Ontmoet de Dappere Noorse Elandhond

1. Waar komt de Noorse Elandhond vandaan?

Noorwegen. Hij is een van de oudste Europese rassen, is lid van de Nordic Spitz-familie en is de nationale hond van Noorwegen.

1. Hoe kwam de Noorse Elandhond aan zijn naam?

De naam is een directe vertaling van de oorspronkelijke Noorse naam Norsk elghund, wat ‘Noorse elandhond’ betekent. Dat klopt, eland, geen eland.

1. Hoe ziet de Noorse Elandhond eruit?

Vriendelijk, zelfverzekerd, betrouwbaar, aanhankelijk. Eigenwijs en onafhankelijk. Gereserveerd met vreemden totdat ze op de juiste manier worden geïntroduceerd.

1. Hoe actief is de Noorse Elandhond?

Erg. Dit is een jager, tracker en topsporter, dus frequente, krachtige oefening is een must, evenals interactieve spellen en spelen.

1. Is de Noorse Elandhond goed in hondensporten of -activiteiten?

Ja. Dit is een slim en veelzijdig ras. Behendigheid, flyball, karten en hoeden zijn allemaal geweldige hondensporten om de energie van de Elandhond te kanaliseren. Het zijn ook prima zwemmers.

1. Heeft de Noorse Elandhond een baan nodig?

Ja. Elandhonden zijn veelzijdig en aanpasbaar. Werk rond hun koppige inslag, wees inventief en laat ze denken dat de baan hun idee was.

1. Is de Noorse Elandhond goed voor beginnende hondenbezitters?

Dat kunnen ze zijn. Ze zijn slim maar onafhankelijk, dus trainen zal een uitdaging zijn. Verwacht geen hond met een druk op de knop. Ze zijn ook vocaal, dus accepteer dat je die blaffende neiging van jongs af aan onder controle moet houden. Hier zijn enkele tips voor het beheersen van een hondenblaf.

1. Is de Noorse Elandhond een goed huisdier?

De beste match zijn actieve eigenaren en gezinnen die van lichaamsbeweging houden en een omheinde tuin hebben. Dit is een sterk, onstuimig hondenras met de neiging om aan de lijn te trekken, dus sporten door een jong kind of een senior wordt waarschijnlijk niet geadviseerd. De Noorse Elandhond is gefokt om te jagen, dus let op de knaagdieren, gezelschapsvogels en katten. Het ras houdt ervan om te blaffen, dus niet ideaal voor huurders of mensen die voor langere tijd weg zijn.

1. Is de Noorse Elandhond een goede appartementshond?

Een grote, veilig omheinde tuin wordt aanbevolen voor veilige, niet-aangelijnde oefeningen. Dit is een energieke hond die destructief kan worden als er geen geschikte stopcontacten worden geboden.

1. Hoe makkelijk is het om een Noorse Elandhond te trainen?

Het hondenras is trainbaar, maar gezien zijn onafhankelijkheid moeten de lessen kort, leuk en gevarieerd zijn. Mentale stimulatie is de sleutel om verveling te voorkomen. Lees het artikel over basis- of manierentraining voor uw hond.

1. Is de Noorse Elandhond gegeven aan overmatig blaffen?

Ja. Dit is een typische Nordic Spitz, dus hij zal vocaal zijn. U moet uw Elkhound-puppy van jongs af aan trainen dat willekeurig blaffen niet acceptabel is. Blaffen is vaak een teken van verveling, dus houd zijn omgeving interessant.

1. Is de Noorse Elandhond een goede reiziger?

Typisch, ja. Laat hem vroeg wennen aan autoreizen. Krattraining is essentieel voor veilige auto- en vliegreizen, hotel- en motelovernachtingen, overnachtingen aan de dierenarts, enz.

1. Is de Noorse Elandhond gemakkelijk te verzorgen?

Ja, in termen van het niet vereisen van bezoeken aan een professionele trimmer om te trimmen. Het ras heeft echter een dikke, dubbele vacht, dus er is het hele jaar door veel verharing. Frequent, grondig borstelen zal veel van dat dode haar verwijderen voordat het op uw vloeren, tapijten, meubels en kleding terechtkomt. In zijn voordeel draagt de Elkhound-vacht geen hondengeur en dus zijn baden niet vaak nodig. Regelmatige verzorging van nagels, oren en anaalklieren is noodzakelijk, zoals bij elke hond.

1. Hoe populair is de Noorse Elandhond?

Nummer 100 in de American Kennel Club-lijst van meest populaire rassen in 2021, op basis van jaarlijkse registraties. (Er zijn in totaal 200 AKC-erkende rassen.)