat onlangs te maken heeft gehad met een uitbraak van hondenziekte en parvovirus. Ze sloten om veiligheidsredenen voor het publiek, maar de uitbraak was niet het enige probleem in de faciliteit.

Volgens verschillende bronnen hebben de huidige eigenaren van het asiel, Darrell en Kelly Mayfield, misbruik laten plaatsvinden. Een paar oud-vrijwilligers merkten dat veel honden ziek waren zonder behandeld te worden. Sommige dieren zouden verdwijnen zonder een verklaring. Een voormalige werknemer beweerde zelfs dat de Mayfields zieke puppy’s in de vriezer stopten in plaats van ze humaan te euthanaseren of te behandelen.

Natuurlijk hebben asielen op dit moment veel stress en kunnen ze niet altijd elke hond redden. Maar ze mogen honden nooit opzettelijk laten lijden, vooral als ze de middelen hebben om het beter te doen. Veel hondenliefhebbers spreken zich dus uit tegen dit asiel en eisen dat de bestuurders veranderen. Gelukkig is er een transitieplan voorgesteld zodat er binnenkort een nieuw bestuur overneemt.

Asielpuppy in de armen van de persoon

De honden van Texas helpen

Het grote publiek is misschien niet in staat om hondenziekte te laten verdwijnen of de bestuurswisselingen bij CLASS te versnellen, maar texas shelters kunnen altijd wat hulp gebruiken. Als u honden in Texas wilt helpen redden, zijn hier een paar dingen die u kunt doen:

• Aannemen – Als u op zoek bent naar een nieuw familielid, adopteer dan een hond uit een asiel om ruimte vrij te maken voor een andere hond in nood.
  • Aanmoedigen – Wanneer u pleegt, mag een hond in uw huis blijven in plaats van in het asiel, wat ook ruimte vrijmaakt voor een hond om gered te worden.
  • Vrijwilliger Zolang er geen voortdurende virusuitbraak is, zullen de meeste asielen in Texas graag vrijwilligers verwelkomen om voor de honden te zorgen, waardoor het runnen van een asiel beter beheersbaar wordt voor de andere betrokkenen.
  • Schenken – Zowel geld als voorraden zijn gunstig voor opvangcentra. Als je niet zeker weet welke benodigdheden ze het meest nodig hebben, vraag het dan gewoon. Sommige reddingen buiten Texas kunnen geld inzamelen om Texas-honden naar opvangcentra in andere staten met meer ruimte te vervoeren, dus dat kan een ander geweldig doel zijn om aan te doneren.

De tijden zijn op dit moment vooral moeilijk voor opvangcentra in Texas, maar ze kunnen altijd profiteren van hondenliefhebbers die opstaan om te helpen. Alles kan dus een verschil maken, hoe klein ook.

Adoptable dog bij Texas shelter

Uitgelichte afbeelding: Facebook