Poedel verzorgingsstijlen: hoe de perfecte poedelsnede te vinden

Poedels zijn een veelzijdig ras – en dat geldt ook voor hun vacht.

Enkele van de meer populaire Poedel-sneden zijn de:

• Kennel Clip
  • Miami Clip
  • Lam Clip

Maar echt Poedel verzorgingsstijlen zijn grenzeloos.

Paige McIlwain, directeur van de training bij Salty Dawg Pet Salon, zegt: “Poedels zijn niet beperkt tot alleen mooie trims en kunnen op bijna elke manier worden geknipt die je je maar kunt voorstellen. Hun vachten zijn extreem veelzijdig, net als de honden zelf.”

Populaire Poedelsneden

Paige zegt dat in alle drie de Poedel-cutstijlen de Poedel een geschoren gezicht en nek, geschoren voeten en een pompomstaart heeft met een geschoren of gestreepte basis.

• Kennelclip: De nek, het lichaam en de benen van de Poedel zijn overal even kort. Deze clip wordt meestal gedaan in 3/8-inch blad of korter. De bovenste knoop is net iets langer dan het lichaam en rondgeknipt bovenop het hoofd. Oren zijn meestal afgerond en kort bijgesneden.
  • Miami clip: Het lichaam van de Poedel en het bovenste 2/3 gedeelte van haar benen zijn geknipt met hetzelfde mes. De onderste delen van de benen rond de pols- en enkelgewrichten boven de geschaafde voeten zijn in ronde pompons geknipt. Deze stijl is afgewerkt met een halflange afgeronde bovenste knoop en lange, licht getrimde oren.
  • Lam clip: Deze clip wordt gekenmerkt door het lichaam van de Poedel kort geknipt met lange, volle benen. In de hondenshowwereld wordt deze clip meestal volledig met de hand geschoren, maar voor klanten wordt het vaak gedaan met een combinatie van tondeuse en schaar. De bovenste knoop wordt halverwege tot lang in de lengte gelaten en in de nek gemengd, terwijl de oren lang en licht rond worden gelaten
  • Continental clip: Dit is de meest herkenbare standaard Poedel bruidegom stijl, zegt Paige. De meest iconische kenmerken van deze clip zijn de extreem volledige bovenste knoop die overgaat in een volumineus jasje, een strak geschoren achterkant en benen, en pompons op de heupen, polsen en enkels. Meestal wordt deze snit vaker gedaan voor shows of sport dan typische huisdierverzorging.

Hoe een poedel te verzorgen

Paige zegt dat ze in termen van poedelverzorgingsonderhoud meer van de onderhoudskant van de schaal landen dan andere rassen vanwege hun grove, dichte, zeer getextureerde vacht. Ze zegt echter dat het onderhoud echt afhangt van hoe je je Poedel getrimd wilt hebben. Hoe langer de trim en ingewikkelder het patroon, hoe meer onderhoud je Poedel nodig heeft om die “vers verzorgde” look te behouden.

“Ze verharen niet in de traditionele zin zoals een herder, retriever of husky, maar ervaren nog steeds haaruitval tijdens het wassen en borstelen,” zegt ze.

Gebieden met hoge wrijving / beweging zoals de benen en poten, staart, hoofd en kraaggebied moeten ten minste om de twee tot vier dagen worden geborsteld en gekamd, afhankelijk van de vachtlengte. De hoofdstam van het lichaam moet om de drie tot vijf dagen worden geborsteld, ook afhankelijk van de vachtlengte.

“Dit voorkomt dat het haar van je poedel strakke, pijnlijke knopen en matten vormt, zodat je je poedel in elke gewenste stijl kunt houden,” zegt Paige.

Maar als de vacht van je poedel mat, heb je misschien de hulp van een professionele huisdierstylist nodig. Enkele tekenen om op te letten zijn:

• Meer dan 1/4 van de vacht van je poedel is strak in de knoop of samengeklonterd.
  • De huid van je poedel vertoont tekenen van borstelirritatie of blauwe plekken door ontwarringsinspanningen.
  • Je kunt het haar van je poedel niet gemakkelijk scheiden om de huid visueel te inspecteren.
  • Je Poedel deinst terug, huilt of bijt wanneer je probeert zijn vacht te ontwarren.

“Houd er rekening mee dat de kapper van het huisdier de vacht van je poedel mogelijk niet kan redden als de matten te ernstig zijn,” zegt ze.

Je poedel thuis verzorgen

Paige beveelt een aantal hulpmiddelen aan om bij de hand te houden voor thuispoedelverzorging:

• Slicker/pin borstels: Deze zijn voor medium- tot langharige pups. Deze werken door klitten op een pat-and-pull manier te doorbreken. Maar pas op dat je niet te hard of te vaak over hetzelfde gebied poetst.
  • Kammen: Deze zijn een geweldige keuze voor alle honden met middellang tot langharig en dubbel gecoat. Het ontwarren van fijne knopen of delicate gebieden en het verwijderen van voedselresten uit de snuit zijn veel voorkomende toepassingen voor kammen. Kammen kunnen ook worden gebruikt om zachtjes matten uit te werken vanaf de uiteinden van het haar, naar beneden in de richting van de huid.

“Hoe korter de clip, hoe langer je Poedel tussen de afspraken door kan gaan,” zegt Paige.

• Voor lengtes 1/2-inch en korter: elke zes tot acht weken werkt.
  • Voor lengtes van 5/8-inch tot 1-inch: elke drie tot zes weken is het beste.
  • Alles boven de 1 inch: moet om de twee tot vier weken professioneel worden verzorgd.

“Deze guidelines houden je Poedel niet alleen beheersbaar voor jou en de stylist, ze houden je Poedel ook op een stressarme routine terwijl ze er op hun best uitzien,” zegt ze.

Je poedelstijl vinden

Uiteindelijk is de beste look voor je Poedel er een waar jij en je pup allebei van genieten. Regelmatig en grondig borstelen en kammen van uw poedel zal helpen om uw hond comfortabel en matvrij te houden. Als je de trimmer minder vaak wilt bezoeken, houd dan de vacht van je Poedel korter. Maar als de vacht van uw hond erg gematteerd is, heeft u waarschijnlijk professionele verzorgingshulp nodig om te voorkomen dat u uw huisdier pijn doet.