Overvolle dierenasielen: wat u kunt doen om honden te helpen redden in 2023

Dit jaar is slecht begonnen voor reddingshonden, met name reddingen van grote rassen.

“Overvolle dierenasielen wijzen eigenaren af die hun honden willen inleveren omdat er geen ruimte is”, zegt Maria Dales, oprichter en directeur van de Duitse herdersredding van Orange County in CaliforniĆ«. “Omdat ze hun ongewenste honden nergens mee naartoe kunnen nemen, zoeken eigenaren de hulp van reddingsgroepen; wanneer reddingen niet kunnen helpen, zijn er geen opties meer. We kunnen onszelf niet ‘redden’ uit deze situatie.”

Het beste wat je kunt doen als je je down voelt over de situatie, is een verandering aanbrengen. Julie Castle, CEO van de toonaangevende dierenwelzijnsorganisatie Best Friends Animal Society, deelt de vier manieren waarop je kunt helpen die de meest positieve impact hebben op asieldieren.

Wat u kunt doen om honden in 2023 te helpen redden

Het helpen van een lokaal overvol dierenasiel betekent niet altijd adoptie.

Hier zijn 4 manieren om uw lokale dierenasiel te helpen:

1. Pleeg een hond. Het koesteren van honden kan de druk verlichten op asielen en reddingsgroepen die hen helpen. Door ruimte vrij te maken in een programma, laat je een ander dier redden, verminder je de behoefte aan personele middelen en help je de hond voor te bereiden op zijn volgende huis, zegt Julie.
  2. Vrijwilligerswerk door te wandelen, te voeden en op te ruimen na honden is een geweldige manier om een asiel of redding te helpen, maar veel opvangcentra en reddingsgroepen hebben vrijwilligers op afstand nodig om te helpen met administratieve taken of sociale media, om er maar een paar te noemen.
  3. Transportchauffeurs, degenen die honden verplaatsen van plaatsen van nood naar plaatsen van gebrek, zijn een grote hulp.
  4. Tot slot, verspreid het woord op sociale media. Help je lokale asiel om het nieuws bekend te maken over de huisdieren die ze ter adoptie hebben – je weet nooit wie er door je feed scrolt, zegt Julie.

“Neem contact op met een lokale reddingsgroep om erachter te komen waar uw inspanningen de grootste impact kunnen hebben – zoek een groep die vooruitgang boekt en voeg toe aan hun prestaties,” zegt Maria.

Hoe is het zo druk geworden in dierenasielen?

De COVID-19-pandemie heeft veel van zovelen afgenomen, maar een lichtpuntje was ongekende aantallen geadopteerde en gekoesterde honden in 2020. Sommige voorheen overvolle dierenasielen hebben zelfs voor het eerst hun kennels leeggehaald, zegt Julie.

Het jaar 2021 bleek uitdagender voor asielen, met iets hogere innames, verminderde personeelsbezetting, verminderde operaties en nog minder adopties, wat resulteerde in overvolle dierenasielen en duizenden huisdieren die langer wachten om huizen te vinden, zegt Julie. “Het aantal honden en katten dat in Amerikaanse asielen wordt gedood, is voor het eerst in vijf jaar toegenomen (van 347.000 naar 355.000), grotendeels als gevolg van historische dalingen van huisdieren die in 2020 asielen binnenkomen.”

Hoewel we nog niet de volledige dataset voor 2022 hebben, zien we adopties die de inname niet bijhouden,” zegt Julie.

In 2023 worstelen landelijke opvangcentra met hogere innames, terwijl adopties, pleeggezinnen en reddingen geen gelijke tred houden, legt Julie uit. Deze onevenwichtige populatie betekent dat meer dieren in asielen (met name honden) een verhoogde druk op het asielpersoneel en de huidige asielcrisis veroorzaken.

“Met de meeste Amerikaanse faciliteiten op of overcapaciteit, lopen honden in overvolle dierenasielen meer risico om te worden gedood,” zegt ze.

Doe je vrijwilligerswerk in je plaatselijke opvangcentrum? Deel uw ervaring met ons en manieren waarop onze lezers kunnen helpen.