Met Politie schiet twee honden dood, tasereigenaar in Oost-Londen

Metropolitan Police schoot twee honden neer en taste hun eigenaar na een verhitte confrontatie in Limehouse East London op 7 mei 2023.

Netizens huilden kwaad over de manier waarop de politie met de zaak omging toen ze getuige waren van het gebruik van dodelijk geweld om hun vermoedelijke hondeneigenaar aan te houden.

In de inmiddels onlangs verwijderde Facebookpost is op de video te zien hoe zwaarbewapende politie-eenheden een man en zijn hond achtervolgen, wat resulteerde in een confrontatie tussen beide partijen.

Met politie schietende honden
Met De politie schoot twee honden neer, Marshall en Millions. Fotocredits voor UK News in Pictures

De confrontatie eindigt met Met Police’s die hun verdachte taseren en kogels afvuren op de twee honden van de verdachte, wat resulteert in hun onmiddellijke dood.

Agenten van Met Police hadden vooraf een melding gekregen van een hondenaanval van een vrouw die tot deze brute confrontatie leidde.

In de officiële verklaring van Met Police zeiden ze: “Agenten bezochten de locatie waar het agressieve gedrag van twee honden van groot belang was en een aanzienlijke bedreiging voor hen vormde.”

Ze voegden er ook aan toe: “Een man werd gearresteerd in verband met het incident voor het gevaarlijk uit de hand lopen van een hond en mishandelingsdelicten. Hij is in verzekering gesteld.”

Twee honden neergeschoten door de politie
Twee honden, Marshall en Millions, doodgeschoten door Met-agenten terwijl de eigenaar werd gearresteerd. Fotocredits voor Dillon Roberts

“Dit is nooit een gemakkelijke beslissing voor een officier om te nemen, maar de politie heeft de plicht om waar nodig op te treden voordat er verder letsel wordt veroorzaakt”, vervolgde de verklaring.

Louie Turnbull, de man in kwestie, verscheen op 8 mei 2023 voor de Thames Magistrates’ Court om de beschuldiging van Met Police te ontkennen dat de honden “gevaarlijk uit de hand liepen”.

Later verscheen hij in de wake bij kaarslicht in Scotland Yard op 11 mei, waar hij zei: “Ze trokken al hun wapens. Ze intimideerden mij en de honden. En het enige wat ze deden was me proberen te beschermen.”

Louie Turnbull voegde eraan toe: “Ik had ze aan de lijn, ik trok ze weg en ze vermoordden ze gewoon. Ik kan niet slapen.”

De wake bij kaarslicht in Scotland Yard werd bijgewoond door 200 leden van verschillende dierenrechtenactivistengroepen, waaronder Animal Rising.

dierenprotest in Scotland Yard
Animal Rising neemt deel aan de wake bij kaarslicht in Scotland Yard. Fotocredits voor Animal Rising.

Animal Rising betuigde ook hun steun en condoleances aan Turnbull na de dood van zijn honden, Marshall en Millions.

Zij Tweeted“We zijn hier om de twee prachtige honden Marshall en Millions te herdenken die eerder deze week door de Met Police werden gedood, om alle menselijke en niet-menselijke levens te herinneren die elke dag worden genomen door de staat en de politie, en om de Met Police verantwoordelijk te houden voor hun acties.”

Het Independent Office for Police Conduct zal ook zijn eigen onafhankelijke onderzoek uitvoeren nadat het incident als een “publieke zorg” is behandeld.

Amanda Rowe, regionaal directeur van IOPC, zegt: “We zullen onderzoeken of de acties van de betrokken functionarissen redelijk en evenredig waren in alle omstandigheden en in overeenstemming met het relevante beleid en de relevante procedure.”