Hoe de temperatuur van een hond te nemen

Om de temperatuur van uw hond te meten, gebruikt u een assistent om uw hond voorzichtig in bedwang te houden en stil en afgeleid te houden. Breng een kleine hoeveelheid glijmiddel, zoals vaseline, aan op de punt van een digitale rectale thermometer. Steek de thermometer ongeveer een centimeter in het rectum van de hond totdat u een piepend geluid hoort om aan te geven dat de temperatuur is afgelezen. Als u klaar bent, verwijdert u de thermometer voorzichtig en desinfecteert u deze.

Wat is een normale temperatuur voor een hond?

Een normale temperatuur voor een hond ligt tussen 99,5 en 102,5 graden Fahrenheit. Temperaturen buiten dit bereik kunnen wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem dat door een dierenarts moet worden aangepakt.

Kan ik de temperatuur van mijn hond opnemen met een menselijke thermometer?

Digitale rectale thermometers die speciaal voor huisdieren zijn ontworpen, worden aanbevolen omdat ze snel en nauwkeurig zijn. Als er echter geen thermometer voor huisdieren beschikbaar is, kan een menselijke orale thermometer op dezelfde manier worden gebruikt als eerder beschreven. Oorthermometers kunnen ook worden gebruikt, maar ze zijn meestal minder nauwkeurig voor honden. Omdat de temperatuur van een hond van nature hoger is dan de temperatuur van een persoon, kunnen menselijke thermometers ook een koortswaarschuwing weergeven wanneer er niet echt een aanwezig is.

Wanneer moet ik de temperatuur van mijn hond controleren?

Controleer de temperatuur van uw hond om de volgende redenen:

• om koorts uit te sluiten als hij het warm heeft
  • als je vermoedt dat hij ziek is.
  • Als uw hond een langere periode buiten heeft doorgebracht bij warm weer, kunt u overwegen een temperatuur te controleren als de hond tekenen van een hitteberoerte begint te vertonen.

Lees ons artikel over hoe je een hond in de zomer kunt afkoelen.

Wat te vermijden

Als een hond begint te kronkelen of klemmen wanneer u probeert zijn temperatuur op te nemen, ga dan niet verder. Proberen om de temperatuur van een niet-coƶperatieve hond te nemen, kan onnodige stress veroorzaken, wat kan leiden tot agressie. Raadpleeg bij twijfel een dierenarts voordat u de temperatuur van uw hond opneemt om er zeker van te zijn dat dit nodig is voor de situatie.