Kunnen gemengde hondenrassen concurreren in hondenshows?

Met zijn prachtige vacht, zelfverzekerde pas en soulvolle ogen weet je gewoon dat je hond bedoeld was voor het blauwe lint op een hondenshow. Jammer dat zijn gebrek aan rasechte papieren je ervan weerhoudt om bij hem binnen te komen – of toch niet?

Kunnen honden van gemengd ras concurreren in hondenshows

Uw hond van gemengd ras kunnen concurreren in hondenshows – veel organisaties bieden evenementen alleen voor hen, en anderen omvatten gemengde rassen in raszuivere wedstrijden. Hoewel honden van gemengd ras nog steeds niet kunnen concurreren in veel exterieurshows, wordt een gesteriliseerd of gecastreerd gemengd ras in veel evenementen verwelkomd.

Een club die exterieur-achtige shows organiseert voor niet-stamboompoepjes is de Mixed Breed Dog Club (MBDC). Meer dan 20 jaar geleden opgericht om geld in te zamelen voor een lokale humane samenleving, organiseert de club drie soorten wedstrijden – exterieur, gehoorzaamheid en rally – met deelnemers die in een van de drie klassen worden geplaatst op basis van de grootte van de hond. Om een show bij jou in de buurt te vinden, ga je naar de website van de club.

Via het Canine Partners-programma dat in 2009 werd geïntroduceerd, verwelkomt de American Kennel Club (AKC) “alle honden van gemengde rassen van elke leeftijd” om deel te nemen aan AKC-sporten en -evenementen, zoals Agility, AKC Rally en Obedience. Om zich in te schrijven, kunnen eigenaren van gesteriliseerde of gecastreerde honden van gemengd ras (met uitzondering van wolvenhybriden) online een aanvraag indienen. De AKC-website biedt ook een lijst met aankomende evenementen, met een optie om te zoeken naar evenementen in uw regio.

Hondenevenementen voor gemengde rassen

Uw hond van gemengd ras kan deelnemen aan verschillende andere soorten shows. Als je hond een natuurlijke atleet is, spring dan in Flyball- of disc-evenementen. Is de vacht van je hond de afgunst van alle honden in het hondenpark? Je hond is misschien een ideale “vrijwilliger” bij een verzorgingswedstrijd. Veel lokale dierenorganisaties organiseren ook kostuumwedstrijden, schoonheidswedstrijden en hondenparades, die allemaal honden van gemengde rassen toelaten.

Zin om aan de slag te gaan? Zoek naar lokale evenementen in uw omgeving en bekijk dogster’s maandelijkse “Dug Up at Dogster” -functie voor een lijst met hondengerelateerde evenementen.