Moet ik mijn hond scheren?

Wat trimmers “knippen” noemen (en huisdierouders noemen “scheren”) het haar van een hond, kan uw hond koeler houden, maar tot een bepaalde lengte. Het nemen van de vacht tot op de huid heeft het tegenovergestelde effect, omdat de vacht helpt om de lichaamstemperatuur te reguleren. Het beschermt ook de gevoelige huid van uw hond tegen zonnebrand en ongedierte.

Welke hondenrassen mogen niet worden geschoren

Volgens Nicole Kalish, onderwijsmanager bij Andis, mogen de meeste dubbelgecoate, afstotende honden niet worden geschoren. Deze hondenrassen omvatten:

• Huskies
  • Pommeren
  • Golden Retrievers
  • Berner Sennenhonden
  • Duitse herdershonden
  • Australische Herders
  • Siberische husky
  • Border Collie

“Vaak groeit de vacht niet goed terug”, legt ze uit. “Bijgevolg kan het er schaars en fragmentarisch uitzien omdat de ondervacht en de waakharen niet in hetzelfde tempo groeien. Post-clipping alopecia (kaalheid) wordt ook vaak gezien bij deze hondenrassen.

“In plaats daarvan zal een hond met een dubbele vacht baat hebben bij regelmatige baden, blowouts en borstelen en kammen om overtollige ondervacht te verwijderen. U kunt ook de lengte van voeten, staart en meubels trimmen met behulp van een rechte of gebogen schaar. Dit wordt vaak een outline trim genoemd,” voegt ze eraan toe.

Honden die haar hebben in plaats van bont kunnen in aanmerking komen voor een zomerse snit. Deze omvatten

• Oodles
  • Poedels
  • Yorkshire Terriërs
  • Cocker Spaniels
  • Shih Tzu
  • Maltees

Meer actieve honden, of honden die graag tijd in het water doorbrengen, kunnen baat hebben bij een kortere haarsnit om matten en klitten en constant verzorgingsonderhoud te voorkomen.

Verzorgingsgereedschap om uw hond te knippen of te scheren

Afhankelijk van het hondenras wordt het knippen tot een 1/4 inch als kort beschouwd en het best bereikt met een # 5-blad. Een #7 mes maakt het fractioneel korter en een #4 mes laat de vacht iets langer staan.

Geschoren honden do’s en don’ts

Wanneer u uw hond thuis scheert, volg dan deze richtlijnen:

• Trek aan alle losse huidgebieden die tijdens het knippen zijn aangeleerd.
  • Wees extra voorzichtig rond de oksels en sanitaire ruimtes.
  • De “flanken” – de huid voor de achterpoten – zijn het lastigst.
  • Baad, droog en borstel uw hond grondig voordat u gaat knippen
  • Bescherm de huid van uw hond met hondveilige zonnebrandcrème of lichtgewicht kleding

“Klem altijd plat tegen de huid. Als je hond dauwklauwen heeft, weet dan waar hij is om te voorkomen dat hij ze met het mes vangt”, zegt Nicole.

Als het tijd is om tondeuses of scharen op de vacht van uw hond te gebruiken, is het het beste om aan een schone vacht te werken, adviseert Julia Blackwell, oprichter van Pupwell, een bedrijf voor verzorgingseducatie en gereedschappen thuis .

“Baad je hond met professionele verzorgingsshampoo en conditioner en droog met een föhn met hoge snelheid. Zorg ervoor dat de vacht is uitgeborsteld en klittenvrij is. Een zeer gematteerde vacht moet professioneel worden verzorgd om te voorkomen dat ze per ongeluk in de huid snijden,” voegt ze eraan toe.

Geschoren honden en zonnebrand

Als uw hond is geschoren als gevolg van matten, bescherm haar huid dan tegen zonnebrand. Doggie zonnebrandcrèmes zijn een optie. Een andere is een lichtgewicht T-shirt of bodysuit. Goldpaw maakt een reeks UV-beschermende t-shirts, ontworpen om 98% van de UV-stralen van de zon te blokkeren.