Kunnen honden apenpokken krijgen?

Zelfs als je niet op de actualiteit let, heb je zeker gehoord van de uitbraak van apenpokken in de wereld. Dit is een virusziekte die van dieren op mensen kan worden overgedragen, maar kan het ook andersom? Veel ouders vragen zich af kunnen honden apenpokken krijgen?

Nu de paniek rond dit virus groeit, maken veel eigenaren van huisdieren zich zorgen over de gezondheid van hun gezelschapsdieren. Is dit iets waar ouders van huisdieren zich zorgen over moeten maken? Welke voorzorgsmaatregelen moeten we eventueel nemen?

Kunnen honden apenpokken krijgen? Het korte antwoord is, ja. Maar er is veel meer aan de hand. Om deze vraag te beantwoorden, moest ik veel onderzoek doen. Er wordt veel valse informatie verspreid, en ik wilde er zeker van zijn dat ik de juiste informatie had, ondersteund door onderzoek. Lees verder om te zien wat ik te weten ben gekomen over het Monkeypox-virus en de bedreiging voor onze huisdieren.

Kunnen honden Monkeypox krijgen?

kunnen honden apenpokken krijgenZoals ik al zei, het korte antwoord is, ja honden kunnen Monkeypox krijgen. Het Center for Disease Control (CDC) waarschuwt mensen al maanden dat Monkeypox mogelijk kan worden verspreid van mensen naar hun harige familieleden.

Nog meer aandacht wordt op dit onderwerp gevestigd nadat vorige maand een artikel werd gepubliceerd in het Franse medische tijdschrift The Lancet. Het artikel beweerde dat een Italiaanse Greyhound Monkeypox had opgelopen van zijn eigenaar.

De eigenaren lieten hun hond bij hen in bed slapen. De eigenaren waren dagen eerder gediagnosticeerd met het virus. De Greyhound begon laesies te ontwikkelen, een veel voorkomend symptoom van het virus, en werd later gediagnosticeerd met Monkeypox.

Hoewel in het rapport staat dat dit het eerste geval is dat bij een hond is gemeld, zijn Monkeypoxen ook aangetroffen bij knaagdieren en andere wilde dieren. Volgens de American Veterinary Medical Association (AVMA):

“…Meest recent, in mei 2022, begonnen meerdere gevallen van menselijke monkeypox op te duiken, waardoor uitbraken ontstonden in verschillende niet-Afrikaanse regio’s, waaronder de Verenigde Staten. Het aantal gevallen escaleerde in slechts enkele weken tot ten minste 75 landen, waardoor de Wereldgezondheidsorganisatie op 23 juli 2022 monkeypokken tot een wereldwijde noodsituatie verklaarde. Het Witte Huis volgde dit voorbeeld op 4 augustus 2022 door een nationale noodsituatie voor de volksgezondheid uit te roepen. Tot nu toe is de ziekte meestal overgedragen via nauw, intiem contact met een besmet persoon.”

Op dit moment zijn er niet echt veel richtlijnen over dit onderwerp. De CDC beveelt echter aan om blootgestelde dieren gedurende 21 dagen na de eerste blootstelling in quarantaine te houden. Ze bevelen ook aan dat mensen bij wie de ziekte wordt vastgesteld, ten minste 21 dagen uit de buurt van hun huisdieren blijven.

Persoonlijk zou ik ook aanraden om onmiddellijk uw dierenarts te bellen. Zelfs als uw hond geen symptomen vertoont, is het het beste om uw dierenarts te informeren, zodat zij voorbereid kunnen zijn op wat er mogelijk komen gaat.

Tekenen van Monkeypox bij mensen zijn onder andere:

• koorts
  • huiduitslag (puisten/papels)
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • rugpijn
  • gezwollen lymfeklieren
  • rillingen
  • uitputting

Tekenen van Monkeypox bij honden/katten zijn onder andere:

• letsels/uitslag
  • hoest of andere ademhalingsproblemen
  • koorts
  • conjunctivitis
  • verminderde eetlust

Als u een van deze tekenen bij uzelf of uw huisdier opmerkt nadat u bent blootgesteld aan het Monkeypox-virus, zoek dan onmiddellijk medische hulp. Monkeypox is zelden dodelijk, maar het is belangrijk om de nodige ondersteunende behandeling te krijgen (zoals vloeistoffen en behandeling van verwante bacteriƫle infecties) om te voorkomen dat er ernstige complicaties optreden.

LEES VOLGENDE: Canine Coronavirus (CCoV en CRCoV) – Wat het is en wat het niet is