Man breekt in in Texas Shelter en laat honden los, wat resulteert in een ramp

Ongeveer 150 honden verbleven bij Animal Services in Abilene, Texas, voorafgaand aan 26 augustus 2022. In de vroege uren van die vrijdagochtend, brak een man in het asiel in en ontgrendelde verschillende kennels, waardoor chaos ontstond.

De man klom over het hek rond het asiel en kwam binnen via het dak. Hij liet toen een aantal honden los, en liet ze los in het gebouw. Vanaf daar werd het erger.

Een onnodige tragedie

Een belangrijke conclusie van dit incident en de daaruit voortvloeiende tragedie is dat asielhonden niet voor niets in aparte kennels worden gehouden. Sommige honden kunnen niet overweg met anderen, en sommige reageren niet goed op overprikkeling in de asielomgeving.

ALL KIND Animal Initiative, een lokale dierenwelzijnsorganisatie, is verwoed aan het werk geweest om de puinhoop die deze man heeft gemaakt op te ruimen. In een Facebook post later op de dag, informeerde ALL KIND het bezorgde publiek:

“De afschuwelijke inbraak en daaropvolgende onrust bij Abilene Animal Services resulteerde in de tragische dood van een hond, meerdere honden nog steeds vermist, en heeft ook talrijke honden met verwondingen achtergelaten.”

Verschillende honden die plotseling werden samengedreven in chaos resulteerde uiteindelijk in angst en geweld. Sommigen vochten, anderen vluchtten. De politie van Abilene, die de verwoestende nasleep ontdekte, deelde in een verklaring:

“Agenten vonden een van de honden overleden, en verschillende andere honden gewond als gevolg van wat wordt verondersteld te zijn vechten onder de dieren. Verscheidene andere honden ontsnapten door een poort buiten het terrein, waardoor dierenasielpersoneel moest proberen om ze buiten het terrein te lokaliseren.”

Rechercheurs pakten later iemand op die aan de beschrijving van een mogelijke verdachte voldeed en brachten hem binnen voor verhoor. Ze hebben toen de 38-jarige George Paul Jones officieel gearresteerd en aangeklaagd voor inbraak, dierenmishandeling en diefstal van een motorvoertuig (hij is gevlucht in een busje dat gestolen was uit het asiel).

Jones wordt momenteel vastgehouden in de Taylor County Jail. Vanaf dit bericht, zijn zijn motieven onduidelijk. Was hij op zoek naar zijn verloren hond? Had hij het gevoel dat het openen van de kooien in het voordeel van de honden was? Veroorzaakte hij gewoon anarchie?

Uiteindelijk is het triest dat asielhonden die op tijd een goed tehuis hadden kunnen vinden, zwaargewond en, in één geval, dood eindigden.

De Abilene gemeenschap komt bijeen voor de honden

Een zilveren randje is hoe snel lokale dierenredders en ambtenaren reageerden op een roep om hulp. Werknemers van de opvang kwamen op hun vrije dagen, vrijwilligers kwamen in actie, en een snel reagerende ambtenaar van de dierenbescherming redde zelfs een leven door een hondengevecht te beëindigen.

GERELATEERD: 6 Methoden voor het veilig opbreken van een hondengevecht

Dat geredde leven behoort tot een hond genaamd George, die momenteel herstelt in een pleeggezin van verwondingen die hij die dag kreeg. ALL KIND richtte een medisch fonds op om te helpen betalen voor zijn verzorging, evenals die van de andere honden die verwondingen opliepen.

De verklaring van ALL KIND gaat verder:

We zijn de medewerkers van de Abilene Animal Services, de politie van Abilene en de vrijwilligers van All Kind erg dankbaar dat ze de honden hebben teruggevangen en onmiddellijk verzorging en hulp hebben geboden, en dat ze de vernielingen aan het gebouw hebben opgeruimd en hersteld.”

U kunt doneren aan het fonds op de Facebook-pagina van ALL KIND. Als je in de buurt bent, kun je ook helpen door een oogje in het zeil te houden voor de vermiste honden. Hopelijk kunnen ze veilig worden teruggevonden en zich richten op hun belangrijkste missie: geadopteerd worden. Neem contact op met Abilene Animal Services op (325) 698-0085 als u er een ziet!

Featured Image: Facebook/Facebook