Leven gemengde rassen langer dan rashonden?

De meeste ouders van huisdieren hebben waarschijnlijk de theorie gehoord dat honden van gemengde rassen langer leven en gezonder zijn dan raszuivere honden.

Leven honden van gemengde rassen langer?

Hoewel er enig onderzoek is dat de theorie ondersteunt dat sommige gemengde rassen langer zouden kunnen leven, is het niet een eenvoudig antwoord.

Dr. Annette Louviere, van Wisdom Panel huisdieren DNA-test service, zegt dat een recente studie door de Universiteit van Californië, Davis en Wisdom Panel ontdekte dat rassen met een hogere inteelt meer veterinaire zorg nodig hebben. Ook bleek dat na het verwijderen van brachycephalische rassen uit de analyse, grotere rassen in deze categorie de neiging hebben om nog meer gezondheidszorg nodig te hebben dan rassen met een kleinere omvang. En de rassen met de laagste inteelt komen meestal voort uit willekeurig gefokte achtergronden (mormels) of rassen met recente kruisingen (zoals de Australische Labradoodle).

Hoe Lang Leven Honden van Gemengde Rassen?

Dr. Louviere zegt dat de levensverwachting van honden kan variëren, afhankelijk van de grootte en het ras van de hond. Maar de gemiddelde levensduur van een middelgrote hond ligt tussen de 10 en 13 jaar. Tot de honden met de langste levensduur behoren kleinere rassen, die de neiging hebben langer te leven dan grote en reuzenrassen.

Hoewel het moeilijk te voorspellen is, zegt Dr. Louviere, zeggen sommige bronnen dat honden van gemengde rassen een gemiddelde levensduur van 11 jaar hebben, terwijl anderen tot 14 jaar gaan. Ze zegt dat een verscheidenheid van factoren van invloed zijn op de levensduur van honden van gemengde rassen, wat het voorspellen van de levensverwachting moeilijk maakt. Maar inteelt en lichaamsgrootte spelen vaak een belangrijke rol in de levensduur van honden.

Dat betekent echter niet dat gemengde rassen per definitie langer zullen leven. Een studie uit 2013 door de Universiteit van Californië, Davis vond bijvoorbeeld dat 13 van de 24 genetische aandoeningen die in de studie werden geëvalueerd, bij ongeveer hetzelfde aantal honden van gemengde rassen voorkwamen als bij raszuivere honden.

Waarom sommige honden een langere levensduur hebben

Er is behoefte aan meer onderzoek om meer te weten te komen over veroudering en een langere levensduur bij honden.

Dit is het idee achter het Dog Aging Project, een landelijk langlopend onderzoek naar gezond ouder worden bij honden. Het doel is om de biologische en omgevingsfactoren te identificeren die een gezonde levensduur beïnvloeden. De community science studie verzamelt informatie over elke deelnemende hond van de huisouder en hun dierenarts, met inbegrip van informatie over ziektegeschiedenis, activiteit, dieet, cognitieve functie en nog veel meer. Tot nu toe zijn ongeveer 40.000 honden voor de studie ingeschreven.

Daniel Promislow, hoofdonderzoeker van het Dog Aging Project, werd geïnspireerd om veroudering bij honden te bestuderen door een artikel uit 2007 in het tijdschrift Science over de genetica van grootte bij honden. Daniel, die ook professor is aan de afdeling Labgeneeskunde en Pathologie, en de afdeling Biologie aan de Universiteit van Washington School of Medicine, zegt dat hij zich realiseerde dat we veel zouden kunnen leren door veroudering bij honden te bestuderen, mogelijk voor zowel honden als mensen.

Hij zegt dat gedurende het afgelopen jaar, de onderzoekers van het Dog Aging Project hun eerste jaar van gegevens hebben geanalyseerd.

“We hebben gezien dat onder de honden in onze studie, oudere honden minder actief zijn. Dit is niet verrassend,” zegt hij. “Wat ons wel verbaasde is dat oudere eigenaren honden hebben die actiever zijn. Toen we over deze bevinding nadachten, realiseerden we ons dat het te wijten zou kunnen zijn aan oudere eigenaren die meer beschikbare tijd hebben, hetzij omdat ze met pensioen zijn, of gewoon flexibelere werkroosters hebben.”

Hij zegt dat ze ook een sterk verband hebben gevonden tussen de voederfrequentie en verschillende ziekten, maar dat ze meer informatie nodig hebben voordat ze daar conclusies uit kunnen trekken. Ze zijn nu ook begonnen met het analyseren van moleculair biologische gegevens om te beginnen met het zoeken naar moleculaire signalen van gezondheid en ziekte bij honden.

“We kijken ook hoe verschillende omgevingsvariabelen, van luchtvervuiling tot sociaaleconomische status tot nabijgelegen parken, samenhangen met de gezondheid,” zegt hij.

Hij zegt dat het project en ander onderzoek heeft aangetoond dat voor een bepaalde grootte, honden van gemengde rassen de neiging hebben om meer dan een jaar langer te leven dan raszuivere honden.

“We zijn zeer geïnteresseerd in het begrijpen van de onderliggende biologie die van invloed is op dit grote verschil in levensverwachting tussen rashonden en honden van gemengde rassen,” zegt hij.

Verbetering van de gemiddelde levensduur van honden

Er zijn veel deskundigen, groepen en dierenliefhebbers die geïnteresseerd zijn in het vinden van manieren om de levensduur van honden te verbeteren. The Functional Dog Collaborative richt zich op het ondersteunen van het fokken en grootbrengen van rashonden, gekruiste honden en honden van verschillende rassen, waarbij de nadruk ligt op fysieke en gedragsmatige gezondheid. Ze hebben een besloten groep op Facebook met 10.4K leden.

Natuurlijk begint het allemaal met informatie en voorlichting. Dr. Louviere zegt dat er veel nuttige bronnen zijn binnen veterinaire gemeenschappen, rasverenigingen en gerenommeerde online sites waar huisdierouders veelvoorkomende gezondheidsproblemen over hun rashonden kunnen vinden. Wisdom Panel heeft een online rassenbibliotheek met informatie over verschillende genetische gezondheidsaandoeningen van gerapporteerde hondenrassen.

Met het voortdurende onderzoek naar de levensduur van honden, zullen we binnenkort meer inzicht hebben in het verbeteren van het leven van onze geliefde huisdieren.