Kunnen honden homoseksueel zijn? Dierlijk seksueel gedrag uitgelegd

Om de lichten aan te houden, ontvangen we affiliate commissies via sommige van onze links. Ons beoordelingsproces.

Twee gelukkige vrienden Pommerse Spitz-honden liggend op het gras op regenboog LGBT-kleurvlag glimlachend met tong uit in de zomer

Pupeigenaren hebben de neiging om hun honden te antropomorfiseren. Velen van ons beschouwen onze harige vrienden immers als geliefde familieleden. Het is natuurlijk voor ons om menselijk gedrag, emoties of eigenschappen toe te schrijven aan onze pups. Dus wanneer je reu een andere reu bult, vraag je je misschien af: “is mijn hond homoseksueel?” We duiken in de fascinerende wetenschap van dierlijke seksualiteit om u te helpen het gedrag van uw pup te begrijpen.

Kan een hond homoseksueel zijn?

Honden zijn niet homoseksueel zoals wij homoseksualiteit definiëren. Voor mensen betekent homo zijn dat ze een seksuele of romantische aantrekkingskracht hebben die uitsluitend betrekking heeft op een persoon van hetzelfde geslacht. Hoewel het gebruikelijk is dat we proberen het gedrag van onze hond in menselijke termen te ontcijferen, is een de seksuele activiteit van honden kan niet op dezelfde manier worden gedefinieerd als mensen.

Het helpt om het belangrijke onderscheid te begrijpen dat wetenschappers maken als het gaat om seks – dat seksuele aantrekkingskracht en seksueel gedrag zijn twee afzonderlijke verschijnselen. Daterend uit de late jaren 1800, hebben wetenschappers waargenomen wat ze noemen seksueel gedrag van hetzelfde geslacht (SSB) in meer dan 1.500 diersoorten, waaronder insecten, spinachtigen, vissen, vogels, zoogdieren en, jawel, huishonden.

Dit gedrag van hetzelfde geslacht neemt de vorm aan van baltsvertoningen, montage, orale seks, anale coïtus en andere tekenen. Het is echter belangrijk op te merken dat leden van deze soorten zich ook regelmatig bezighouden met seksueel gedrag van verschillende geslachten (DSB). Dus in wezen onze wereld is gevuld met biseksuele wezens (om het in menselijke termen te zeggen).

Kunnen honden zich aangetrokken voelen tot hetzelfde geslacht?

Er is geen bewijs dat honden zich seksueel of emotioneel aangetrokken voelen tot hun tegenhangers van hetzelfde geslacht. Om redenen die nog steeds niet goed worden begrepen, zijn mensen een van de weinige soorten die uitsluitend homoseksueel kunnen zijn. Andere dieren die een exclusieve homoseksuele geaardheid hebben getoond, zijn gedomesticeerde rammen, vrouwelijke Japanse makaken en mannelijke struisvogels, flamingo’s en pinguïns.

Aan de andere kant sommige dieren zijn bijzonder willekeurig als het gaat om het geslacht van hun seksuele partner. Wetenschappers denken dat het grotendeels neerkomt op bevrediging. Bonobo’s, Afrikaanse apen die nauw verwant zijn aan mensen, hebben bijvoorbeeld een stevige seksuele eetlust. En studies hebben aangetoond dat ongeveer 75% van de bonobo-seks niet-productief is, waarbij bijna allemaal biseksueel zijn.

Waarom komt seksueel gedrag van hetzelfde geslacht zo vaak voor bij dieren?

Wetenschappers proberen deze vraag nog steeds tot op de bodem uit te zoeken. SSB is immers schijnbaar een “evolutionaire paradox” voor het voortbestaan van een soort. Veel biologen geloven dat SSB is een voorouderlijke eigenschap die een of een paar keer is geëvolueerd in de gemeenschappelijke voorouder van elke soort.

Anderen veronderstellen dat elke voorouderlijke soort zonder onderscheid paarde in elementaire ontwikkelingsstadia wanneer deze soorten tegelijkertijd eigenschappen ontwikkelden om een compatibele partner te herkennen, bijvoorbeeld verschillen in geur, grootte, vorm, kleur, enz. Met andere woorden, deze primitieve soorten konden het geslacht nog niet onderscheiden.

Hoewel er geen duidelijke reden is voor SSB bij zoveel dieren, onderzoekers hebben evolutionaire voordelen gevonden voor dit gedrag in specifieke gevallen. Studies naar de Laysan albatros op het Hawaiiaanse eiland Oahu tonen bijvoorbeeld aan dat vrouw-vrouwparen bijdragen aan de fitheid van de soort. Vanwege een tekort aan mannetjes in de populatie, paren vrouwtjes om de optimale zorg voor nakomelingen te bieden.

Waarom bulderen reuen andere reuen?

Hoewel we geprogrammeerd zijn om brommen of monteren als alleen seksueel van aard waar te nemen, toenemend gedrag bij onze honden metgezellen komt vaak voor om heel verschillende redenen, volgens de American Society for the Protection of Cruelty to Animals (ASPCA) en andere experts. Houd er rekening mee dat honden niet alleen andere honden bestijgen, maar ook dat ze bult mensen benen, meubels, dekens, hondenmand, etc. Enkele van de redenen waarom reuen andere reuen bulten zijn:

• Speelgedrag: Montage is een normaal onderdeel van hondenspel. Hoewel het vaker voorkomt bij puppy’s, komen sommige volwassen pups tijdens de speeltijd op.
  • Een show van dominantie: Dusmetimes, vooral bij oudere honden, is montage een middel om controle, dominantie of sociale status te tonen.
  • Reactie op overprikkeling of stress: Sommige honden gebruiken brommen of monteren als een manier om ermee om te gaan wanneer ze gestrest of overdreven opgewonden raken in verschillende situaties.

Wat moet ik doen als mijn hond te veel bult?

Hoewel monteren of neuriën volkomen normaal gedrag kan zijn, nemen sommige honden het tot het uiterste. Als je harige vriend vaak de benen van mensen of andere dieren bult (of als je gewoon niet tegen af en toe een voorval kunt), kan een beetje training het meestal in de kiem smoren. We raden deze online hondentrainingen aan als je wat begeleiding nodig hebt. Als uw pup echter agressief gedrag vertoont samen met neuriën, wilt u misschien een gecertificeerde dierengedragsdeskundige overwegen.

Tagged With: Trivia