Koninklijke Corgi’s: Een blik op het geliefde hondenras van koningin Elizabeth

Koningin Elizabeth werd zelden gezien zonder een van haar koninklijke Corgi’s aan haar zijde. Volgens sommige bronnen vertrouwde ze op de Pembroke Welsh Corgis om zich meer op haar gemak te voelen in openbare en sociale situaties, vooral politieke bijeenkomsten. Andere bronnen melden dat de 30 Corgi’s die zij tijdens haar leven verzorgde, afstammelingen waren van een Corgi genaamd Susan die koningin Elizabeth voor haar 18e verjaardag kreeg.th verjaardag. Koningin Elizabeth wordt ook gecrediteerd voor het fokken van de eerste Dorgi, een Corgi-Dachshund kruising.

Waar we het allemaal over eens zijn: De Corgi’s van de koningin hebben het beeld van het hondenras bij het publiek beïnvloed, door hun populariteit in de loop van de decennia en hun band met de Engelse monarchie.

Van herders tot koninklijke corgi’s

Pembroke Welsh Corgis werden gefokt als herders, om vee te verplaatsen. Het zijn onverschrokken, onafhankelijke denkers – een intelligent hondenras dat vaardigheden en trucs gemakkelijk oppikt.

“Het zijn pittige hondjes,” zegt Linda Thompson, van de Pembroke Welsh Corgi Club of America. Linda, die zelf voor vier Corgi’s zorgt, heeft de populariteit van de Pembroke Welsh Corgi zien stijgen sinds ze drie decennia geleden voor de Corgi Club begon te werken. Toen stond de Corgi in de 100 in de AKC populariteit, zegt ze. In 2021 stond de Corgi op nummer 11.

Linda schrijft deze populariteitspiek toe aan hun grootte. De Corgi weegt tot 30 pond, wat acceptabel is voor de meeste appartement hond gewicht beperkingen. Corgi’s kunnen ook goed gedijen bij behendigheidssporten en hoeden op boerderijen. “Ze zijn zo’n veelzijdig ras,” zegt Linda.

Corgi’s zijn trouw en waren de ware metgezellen van de koningin, legt Linda uit. Een lid van de PWCCA heeft familie die in Engeland woont en vertelde Linda dat ze de koningin vaak in de velden zagen rondlopen met haar honden.

“Ze was hands-on,” zegt de voormalige hondentrainer van de Koningin, Dr. Roger Mugford, in een interview met CNN. De Koningin reed vaak met haar Corgi-roedel – in haar eentje zonder beveiliging of personeel – over de snelweg tussen Windsor Castle en Buckingham Palace, herinnert hij zich.

Ze nam ze mee voor wandelingen en raapte zelfs hun poep op, voegt hij eraan toe.

Maar als het gaat om het zware verharen van de Corgi’s, zegt Linda, neemt ze aan dat dat een gebied is waar de poes wel hulp accepteerde om de haren op te ruimen.

Koninklijke Corgi’s op het grote scherm

Corgi’s zijn opgenomen in vele shows en films over het koninklijke leven in Engeland.

TV shows en films waarin koninklijke Corgis voorkomen zijn onder andere:

• The King’s Speech (2010)
  • The Queen’s Corgi (2019)

Wie zorgt er voor de Corgi’s van de koningin?

Meerdere nieuwsbronnen hebben gemeld dat de Corgi’s van de koningin, Muick en Sandy genaamd, bij de hertog en hertogin van York, Andrew en Sarah Ferguson, zullen wonen. De hertog en hertogin zijn gescheiden, maar wonen allebei op Windsor Estate en hebben een band met de koningin vanwege hun gedeelde liefde voor honden.

Dr. Mugford zegt dat de hele koninklijke familie hondenliefhebbers zijn, inclusief Prinses Ann, Prins Andrew, die Terriers heeft, en Prins William, die een Labrador Retriever heeft. Dr. Mugford is ervan overtuigd dat de Corgi’s van de koningin in goede handen zullen zijn.

Op 24 september zal Linda andere Pembroke Welsh Corgi liefhebbers vergezellen op de 2022 PSWCCA National Specialty in Wilmington, Ohio, waar ze van plan zijn de Koningin en haar Corgi’s te eren.