Hond sterft bijna na het eten van een warm kruisbroodje, dierenartsen waarschuwen eigenaren van gezelschapsdieren

Een hond in het Verenigd Koninkrijk had een bijna-doodervaring van het eten van een warm kruisbroodje tijdens de paasvakantie.

De klassieke paasgoodie is giftig voor honden vanwege de rozijneninhoud – aalbessen en sultana’s.

Zoals eigenaar Paul Beckwith zich herinnert, Toen ik de dierenarts belde, kregen we te horen dat we niet lang meer hadden en dat we haar meteen binnen moesten halen.”

Wat is er precies gebeurd en wie is deze schattige dader?

Hond sterft bijna aan hete kruisbroodvergiftiging
Jam Pers | Dierenartsen nu

Hattie, een Berner Sennenhond, sloop en pakte een warm kruisbroodje terwijl de eigenaar op zoek was naar wat boter.

Ik had me niet gerealiseerd hoe hoog ze kon reiken,” zei Paulus.

Met Hattie’s snelle manoeuvre slaagt hij erin om de zoete traktatie in twee happen neer te halen, net zodra de eigenaar hem de rug toekeerde.

Paul probeerde het eten uit Hattie’s mond te halen, maar het was te laat.

Hij herinnerde zich meteen de hond van zijn nichtje die een paar jaar geleden kritisch werd vanwege het eten van rozijnen.

“…Ik dacht het ergste en ik wist dat ik snel moest handelen,” deelde Paul mee.

Dus gaf de dierenarts de 5 maanden oude pup een eerstehulpbehandeling om hem te laten overgeven – waardoor de fatale toxiciteit van rozijnen afnam.

Dave Leicester van Dierenartsen nu alarmeert hondenbezitters dat er maar liefst 262% toename was in hot cross bun vergiftiging ten opzichte van vorig jaar.

“…De gedroogde versies van de vruchten worden vaker geassocieerd met ernstige symptomen.”

Wijnsteenzuur wordt vaak vermoed als de belangrijkste oorzaak van toxiciteit in rozijnen en druiven.

Verder onderzoek is echter nodig omdat het wijnsteenzuurgehalte in deze voedingsmiddelen onstabiel is.

Gelukkig werd Hattie beter en kon ze de nacht thuis doorbrengen bij Paul.

“…Ik zou andere eigenaren zeker aanraden om heel voorzichtig te zijn,” spande Paulus zich in.