Man slaapt met 600 reddingshonden om ze ’s nachts warm te houden

Dejan Gacic is een engel in vermomming. Hij merkte alle dakloze honden in Servië op en besloot hen op elke mogelijke manier te helpen. 10 jaar geleden richtte zijn moeder de Vucjak Shelter op om een veilige plek te bieden aan alle “ongewenste” honden in de omgeving. Nadat zij was overleden, nam Gacic het asiel over om zoveel mogelijk honden te kunnen blijven redden. Echter, hij vond het al snel onmogelijk om honden in nood af te wijzen. Dit zorgde ervoor dat zijn asiel veel groter werd dan hij had verwacht. Hij heeft misschien niet zo veel middelen als hij had gehoopt, maar hij blijft alles doen wat hij kan om levens te redden.

De Vucjak Shelter

Bijna elke dag neemt Gacic een hond mee naar huis. Soms vindt hij honden alleen op straat en andere keren zetten mensen ze af op zijn terrein. Ongeacht hoe hij ze vindt, hij kan geen nee tegen ze zeggen. Hij weet dat als hij ze niet opneemt, ze waarschijnlijk geëuthanaseerd zullen worden.

Afbeelding: @friendsofvucjak/Facebook

De honden hebben een grote buitenruimte om in rond te rennen en een houten huis voor beschutting tegen het weer. Er zijn momenteel echter meer dan 600 honden onder de hoede van Gacic, dus het is niet genoeg om ze allemaal te huisvesten, vooral in de koude wintermaanden. In Servië kan het winterweer zich uitstrekken van november tot mei.

Tijdens de koudste winternachten doet Gacic alles wat hij kan om de honden warm te houden. In het asiel heeft hij een kachel om een vuur te maken. Maar het vuur kan alleen zoveel doen om de honden warm te houden als het buiten onder 0 graden is. Dus, Gacic slaapt vaak in het asiel met de honden. Hij ontdekte dat lichaamswarmte de beste manier is om ze warm te houden tijdens de koude winternachten.

Beeld: @vucjakshelter/Instagram

“Het is leuk om ze te zien snurken en slapen, want ik weet dat we nog een dag hebben overleefd,” zei Gacic.

Hoe maak je het verschil?

Gacic doet zo veel voor deze honden in zijn eentje. Zijn opvang is misschien niet de ideale omgeving voor hen, maar het is veel beter dan dat ze alleen op straat leven of geëuthanaseerd worden. Plus, hij blijft geld inzamelen in de hoop zijn ongelooflijke organisatie nog verder te verbeteren.

Beeld: Screenshot, @thedodosite/Facebook

“We moeten een winteropvang bouwen. Dat is wat we het hardst nodig hebben,” zei Gacic.

Het huidige onderkomen voor de honden heeft niet eens een deur. Als het regent of sneeuwt, moeten de honden op de natte vloer slapen. Gelukkig heeft Gacic plannen voor een goede structuur voor de honden, maar het zal zeker niet goedkoop zijn. Maar zijn doel is om uiteindelijk een manier te vinden om de honden het stevige, beschermde onderkomen te geven dat ze verdienen.

Beeld: @vucjakshelter/Instagram

Als je Gacic wilt helpen om al deze honden een beter leven te geven, bezoek dan de Instagram-pagina van het asiel. In de bio van de pagina, geeft hij een aantal links voor manieren om te doneren aan zijn opvangcentrum. Elke donatie kan een enorm verschil maken voor de honderden honden die onder zijn hoede zijn. Gacic zal altijd aan hun zijde staan om hen te beschermen en warm te houden, maar hij heeft nog steeds alle steun nodig die hij kan krijgen.

H/T: gtgoodtimes.com
Featured Image: @friendsofvucjak/Facebook