Puppy die 30 jaar geleden is achtergelaten om te sterven, is nu de oudste levende hond OOIT!

De titel voor “oudste levende hond” is het afgelopen jaar verschillende keren veranderd. Elke keer als er een wordt aangekondigd, realiseert iemand anders zich dat zijn hond ouder is. Maar de meest recente winnaar overtrof alle andere oudere honden met afstand. Hij is niet alleen de oudste levende hond, maar hij is ook de oudste hond ooit!

Op 1 februari 2023 brak Bobi het record op 30 jaar en 266 dagen oud. Bobi is een rasechte Rafeiro do Alentejo, een Portugese waakhond, en hij werd geboren op 11 mei 1992. Bobi overleefde zijn eerste levensweek bijna niet, maar zijn mens is dankbaar dat hij dat wel heeft gedaan!

Oudste hond aaien ooit

Een hartverscheurende start van het leven

Bobi was een van de vier puppy’s die werden geboren in het gebouw waarin zijn familie hout opsloeg. Zijn baasje, Leonel Costa, was toen pas acht jaar oud. Leonel zei dat zijn ouders altijd veel honden op het terrein hadden, dus toen hun hond genaamd Gira beviel, had het gezin geen ruimte voor extra honden.

In plaats van iemand anders te vinden om voor de puppy’s te zorgen, namen leonel’s ouders de gruwelijke beslissing om de puppy’s een dag na hun geboorte levend te begraven. Volgens Leonel waren die gruwelijke acties gebruikelijk voor mensen die op dat moment geen honden wilden. Leonel en zijn broers waren er kapot van, maar toen merkten ze dat Gira steeds terugkeerde naar het pand waar de pups zaten.

Leonel en zijn broers volgden Gira en ontdekten dat hun ouders één puppy (Bobi) waren vergeten. De jongens hielden Bobi geheim voor hun ouders.

Hond van houtstapel

“We wisten dat wanneer de hond zijn ogen opende, mijn ouders hem niet langer zouden begraven,” zei Leonel. “Het was algemeen bekend dat deze daad niet kon of mocht worden gedaan.”

De jongens hielden Bobi ongeveer twee weken geheim totdat zijn ogen opengingen. Toen hun ouders erachter kwamen dat de jongens de puppy hadden verstopt, waren ze woedend, maar Leonel heeft er geen spijt van omdat het Bobi’s leven heeft gered.

Een nieuwe recordhouder!

Bobi is nu ouder dan de vorige “oudste hond ooit”, een Australische herdershond genaamd Bluey, die 29 jaar en 5 maanden leefde. Bluey leefde bijna een eeuw geleden, van 1910 tot 1939.

Oudste hond ooit award

De Veterinaire Medische Dienst van de gemeente Leiria registreerde Bobi in 1992, dus ze bevestigden zijn leeftijd voor het wereldrecord. SIAC, een huisdierendatabase geautoriseerd door de Portugese overheid, heeft ook de leeftijd van Bobi geverifieerd. Een paar families hebben in het verleden beweerd honden te hebben die ouder zijn dan Bobi, maar ze hadden geen bewijs om dit te ondersteunen.

Leonel diende Bobi in voor de oudste levende hond, maar hij heeft er nooit bij stilgestaan dat Bobi ook de oudste hond ooit zou kunnen zijn. In het afgelopen jaar werden TobyKeith, Pebbles, Gino en Spike allemaal op een gegeven moment de oudste levende hond genoemd, maar ze waren allemaal begin 20. Geen van hen was in de buurt van het passeren van Bobi of Bluey.

Wat is Bobi’s geheim voor een lang, gezond leven?

Leonel heeft een geschiedenis van de zorg voor langlevende honden. Bobi’s moeder, Gira, werd 18 jaar oud en een andere hond van de familie, Chicote, werd 22. Volgens de AKC wordt Rafeiro do Alentejos normaal gesproken slechts 12 tot 14 jaar.

Oude hond in hoog gras

Niemand weet precies waarom Bobi zo lang leefde, maar Leonel gelooft dat het te maken heeft met zijn vredige levensstijl. Hij heeft vrij rondlopen op het grote landgoed van de familie, dus hij is nooit vastgebonden geweest. Hij is opgegroeid met veel dieren, vooral katten, dus hij is erg sociaal. Hij heeft ook voornamelijk menselijke maaltijden gevoerd met de kruiden verwijderd.

Door zijn leeftijd heeft Bobi niet zoveel energie als vroeger. Hij brengt nu het grootste deel van zijn tijd door met ontspannen. Over het algemeen heeft hij zijn hele leven heel weinig gezondheidsproblemen gehad. Hij had een schrikmoment in 2018 waar hij moeite had met ademhalen, maar hij overleefde en bleef sterk doorgaan. Zoals de meeste oude honden heeft hij te maken met wat zicht- en gewrichtsproblemen, maar Leonel neemt hem op voor regelmatige gezondheidscontroles.

Bobi’s 31e verjaardag komt eraan in mei, maar hij heeft geen idee wat een grote prestatie zijn verjaardag is. Ondanks zijn leeftijd blijft hij speels en levendig. Kon hij het geheim van zijn succes maar met iedereen delen!

Uitgelichte afbeelding: YouTube