Hoe een hond te stoppen met markeren in het huis

Markering in huis is een stinkend en frustrerend probleem dat een uitdaging is voor hondenbezitters om aan te pakken. De sleutel tot het stoppen van de markering van een hond is om de motivaties van uw hond om binnen te plassen te begrijpen. Gebruik vervolgens consequent positieve versterkingstrainingsmethoden en management om het markeringsgedrag te voorkomen.

Laten we beginnen met de eerste stap: Het uitzoeken van de waarom achter het gedrag.

Waarom markeert mijn hond in huis?

Hoewel je hond een poot optilt op je bank, muur of in de hoek van de woonkamer niet ideaal is, is urinemarkering een heel natuurlijk gedrag voor honden, die de wereld door hun neus ervaren en hun geur achterlaten als een vorm van communicatie: ik ben er geweest, of dit is mijn territorium.

Veel mensen gaan ervan uit dat alleen mannelijke honden, en specifiek intacte reuen, urine hun territorium markeren, maar dit is niet het geval. Mannelijke en vrouwelijke honden urinesporen, ongeacht of ze gesteriliseerd of gecastreerd zijn. Sommige vrouwelijke honden tillen zelfs hun benen op om te markeren.

De belangrijkste redenen waarom uw hond in huis markeert, zijn:

• Je hond probeert andere honden of dieren te vertellen dat het huis deel uitmaakt van zijn territorium.
  • Om zijn gevoelens over veranderingen of stressoren in huis te communiceren en te beheren. Het herschikken van meubels, verhuizen naar een nieuwe ruimte, nieuwe schema’s of familieleden die in- of uitstappen.
  • Medisch probleem, zoals een urineweginfectie
  • Geurtrigger van urine op het tapijt

Hoe u kunt voorkomen dat uw hond in huis markeert

Stap 1: Sluit een medisch probleem uit. Ga naar de dierenarts, die eventuele gezondheidsproblemen uitsluit die ervoor zorgen dat uw hond de drang heeft om te plassen. Zodra dit is uitgesloten, weet je dat de markering waarschijnlijk gedragsmatig is en is het tijd om met je hond aan de slag te gaan.

Stap 2: Begrijp triggers. Let op wanneer en waar uw hond begint te markeren – ergens nieuw, wanneer een andere hond of dier in huis is geweest, nieuwe meubels of keer op keer terugkeren naar dezelfde locatie. Zodra je kunt anticiperen op het gedrag, kun je het gedrag voorkomen en onderbreken.

Stap 3: Toezicht houden. Houd uw hond zo vaak mogelijk in het zicht, vooral als hij rondhangt in een deel van het huis waar hij de neiging heeft om te markeren, om in te grijpen voordat hij handelt. Leid hem om voordat hij een been optilt of squat. Als je niet volledig toezicht kunt houden, houd hem dan beperkt tot een bench of hond-proof kamer met een gemakkelijk te wassen vloer voor het geval er een ongeluk gebeurt.

Stap 4: Omleiden. Als je merkt dat je hond aan de muur of meubels snuffelt, gebruik dan traktaties en speelgoed om hem weg te leiden van dat gebied en breng hem naar buiten om zindelijk te worden. Het omleiden van uw hond voor het markeren is veel effectiever dan proberen uw hond te onderbreken zodra hij begint en het vermindert de frequentie van toekomstige markeerpogingen. Wanneer uw hond weggaat van het gebied waar hij aan het snuffelen was / op het punt stond om te markeren, te prijzen en aan te moedigen met traktaties en speelgoedspel.

Stap 5: Beheer uw omgeving. Babyhekjes of je hond met een riem om het huis aan je vastbinden, houd je hond bij je in de buurt en in het zicht. Dagelijks routinebeheer is ook belangrijk. Wanneer je hond wakker wordt van een dutje of onrustig lijkt, leid hem dan naar buiten om zindelijk te worden. Terug naar binnen, blijf toezicht houden en leid je hond weg van het gebied dat hij wil markeren.

Stap 6: Preventie. Voor bepaalde markers is het dragen van een luier- of buikband een preventieve maatregel. Honden houden niet van het gevoel nat te zijn, dus de meesten zullen niet proberen te markeren met de luier aan. Gebruik de luier of buikband alleen als je in de buurt bent en in staat bent om in te grijpen als je hond gestrest, overstuur of verstrikt raakt en controleer regelmatig of hij niet nat is. Als het vochtig is, verander het dan meteen om irritatie en ongemak te voorkomen. Om uw tapijt te beschermen, beschermen kleine, gemakkelijk te wassen vloerkleden en handdoeken regelmatig gemarkeerde gebieden.

Hier zijn meer schoonmaaktips voor hondenouders.

Andere tips om te voorkomen dat honden in huis markeren:

Aanvullende tips om u te helpen bij het werken met uw hond, zijn onder meer:

Stimuleer buitenmarkering: Zorg voor een uitlaatklep voor dit natuurlijke markeergedrag door uw hond voldoende ruimte en gelegenheid te geven om te urineren op geschikte locaties buiten. Haast je hond niet tijdens het wandelen; Geef hem de kans om te stoppen om te plassen.

Reinig grondig: Ruim eventuele ongelukken op die gebeuren. Als je hond plas ruikt, is de kans groter dat hij op die plek blijft proberen te plassen. Hoe beter u de urinegeur kunt reinigen en neutraliseren, niet alleen kunt bedekken, hoe kleiner de kans dat uw hond urine op die locatie blijft ruiken en terugkeert om door te gaan met markeren.

Niet straffen: Als frustraHoe markering in huis ook is, we willen onze honden niet straffen voor plassen/markeren. Neem hem in plaats daarvan direct mee naar buiten en maak het gebied grondig schoon. Denk na over wat het markeringsgedrag kan hebben veroorzaakt en houd je hond beter in de gaten.