Levensreddende zoek- en reddingshond Frida overlijdt als held

Frida, de zoek- en reddingshond, werd beroemd na de aardbeving met een kracht van 7,1 op de schaal van Richter die Mexico-Stad in 2017 trof. De aardbeving liet de stad in puin achter, met honderden doden en duizenden gewonden. Frida vond niet meteen na deze natuurramp lichamen, maar ze had een zeer succesvolle carrière. Ze had veel mensen die haar aanmoedigden vanwege haar schattige bril en laarsjes.

Tijdens haar carrière redde Frida het leven van 12 mensen en vond ze 43 lichamen. Maar helaas is de pup in 2022 overleden, waardoor iedereen nadenkt over het geweldige werk dat ze tijdens het werk heeft gedaan.

Frida zoek- en reddingshond

Een levensreddende carrière

Na de aardbeving van 2017 werd Frida’s gezicht gebruikt in muurschilderingen en gedeeld via internet. Het is immers moeilijk om een pup te weerstaan die ‘Doggles’ draagt. Haar outfit was echter voor meer dan mode. De bril beschermde haar ogen tegen puin, terwijl haar laarsjes haar verhinderden om op scherpe voorwerpen te stappen.

Frida deed reddingswerk in Mexico, Haïti en Ecuador na natuurrampen. Ze was een van de vele werkhonden die zich in kleine ruimtes konden wurmen en mensen zowel levend als dood konden opsnuiven. Frida riskeerde haar leven om deze mensen te redden en haar inspanningen bleven niet onopgemerkt.

Frida draagt brillen en laarsjes

GERELATEERD: Deze honden speelden een sleutelrol in de reddingsinspanningen in de dagen na 9/11

In 2018 werd een standbeeld van Frida en haar trainer geplaatst in Puebla, Mexico, om de pup te eren. Het jaar daarop ging Frida op 10-jarige leeftijd met pensioen, zodat ze de rest van haar leven kon genieten als een verwende hond.

Op 15 november 2022 maakte de Mexicaanse marine in een persbericht bekend dat Frida was overleden. Het was een bitterzoet einde omdat de pup rustig verliep, maar ze zal nog steeds vreselijk gemist worden.

Frida overleden

Rust in vrede, Frida

De marine deelde dat Frida op 13-jarige leeftijd overleed als gevolg van een ziekte die typerend is voor haar leeftijd. Veel mensen zijn diepbedroefd door dit nieuws, maar ze zijn ook dankbaar dat Frida een lang en succesvol leven heeft geleid.

Frida’s as zal in een urn aan de voet van haar standbeeld worden geplaatst, zodat mensen langs kunnen komen om hun respect te betuigen. Haar verzorgers, die haar in haar laatste jaren in huis verwelkomden, waren de eersten die afscheid namen.

Frida trekt laarzen aan

“Als eerbetoon aan het buitengewone werk dat u had als lid van onze nobele instelling. In dankbaarheid voor de genegenheid en liefde die jullie blijven zaaien voor onze Grote Marine familie, in miljoenen Mexicaanse mannen en vrouwen, en buiten onze grenzen. Uw leven motiveert ons om alles te blijven geven om Mexico te dienen. Dank je wel lieve Frida!”, luidt het beeld.

Bedankt voor al je harde werk, Frida. Je zult enorm gemist worden!

Bekijk Frida in actie:

Uitgelichte afbeelding: Facebook