Hond’s ‘jaarlange’ wachten op overleden eigenaar buiten het ziekenhuis verovert harten

In de drukke straten van Caloocan, buiten de muren van het Manila Central University Hospital, bleef een trouwe oudere hond standvastig in zijn waakzaamheid. Dag in dag uit wachtte hij op zijn geliefde baasje, dat met COVID-19 in het ziekenhuis was opgenomen en, buiten medeweten van de trouwe hond, vorig jaar helaas binnen die muren was overleden. Dit aangrijpende verhaal kwam onder de aandacht van de Animal Kingdom Foundation (AKF), een meelevende organisatie die zich inzet voor het redden en rehabiliteren van dieren in nood.

Afbeelding/Verhaal Bron Credit: Animal Kingdom Foundation via Facebook

De hond, wiens band met zijn baasje onbreekbaar was, verzette zich tegen alle pogingen van de familie van de eigenaar om hem mee naar huis te nemen. Keer op keer ontsnapte hij aan hun zorg en keerde hij terug naar de enige plek die hij associeerde met zijn vermiste mens. “Siguro gano’n lang talaga siya ka-attached sa eigenaar niyang namatay, dus hij bleef terugkomen,” reflecteerde Christian Bondoc, een vrijwilliger en social media manager voor de AKF, op de diepten van de toewijding van de hond.

Naarmate de maanden verstreken, werd deze zachtaardige en sociale hond een innemende vaste waarde voor de ziekenhuisgemeenschap. Bewakers, artsen, studenten en bezoekers waren gecharmeerd van zijn aanwezigheid en begonnen hem, in een ontroerend eerbetoon, Morgan te noemen naar het mortuarium van het ziekenhuis dat hij bezocht in zijn niet-aflatende wachten. Het ziekenhuispersoneel, ontroerd door het verhaal van Morgan, onthield zich van contact met het asiel en vreesde het ergste voor de toegewijde hond.

Geluk verspreidde zich onder het ziekenhuispersoneel toen de AKF tussenbeide kwam, aangemoedigd door het vooruitzicht dat Morgan eindelijk een kans kreeg op een nieuw leven. “Ze waren erg blij dat er eindelijk iemand was die de hond opmerkte die daar al zo lang verblijft. Ze zijn blij, want eindelijk krijgt hij een kans in zijn familie, aangezien hij zijn baasje al heeft verloren”, zei Bondoc, met hoop in zijn stem.

Morgan werd onder de hoede genomen van de AKF, die hem meenam naar hun heiligdom in Capaz, Tarlac. Daar begon hij aan een reis van herstel, het herwinnen van verloren gewicht en het ontvangen van de nodige vaccinaties. De volgende stappen voor hem zijn castratie en revalidatie, waarna hij op zoek gaat naar een gezin dat aan zijn behoeften als oudere hond kan voldoen. Potentiƫle adoptanten staan al in de rij, hun geschiktheid om zorgvuldig te worden beoordeeld door de AKF, zodat Morgan een passend en liefdevol thuis vindt.

Bondoc, die namens AKF sprak, deelde de bredere implicaties van Morgan’s verhaal: “Het verhaal van Morgan is een van de vele verhalen die de loyaliteit van huisdieren laat zien, ze behandelen hun baasjes echt als familie.” Hij benadrukte de ernstige toewijding die gepaard gaat met het adopteren van een huisdier, een levenslange verplichting voor het welzijn van het dier.

Afbeelding/Verhaal Bron Credit: Animal Kingdom Foundation via Facebook

De missie van de AKF strekt zich uit tot publieksbereik, het bezoeken van winkelcentra met dieren die wanhopig op zoek zijn naar permanente huizen. Bondoc drong er hartstochtelijk bij het publiek op aan om na te denken over de lonende daad van adoptie uit opvangcentra, ponden en de straat, waardoor het traject van het leven van een dier voor altijd verandert. “Houd er rekening mee dat wanneer je adopteert, je het leven van een dier verandert. Je geeft ze een tweede kans, je geeft ze een gezin, babaguhin mo volledig ‘yong future nila’, moedigde hij aan.

In een laatste tot nadenken stemmend sentiment mijmerde Bondoc: “Het zal je misschien verbazen dat het in zekere zin zou eindigen na parang ikaw din ‘yong na-redding”, en herinnerde ons eraan dat we bij het redden van een dier vaak merken dat we in ruil daarvoor worden gered.