Lintwormen bij honden – Symptomen, behandeling en preventie

* Petmoo wordt gesteund door lezers. Wanneer je producten koopt via links op onze site, verdienen we mogelijk een affiliate commissie zonder kosten voor jou.

Lintwormen Bij Honden

Wat zijn lintwormen bij honden?

Lintwormen zijn zoönotische, parasitaire, symbiotrofe, tweeslachtige, platyhelminale wormen die huishonden en katten infecteren. Dipylidium caninum (dubbelporige lintworm of vlooienlintworm) is een wijdverspreide GI cestode van huishonden die de tussengastheer van de parasiet – vlooien besmet met de cysticercoide larven – opnemen.

De volwassen lintworm scolex is uitgerust met 7 rijen haakjes en heeft vier zuignappen. De roze-kleurige 15-cm tot 50-cm ketting van lintworm (strobila), dubbelporige, tonvormige segmenten heeft 150 proglottiden. De cysticercoïdelarve evagineert tot een scolex nadat hij toegang heeft gekregen tot de darm van zoogdieren, waar hij zich vasthecht aan het slijmvlies van de dunne darm. De volgroeide worm vormt een strobila of string van proglottiden die de scolex volgt.

De zeer beweeglijke, gravitale proglottiden, die eruit zien als komkommerzaadjes/witte rijstkorrels, hebben twee genitale poriën. Ze worden met de ontlasting meegegeven en kunnen in de ontlasting worden opgemerkt. Ze kunnen ten onrechte als maden worden beschouwd; later splitsen ze zich in de grond om kleine pakketjes te lozen, die elk 5 tot 15 eitjes bevatten. Wanneer de eitjes worden opgenomen door vlooien in het larvestadium, ontwikkelen de eitjes zich tot cysticercoïde larven. De levenscyclus wordt voltooid wanneer een hond of een ander zoogdier een besmette vlo opeet tijdens de verzorging.

De passage van proglottiden in de ontlasting is het meest voorkomende symptoom. Vage buikpijn, diarree en/of orale pruritus worden soms geassocieerd met dipylidiasis, en dit wordt zo nu en dan verward met pinworm (E. vermicularis). Honden (vooral buiten-, herders- en werkhonden) lopen de ziekteverwekker op wanneer zij in contact komen met besmette vlooien.

Symptomen van Lintwormen bij Honden

Vroeg stadium:

• Koorts
  • Gespannen ademhaling
  • Jeuk rond de anus
  • Likken van de perianale en anale gebieden
  • Butt scooting

Gevorderd stadium:

Behandelopties voor lintwormen bij honden

Intestinale parasitaire medicijnen: Fenbendazol (Panacur, Safe-Guard), praziquantel (Droncit), nitroscanaat (Lopatol) en epsiprantel (cestex).

• Een sulfa-type antibioticum genaamd sulfadimethoxine-( ALBON)- 55 mg/kg is, Antibioticum gebruikt voor respiratoire, en genitourinaire infecties.
  • Ponazuril wordt sinds kort gebruikt voor protozoaire parasieten.
  • Wanneer uw hond in korte tijd vaak diarree heeft, wordt Metronidazol (Flagyl, Protostat, Metizol, Metrogel) gebruikt voor diarree.
  • Dierveilige ontsmettingsmiddelen: zoals Baking Soda/waterstofperoxide/chloorbleekmiddel- verdund om de oppervlakken en lokalen veilig te behandelen.

Home Remedies Voor Lintwormen Bij Honden

Lintworminfecties gaan nooit vanzelf over. Hoewel lintwormen te behandelen zijn, moet je wel bedenken dat de beste manier om je huisdieren tegen parasieten te beschermen het gebruik van parasietenpreventiemiddelen is.

Hoe lintwormen bij honden voorkomen?

• Vermijd besmetting van de achtertuin met veevoer, vogelpoep of uitwerpselen van honden.
  • Als u gaat wandelen, houd uw hond dan uit de buurt van beboste, zanderige en met vlooien besmette gebieden.
  • Houd uw gazon of tuin schoon. houd het netjes en vrij van vlooien om ongewenste complicaties te voorkomen.

Aangetaste hondenrassen van lintwormen

Oorzaken en prognose van lintwormen bij honden

1. Oorzaken:

De eitjes van lintwormen blijven enkele maanden inactief in de omgeving (bodem). Eitjes kunnen ook vast komen te zitten in de vacht van besmette dieren.

Honden die bevruchte eitjes eten worden niet direct besmet; de eitjes moeten de cyclus in de tussengastheer doorlopen en wanneer de hond de tussengastheer (vlooien) eet, wordt hij aangetast.

2. Morbiditeit:

1. Honden die buiten leven in endemische gebieden lopen een hoger risico
  2. Hondenrassen, jacht- en herdershonden die in de nabijheid van omgewoelde grond (d.w.z. boerderijen, landbouwgronden) of watermassa’s leven, lijken vatbaar voor deze infectie.
  3. Directe overdracht tussen honden en mensen komt niet voor

3. Sterfte:

Lintwormen veroorzaken meestal geen vernietigende ziekte. Wanneer echter darmverstoppingen optreden bij pups, is dat meestal fataal.

4. Diagnose:

5. Prognose:

De prognose voor vlooienlintwormen is echt goed. De meeste honden die een behandeling ondergaan worden binnen een maand beter.

Wanneer naar de dierenarts voor lintwormen bij honden?

Het is beter om een afspraak te maken met je dierenarts als je merkt…

• Jeuk rond de anus
  • Likken van de perianale en anale gebieden
  • Butt scooting

Voedingssuggesties Voor Lintwormen Bij Honden

• IJzer: Runderlever, mager vlees, rauwe eidooier, sardines in blik, zalm, pompoen en groene groenten.
  • Bioflavonoïden en vitamine C: Broccoli, spruitjes, spinazie, boerenkool, papaja, aardbeien en ananas.
  • Kippensoep bottenbouillon (of gebruik lams-/rundsbotten)
  • Gist (zoals voedingsgist), schapenlever, groene groenten (bloemkool, kool, cantaloupe, spruitjes, spinazie, boerenkool en zilverbieten).
  • Vitamine B-12: orgaanvlees, grasgevoerd vlees, runderlever

Lintwormen bij honden zijn meestal niet besmettelijk voor mensen, maar ze worden niet rechtstreeks op mensen overgedragen. Lintwormen vormen echter een aanzienlijk risico voor de mens, omdat ze een tussengastheer nodig hebben, zoals een vlo, of direct contact met besmette grond of uitwerpselen van besmette dieren. Een goede persoonlijke hygiëne is altijd de beste preventieve maatregel om besmetting met lintwormen te voorkomen.