Hulpdiensten haasten zich om een worstelende hond te redden die door dunner wordend ijs viel

Een winterse wandeling met je harige familielid kan heel leuk zijn. Sommige honden zijn helemaal weg van sneeuw en jullie kunnen samen een ongelooflijk avontuur beleven. Maar u moet oppassen voor ijzige vijvers en meren, vooral wanneer de wintertemperaturen beginnen te stijgen.

Het was bij Shelley Lake, net ten zuiden van Seattle, waar een hond door het dunner wordende ijs viel op 120 voet van de kust en in het ijskoude water.

IJshond

Rond 18.10 uur reageerden zowel het Spokane County Sheriff’s Office als de Spokane Valley Fire Department op het enge tafereel. Afgevaardigde Stephan Moore trok een ijsreddingspak aan en baande zich langzaam een weg naar het ongelooflijk dunne ijs om de worstelende pup te redden. Gelukkig zat hij vast aan Team Operaties voor noodgevallen leden aan wal via touw omdat ook hij in het ijskoude water viel.

Godzijdank beschermde zijn ijsreddingspak hem tegen de kou. Hij was in staat om de kille hond te grijpen en de bemanningsleden die nog aan wal waren het signaal te geven om ze allebei uit het ijskoude water te trekken.

“Het Emergency Operations Team is goed uitgerust en getraind voor ijs- en waterredding. Mensen die dit soort apparatuur en training niet hebben, moeten zo’n redding niet proberen. Onderkoeling kan binnen enkele minuten optreden, waardoor een goedbedoelende redder het slachtoffer wordt van een mogelijke levensbedreigende situatie”, aldus de reddingsploeg.

Wanneer de wintertemperaturen boven het vriespunt beginnen te stijgen, begint de laag ijs die vijvers en meren bedekt te smelten. Dit creƫert onvoorspelbare en potentieel dodelijke omstandigheden. Het is verstandig om aan wal te blijven en te voorkomen dat je hondengenoten zich op het dunner wordende ijs wagen.

Houd ganzen in de gaten op het bevroren water, want de drang om ze te achtervolgen kan voor sommige pups te verleidelijk zijn.

hond gered

Hoewel het misschien je eerste instinct is, ga niet het ijs op en probeer een dier te redden dat is doorgevallen. Bel in plaats daarvan onmiddellijk 911. Als je ook invalt, zal de reddingsbrigade je eerst redden, en dat brengt je hond nog meer in gevaar. Bovendien zet je je eigen leven op het spel.

Spokane Valley Brandweerlieden boden behandeling om deze zeer koude hond op te warmen totdat Spokane Regional Animal Protection Service (SCRAPS) arriveerde en het kon overnemen. Gelukkig leeft de hond nog en wordt verwacht dat hij volledig herstelt.

Je kunt hieronder een paar clips bekijken van twee van de bodycams die werden gedragen tijdens de redding van de hond.

Uitgelichte afbeelding: YouTube